فاطمه زهرای ( س ) بهترین اهل زمین از نظر اصل ونسب ،احترام و عزت،بخشندگی و سخاوت است .
کد خبر: ۷۰۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳ 18 January 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی

حجت الاسلام شکوری امام جمعه خوی در خطبه های این هفته نماز پرشکوه و دشمن شکن جمعه بعداز توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با تسلیت ایام فاطمیه گفت : مقام و عظمت حضرت فاطمه در حدی است که رسول خدا(ص) میفرماید :
دخترم فاطمه(ع) بهترین اهل زمین از نظر اصل ونسب ،احترام و عزت،بخشندگی و سخاوت بوده و او واجـب الاطـاعه نسـبت به تمامی مخلـوقات خداوند می باشـد .
و از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است که موقع وداع با حضرت فاطمه فرمود : ِجدایی تو و از دست دادنت بر من گران است به خدا سوگند با مرگت مصیبت رسول خدا را زنده کردی .
وی در ادامه گفت : باید عموم مردم به ویژه خواهران در گرامیداشت ایام فاطمیه و عرض ارادت به محضر مقدس آن حضرت همانند سالهای گذشته نهایت تلاش را داشته باشند .

شش ویژگی برجسته برای بهترین مردان از دیدگاه پیامبر(ص) :
حجت الاسلام شکوری در ادامه سخنان گفت : پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید
از جمله بهترین مردان شما پرهیزکار،پاکیزه ، دست باز ،چشم پاک ،نیکوکار به پدر و مادر خود و دلسوز به خانواده است که اهل و عیال خود را در پناه دیگران قرار نمی دهد .
وی در توضیح حدیث اظهار داشت : از دیدگاه پیامبر بزرگوار بهترین مردان کسانی هستند که شش ویژگی و خصوصیت را داشته باشند یعنی
1-متقی و پرهیزکار بودن 2-پاکیزه بودن
3-پاک دست بودن 4-چشم پاک داشتن
5-نیکی کردن به پدر و مادر
6-دلسوز بودن نسبت به خانواده
وی در ادامه افزود : فقدان هر شش مورد امروز مبتلا به ، جوامع بشری است لذا اگر انسانها بخواهند از رذایل و ناملایمات اخلاقی ، آسیب های متعدد اجتماعی و معضلات خانوادگی رهایی پیدا بکنند باید به احکام نورانی اسلامی برگردند .

ایجاد نظم و انضباط اجتماعی یکی از رسالت های حاکمیت است .

خطیب نماز جمعه در بخش دیگری از خطبه های نماز در ادامه بحث نظم و انضباط در فرهنگ اهل بیت اظهار داشت : از جمله مصادیق نظم در فرهنگ اهل بیت نظم در مدیریت اجتماعی است و بر حاکمیت هاست که این نظم را در جامعه ایجاد بکنند .
وی در ادامه گفت : امیرمؤمنان(ع) یکی از فلسفه های وجودی حاکم و زمامدار را نظم بخشی به امورات جامعه می دانند که می فرماید مردم از داشتن زمامدار ناگزیرند چه نیکوکار و چه تبهکار در حکومت او مؤمن به کار بپردازد و کافر نیز به زندگی خود ادامه دهد و دنیا بچرخد و روزگار به سر آید تا بیت المال جمع آوری و سامان گیرد و دشمن از پا در آید راهها امن و آباد گردد و حق ضعیف از قوی گرفته شود تا نیکوکار از شرّ بدکردار در امان ماند و به راحتی زندگی کند
ویژگی ها و مشخصات برجسته انقلاب اسلامی ایران
امام جمعه خوی در قسمت دیگری از خطبه ها با توجه به نزدیکی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ویژگی ها و مشخصات انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار و گفت :
از نظر تحلیل گران سیاسی هر حرکت و قیام مردمی اگر دارای شش ویژگی برجسته باشد نام انقلاب به خود می گیرد که هر شش ویژگی در انقلاب اسلامی ایران وجود داشته که عبارتند از:
1-تحول عمیق و بنیادی در ارزشها ،اصول،مبانی اعـتقادی و اجـتماعی در مـردم
2-نقش اساسی آحاد مردم در شکل گیری،استـمرار و گسـتـرش انقـلاب اسـلامـی
3-اراده و خواست توده مردم عامل اصلی تحقق انقلاب اسـلامی بـود .
4-انقلاب اسلامی یـک تحول و حرکت مستمر است نه حادثه ای دفعی و تصادفی
5-مدیریت و تدبیر رهبری و عبور دادن انقلاب از بحرانها نقـش کلیـدی دارد
6-نقش محوری اعتقاد و باورهای دینی مردم به اهداف و آرمانها .

اهداف و آرمانهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران:

شکوری در بخش دیگری ازسخنان خود اهداف و آرمانهای سیاسی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد : نظام سازی ،تأمین رضایت مردم ،آزادی مردم ،استقلال همه جانبه کشور و سیاست نه شرقی و نه غربی در ارتباطات خارجی و بین المللی از جمله اهداف و آرمانهای سیاسی انقلاب اسلامی می باشند که با بهترین وجه صورت گرفته است .
وی حذف کردن نظام اسـتبدادی و ایجاد حکومت دینی مردم سالار،بهره گیری از شورا و تعاون در مدیریت امور کشور،مبارزه و مقابله جدی با سلطه جویی و سلطه پذیری،ایجاد امنـیت داخلـی و مـقابلـه بـا سانسور و تجسس مگر به حکم قانون را از جمله اقدامات انقلاب در زمینه نظام سازی برشمرد.

حجت الاسلام شکوری در پایان سخنان خود در ارتباط با استقلال همه جانبه کشور اظهار داشت :

مردم ایران در طول تاریخ از وابستگی کشور به اجانب رنج می برد بویژه از دوران حاکمیت قاجاریه به خصوص از جنگهای ایران و روسیه پای روسها و انگلیسی ها به ایران باز شد . سپس استقرار آمریکاییان در ایران استمرار پیدا کرد . زنجیر این وابستگی به استعمارگران بوسیله انقلاب اسلامی پاره گردید و ملت ایران به استقلال کامل رسید و هزینه لازم را پرداخت کرد .
امام جمعه خوی در آخر با بیان حدیثی از رسول مکرم اسلام که می فرماید:
( خداوند با خشم فاطمه خشمگین و با خوشنودی او خوشنود می شود )
خطبه های این هفته نماز عبادی ، سیاسی جمعه را پایان داد .

خبرنگار : یحیی آقاپور خویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار