رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به داروهایی که در عطاری‌ها و یا توسط افراد نامطمئن تولید شده و یا در فضای مجازی به فروش می‌رسند، اظهار کرد: بین داروخانه و عطاری تفاوت زیادی از لحاظ استاندارد بودن و مجوزدار بودن دارو های گیاهی وجود دارد.
کد خبر: ۶۹۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 02 January 2019

دکتر امیر سیاهپوش با اشاره به مصرف گیاهان دارویی در موارد مختلف توسط مردم اظهار کرد: بعضی از گیاهان مورد استفاده در داروهای گیاهی، در اصطلاح Safe هستند و بعضی دیگر باید در دوزهای خاص استفاده شوند و برخی دیگر هم ممکن است سمی باشند.

وی ادامه داد: داروهای گیاهی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، توسط وزارت بهداشت و متخصصان دارویی کنترل می‌شوند و بنابراین هم گیاهان مورد استفاده در این داروها و هم عوارض احتمالی آنها مشخص است یعنی جزو گیاهان رسمی هستند اما داروهای دیگری هستند که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و ممکن است یک گیاه اشتباه و یا ناشناخته در این داروهای گیاهی مورد استفاده قرار گرفته باشد، پس بین داروخانه‌ها و عطاری‌ها تفاوت زیادی از لحاظ استاندارد بودن و مجوزدار بودن داروهای گیاهی وجود دارد.

سیاهپوش با بیان اینکه هر گیاهی ممکن است اثر سودمند و یا عارضه جانبی داشته باشد، تصریح کرد: پیش از این عطاری‌ها مجوز فروش داروهای گیاهی نداشتند و تنها مجوز "خام‌فروشی" داشتند و فروش هر گونه داروی گیاهی توسط عطاری‌ها تخلف محسوب می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تقسیم‌بندی گیاهان اظهار کرد: در اندازه مصرف برخی گیاهان محدودیت وجود دارد و اگر در مصرف یک گیاه در داروهای گیاهی افراط شود ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه گیاهان نسبت به شرایط محیطی متفاوت واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، تصریح کرد: در شرایط محیطی متفاوت ماده موثر در گیاهان ممکن است کم یا زیاد شود و شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی موظف‌اند میزان مواد موثر در گیاهان را بسنجند و تشخیص دهند که میزان مواد موثر در حد استاندارد هست یا خیر.

سیاهپوش ادامه داد: این موضوع که میزان مواد موثر چه اندازه باشد که بتوان از آن در داروهای گیاهی استفاده کرد، در منابع رفرنس هر کشور درج شده و شرکت‌های دارویی مجبور به تست این مورد هستند.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تاثیر داروهای گیاهی بر روی کبد انسان اظهار کرد: تنها 10 درصد گیاهان ممکن است روی کبد اثر سوء داشته باشند و با توجه به اینکه قسمت اعظم متابولیسم بدن و سم‌زدایی در کبد انجام می‌شود، ممکن است با مصرف برخی داروهای گیاهی، کبد بیشتر فعال شود ولی این موضوع به معنای سمی بودن گیاه مورد استفاده در دارو نیست.

وی ادامه داد: در این شرایط باید برای تهیه داروهای گیاهی با افراد متخصص مشورت کرده و توجه شود که داروهای گیاهی مورد استفاده برچسب تایید وزارت بهداشت را داشته باشند.

سیاهپوش با اشاره به رواج مصرف برخی داروها تحت عنوان داروهای گیاهی برای چاقی یا لاغری اظهار کرد: ما می‌توانیم داروهای گیاهی که به صورت قانونمند، فرموله شده و توسط وزارت بهداشت تایید شده‌اند را استفاده کنیم که البته در صورت داشتن عوارض جانبی نیز این عوارض روی بسته دارو توضیح داده شده و قابل کنترل هستند.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به داروهایی که در عطاری‌ها و یا توسط افراد نامطمئن تولید شده و یا در فضای مجازی به فروش می‌رسند، گفت: محتوای این داروها مشخص نیست و علاوه بر آن توسط وزارت بهداشت تایید نشده‌اند و ممکن است از موادی در آنها استفاده شده باشد که در رده X هستند و به هیچ عنوان نباید برای انسان استفاده شوند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: دارو ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار