مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد که شهرستان طالقان در این استان با تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان منطقه صددرصد گردشگری کشوری شناخته شد.
کد خبر: ۶۵۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 17 September 2018

حجت الاسلام فخرالدین صابری افزود: این منطقه به خاطر برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد تاریخی و طبیعی در کانون توجه ملی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: صنعت گردشگری در شهرستان طالقان در صورت سرمایه گذاری به اشتغالزایی و توسعه منطقه کمک خواهد کرد.
صابری گفت: وجود آب های گرم و معدنی ، جاذبه های تاریخی و طبیعی و مفاخر فرهنگی مذهبی موجب شده تا این شهرستان مورد توجه تصمیم گیران کشوری قرار گیرد.
وی افزود: براین اساس باید با کمک دستگاه های اجرایی ضمن تعیین کاربری اراضی اقدام لازم برای توسعه گردشگری طالقان به عمل آید و مکان های پذیرایی و اقامتی در این شهرستان فراهم شود.
«شهرستان طالقان واقع در90 کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز دارای جمعیت شناور بوده بطوریکه در فصل تابستان شمار جمعیت این شهرستان به بیش از 100 هزار نفر و در فصل زمستان به حدود 35 هزار نفر می رسد.»
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه صنعت گردشگری این استان به خاطر وجود جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی می تواند زمینه مناسب برای سرمایه گذاری باشد، افزود: جاده کرج - چالوس با جاذبه های متعدد ، شهرستان نظرآباد با آثار تاریخی منحصر به فرد ، شهرستان اشتهارد با موقعیت خاص تاریخی و طبیعی و شهرستان ساوجبلاغ با جغرافیای سرسبز هریک جلوه هایی برای جذب گردشگران به شمار می روند.
صابری گفت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان البرز به خاطر جمعیت فراوان رهگذران این استان از درآمدزایی بالایی برخوردار بوده و می تواند استان را به مقصد گردشگری تبدیل کند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان کرد که این استان با دیگر مناطق کشور به لحاظ تاریخی ، طبیعی و جغرافیایی متفاوت است .
وی ادامه داد: البرز به رغم اینکه جوان ترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه هایش فراوان است لیکن هنوز مقصد گردشگری نیست.
صابری تاکید کرد که باید ظرفیت های بالفعل طبیعی، تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی البرز شناسانده شود
لیکن این مجموعه تنها با تهیه و توزیع بروشور، نقشه راهنما و کتابچه نمی توان معرفی کرد بلکه نیازمند اراده جمعی و همکاری دستگاه های اجرایی و فرهنگی مانند شهرداری ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز بیان داشت: برای پذیرایی و اقامت مسافران
به سرمایه گذاری بیشتری در البرز نیاز داریم لیکن ما آماده هستیم تا مقدمات را فراهم کنیم.
صابری گفت: کارهای کارشناسی توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز در بخش های مختلف انجام شده 
و اگر اراده ای برای سرمایه گذاری و پذیرایی از مهیمانان نباشد میراث فرهنگی با موانعی در مسیرتوسعه صنعت گردشگری مواجه خواهد بود.
وی افزود: بانک ها در امر پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران بخش گردشگری سخت گیری می کنند که لازم است پای کار بیایند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: تلاش براین است تا از سرمایه گذاران حمایت شود زیرا در صنعت گردشگری به راحتی می شود فرصت شغلی ایجاد کرد و سرمایه گذاری را به نتیجه رساند.
وی ادامه داد: استان البرز موقعیت های طبیعی خوبی برای سرمایه گذاری دارد ، جاده کرج- جالوس ، قلعه های طبیعی، غارها، درهای زیبا و پیست های اسکی دیزین و خور از جاذبه های منحصر به فرد استان هستند.
وی وجود 75 کیلومتر رودخانه از کرج تا کندوان را از مزیت های دیدنی البرز برشمرد و گفت: سد های طالقان و کرج از جلوه های زیبای کشور به شمار می روند.
صابری به تالاب صالحیه و خانه و مقبره مصدق در نظرآباد اشاره کرد و گفت: تپه 9 هزار ساله ازبکی که نمونه خشت آن در سازمان ملل نگهداری می شود از دیگر جاذبه ها هستند.
وی گفت: در بخش فرهنگی مذهبی نیز نخستین حوزه علمیه کشور مربوط به عصر قاجار در نجم آباد در نظرآباد فعال بوده و وجود مشاهیر و مفاخر در نظرآباد، طالقان و ساوجبلاغ خود بیانگر غنای فرهنگی و مذهبی منطقه است.
وی افزود: در ساوجبلاغ موقعیت های ییلاقی، حمام های تاریخی و باغ های مختلف وجود دارد که در ایام نوروز پذیرای هزاران گردشگر هستند.
وی از رودخانه های دست ساز اشتهارد و کوه های رنگی در منطقه نظرآباد و اشتهارد به عنوان دیگر جاذبه ها اشاره کرد و تردد میلیونی خودرو ها و مسافران در ایام نوروزی و دیگر روزهای سال در راه های استان البرز را فرصتی برای جذب گردشگران دانست .
وی یادآور شد: در ایام نوروز امسال 35 میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز انجام که در این مدت تنها 45 هزار نفر اقامت داشتیم .
وی دربخش دیگری از سخنانش به موضوع احیای برخی آثار تاریخی استان اشاره کرد و گفت: کاروانسرای ینگی امام به عنوان بهترین اثر تاریخی مورد نظر یونسکو قرار گرفته و قرار است این سازمان جهانی کمک هایی برای مرمت این اثر پرداخت کند.
وی گفت: اکنون 300 میلیون تومان برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یافته است .
استان البرز دارای حدود 450 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار