اعضای کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند در مازندران روز دوشنبه در تازه ترین نشست خود در ساری خواستار نگاه فرابخشی و ملی به قله دماوند شدند و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم این اثر طبیعی را یک تکلیف دانستند.
کد خبر: ۶۶۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 01 October 2018

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، در این جلسه که با حضور رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور برگزار شد، تاکید شد که موضوع صیانت و حفاظت از قله دماوند باید پشتوانه نگاه ملی داشته باشد و تمامی دستگاهها با همگرایی در این زمینه عمل کنند.
نشست این کارگروه سه روز پس از آن برگزار شد که محیط زیست مازندران صعود به قله دماوند را تا اطلاع ثانوی برای غیر حرفه ای ها ممنوع کرد و هشدار داد که تا راه اندازی سامانه ثبت نام با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.
این تصمیم محیط زیست که پشتوانه مصوبه کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند را داشت با اعتراض فدراسیون کوهنوردی رو به رو شده بود.
رها سازی زباله، فاضلاب انسانی و رعایت نکردن مسایل کوهنوردی علت اصلی توقف کوهنوردی آماتورها در قله دماوند اعلام شد.
کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند 2 سال پیش به ریاست معاون عمرانی استانداری مازندران تشکیل شد.
بررسی های میدانی صورت گرفته از سوی محیط زیست مازندران نشان می دهد بیشتر کوهنوردان داخلی با رعایت نکردن اصول کوهنوردی، به قله دماوند آسیب زدند و به جای صعود از یک مسیر، چهار راهی را برای این کار در قله ایجاد کردند.
طبق اصول فنی کوهنوردان باید حداقل حدود 5 تا 7 کیلومتری دامنه کوه را پیاده روی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در نشست امروز بر ضرورت مدیریت یکپارچه دماوند تاکید کرد و گفت: حفاظت از قله دماوند یک وظیفه همگانی است و در سایه تعامل، هم افزایی و همگرایی محقق می شود.
علی نبیان افزود: با توجه به کم آبی استان و تغییرات اقلیمی چنانچه برداشت ها از منابع طبیعی افزایش یابد بسیار متضرر می شویم و لازم است نظارت بر مسایل این بخش تشدید شود و برنامه های حفاظتی و نظارتی باید بر قله دماوند بر اساس آخرین اطلاعات صورت گیرد.
وی تاکید کرد: پایش مستمر از مسایل و داده های موجود در دماوند باید صورت گیرد تا برنامه های نظارتی و حفاظتی دقیق و موثر باشد.
معاون استاندار مازندران گفت: برنامه ریزی ها باید نسبت به رخدادهای آینده جلوتر باشد و نباید در مدیریت دماوند غافلگیر شویم.
وی افزود: هرگونه برداشت غیرمجاز و تعدی به منابع طبیعی و حیات وحش از سوی افراد بومی، گردشگران و مسافران خلاف قانون است و باید برخورد شود.
نبیان با تاکید بر این که نمی توان همه غفلت های احتمالی در این حوزه را به صورت دفعی و فوری جبران کرد، گفت: باید گام به گام و با برنامه ریزی قدم برداشت.
رییس کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند با بیان این که مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز از منویات مقام معظم رهبری و جزو تکالیف ماست، گفت: برخورد درست با زباله نیاز به فرهنگ سازی دارد. طبیعت، منزل ماست و همه وظیفه داریم در حفاظت و پویایی آن تلاش کنیم.
قله دماوند به عنوان بام ایران و سمبل مازندران با شهرتی جهانی یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.
مسیر دسترسی به بام ایران در کیلومتر 70 آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود که به جاده آبگرم رینه معروف است .
کوه دماوند در سی ‌ام تیرماه سال 1387 به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و از سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفت .
قله دماوند در فرهنگ ایرانی مظهر پایداری و استواری است و از گونه‌های مهم گیاهی آن می‌توان از بومادران ، پیر گیاه دماوندی ، اسپرس کوهی و گون نام برد. استفاده بیش از حد از ظرفیت قابل تحمل محیط و همچنین بهره‌برداری پوکه معدنی در اطراف این اثر طبیعی ملی از مهم ترین عوامل تهدید کننده در تخریب آن به شمار می‌آید.
دماوند به همراه کویر لوت و جزیره قشم به عنوان سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو انتخاب شدند ولی پرونده ' دیو سپید ' قصه های شاهنامه برای ثبت جهانی ناقص تشخیص داده شد ولی با این حال ، تلاش برای ثبت جهانی این اثر طبیعی ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار