از خُلف وعده فرماندار سروآباد تا بی‌عملی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان
هفته گذشته خبر تخریب بخشی از خانه «صیدی هورامی» شاعر بزرگ کردستان در هورامان سروآباد و تبدیل این مکان به انبار کاه! منتشر شد؛ فرماندار سروآباد که قول پیگیری داده بود خُلف وعده کرد و مدیرکل میراث فرهنگی هم که بی‌تفاوت از کنار موضوع گذشت! اما نماینده مریوان و سروآباد در مجلس، دیروز، موضوع را در مکاتبه با معاون رئیس‌جمهور پیگیری کرده است.
کد خبر: ۶۸۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 21 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، سه‌شنبه هفته گذشته، 22 آبان‌ماه، گزارشی در این رسانه با عنوان «تبدیل خانه شاعر بلندآوازه کردستان به انبار کاه!+تصاویر) منتشر شد که مایه تعجب و البته تأسف بسیاری از فعالان فرهنگی و دوستداران ادب و هنر در استان کردستان و مناطق کُردنشین استان‌های مجاور شد.

فرماندار سروآباد که در زمان انتشار گزارش گویا برای شرکت در چند جلسه کاری در تهران حضور داشت در تماس تلفنی با مدیرمسئول تابناک کردستان، از کلیت موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و وعده داد این مسئله را پیگیری کرده و پس از بازگشت به استان موضوع را با مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در میان گذاشته و روز یکشنبه (27 آبان‌ماه) نتیجه هماهنگی برای بازدید از محل و رسیدگی به موضوع را به «تابناک کردستان» منعکس کند.  

اینکه جناب فرماندار موضوع را با مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در میان گذاشته باشد یا نه مشخص نیست، اما «کوهسار دادور» در پیگیری موضوع و اعلام نتیجه به این رسانه، متأسفانه به وعده‌اش عمل نکرد؛ البته با شناختی که پیشتر از وی و در مسئولیت مدیرکلی روابط عمومی استانداری حاصل شده بود، این خُلف وعده به هیچ وجه مایه تعجب نبود.

می‌ماند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان؛ مدیر پرحاشیه‌ای که اصلاً عجیب نیست از کنار اخبار ناخوشایند حوزه تحت مدیریتش بی‌تفاوت عبور کند؛ او به جای رسیدگی به وضعیت آنچه از امثال «صیدی» برای مردم کردستان و همه کُردزبانان به میراث مانده، مشغول امور دیگری است!

راستی، وقتی پل قشلاق سنندج در همین چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی استان در حال ریزش است و این مدیر و مجموعه تحت مدیریتش هیچ اقدامی برای مرمت آن انجام نمی‌دهد، به دور از واقع‌بینی است اگر کسی انتظار داشته باشد «علوی» در هورامان سروآباد به دنبال حفاظت از میراث فرهنگی این دیار باشد.

اما همان روز انتشار گزارش درباره وضعیت اسف‌بار منزل و آرامگاه «صیدی» در هورامان کردستان، منصور مرادی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس  هم که برای شرکت در جلسه شورای اداری استان در سنندج حضور داشت، وعده داد موضوع را پیگیری کند.

خوشبختانه «مرادی» بر خلاف فرماندار سروآباد، دیروز سه‌شنبه 29 آبان‌ماه، به آنچه وعده داده بود عمل کرد و در مکاتبه با «علی‌اصغر مونسان»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خواستار رسیدگی به موضوع شد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در بخشی از نامه خود به «مونسان» آورده است: «از آنجا که رسیدگی به موضوع و اتخاذ تدابیری ویژه برای حفاظت از قرآن دستنویس و بازسازی منزل شاعر بزرگ کردستان و همچنین رسیدگی شایسته به مقبره «صیدی هورامی»، درخواست شمار زیادی از اهالی فرهنگ و ادب در کردستان است از جنابعالی درخواست می‌کنم دستور فرمایید در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شده و متولیان امر، ضمن بازسازی مناسب آرامگاه، از ادامه تخریب خانه شاعر مذکور ممانعت و نسبت به بازسازی آن اقدام کرده و همچنین قرآن دستنویس را به مکانی مناسب انتقال داده و  اینجانب را از نتیجه اقدامات مطلع فرمایید».

حال باید منتظر ماند و دید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور چه اقدام عملی در پاسخ به نامه «منصور مرادی» انجام خواهد داد و آیا اقدام احتمالی معاون رئیس جمهور، اداره کل میراث فرهنگی کردستان را از انفعال در باب موضوع مورد اشاره خارج خواهد کرد یا خیر؟!

«تابناک کردستان» در پاسخ به مطالبه مردم شریف منطقه هورامان و فعالان فرهنگی آن دیار و نیز در عمل به رسالت حرفه‌ای خود، این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری خواهد کرد.

پیگیری موضوع «تبدیل خانه شاعر کردستانی به انبار کاه» در نامه نماینده مریوان و سروآباد به معاون رئیس‌جمهور + سند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار