بسته خبری سلامت
علم پزشکی یکی از علومی است که بسیار بروز می باشد و روزانه انبوهی از مقالات علمی - پژوهشی جهل انسان به ساختار بدن خود را به سمت کشف و آگاهی بیشتر می برد.آنچه که در ادامه می خوانید بسته ویژه خبری سلامت تابناک کهگیلویه و بویراحمد است که سعی شده است از بروزترین خبرهای پزشکی تهیه و منتشر شود.
کد خبر: ۷۰۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۸ 22 January 2019
گروه سلامت - یکی از مواردی که همواره در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است ، توجه داشتن به سلامت فردی و جمعی است . با وجود سلامت جسمی افراد در یک جامعه مطمئنا مهمترین فاکتور برای وجود جامعه ای با سلامت روحی و روانی مناسب هم شکل می گیرد. علم پزشکی یکی از علومی است که بسیار بروز می باشد و روزانه انبوهی از مقالات علمی - پژوهشی جهل انسان به ساختار بدن خود را به سمت کشف و آگاهی بیشتر می برد.
آنچه که در ادامه می خوانید بسته ویژه خبری سلامت تابناک کهگیلویه و بویراحمد است که سعی شده است از بروزترین خبرهای پزشکی تهیه و منتشر شود.
 ديابت؛ شايعترين علت نارسايي مزمن کليه
دکتر محرابی فوق تخصص کلیه و مجاري ادراري دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شایع ترین علت نارسایی مزمن کلیه را مرتبط با بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: پس از دیابت بیماری پرفشاری خون، مصرف داروهای بدون تجویز پزشک، التهاب های حاد کلیه، بیماری های کیستیک کلیه که به صورت مادرزادی یا اکتسابی هستند و عفونت ها و سنگ های ادراری از دیگر عوامل ایجاد کننده نارسایی‌های کلیه محسوب می شوند.
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: مصرف هر نوع دارویی به خصوص داروهای مسکن، آنتی بیوتیک ها، داروهای اعصاب و برخی از داروهای درمان پر فشاری خون ، مواد نیرو زا و مواد مخدر می توانند به صورت حاد یا مزمن موجب نارسایی کلیه و اختلالات کلیوی شوند.
وی اظهار داشت: برخلاف باور عمومی داروهای گیاهی نیز می‌توانند در صورت مصرف بی رویه با تغییر عملکرد دستگاه های بدن موجب ایجاد نارسایی های حاد و مزمن کلیوی شوند.
دکتر محرابی ابراز داشت: ورم دور پلک و اندام ها، افزایش فشار خون، سوزش ادرار، وجود خون و تغییر رنگ ادرار، تغییر حجم ادرار به صورت پر یا کم ادراری، بی اشتهایی، تنگی نفس و بوی بد دهان از علائم اصلی بیماری نارسایی کلیوی است، هر چند در اغلب اوقات این بیماری خاموش و بدون علامت ايجاد مي شود.
وی عنوان کرد: مراجعه به پزشک، خود مراقبتی، غربالگری دیابت و فشار خون  و انجام آزمایش های دوره ای به خصوص در افراد با بیماری زمینه ای و یا در صورت ایجاد علائم موجب تشخیص زود هنگام این بیماری می شود.
دکتر محرابی بیان کرد: رژیم غذایی مناسب ، پرهیز از مصرف بیش از حد چربی ها، شیرینی جات، نمک، پروتئین‌های حیوانی همچون گوشت قرمز، عدم مصرف چای پررنگ و نوشیدنی های انرژی زا موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری نارسایی کلیوی می شود.
وی یادآور شد: افزایش تحرک و فعالیت های بدنی، پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات از دیگر راه‌های پیشگیری از ایجاد و پیشرفت بیماری نارسایی کلیوی است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دیالیز به موقع، مصرف داروهای درمانی طبق تجویز پزشک،  رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف مایعات و نوشیدنی به مقدار  مناسب، درمان به موقع عفونت ها و سنگ ها و ناهنجاری های کلیوی و در نهایت پیوند کلیه از راه‌های درمان این بیماری است./وب دا
درمان سریع تب و لرز
تب دراثر ابتلا به بیماری های مختلفی رخ می دهد از جمله سرما خوردگی و آنفلوآنزا و می تواند باعث بروز حالاتی چون تعریق بالا، سرگیجه، تهوع، بی حالی، از دست دادن آب بدن و در موارد حاد کما و بیهوشی شود. برای درمان تب ابتدا باید علت آن شناسایی و به پزشک متخصص مراجعه شود اما پس از تشخیص می توان از راهکارهای خانگی برای بهبود زودتر بیماری استفاده کرد:
مصرف مایعات و آب فراوان می تواند باعث کاهش تب و بهبود سریع بیماری در افراد شود و به تنظیم الکترولیت بدن کمک کند. 
پوشیدن لباس های راحتی و خنک نیز می تواند به کاهش دمای بدن در فرد بیمار کمک کند. کارشناسان لباس های از جنس پنبه ، کتان و ابریشم را در این زمان توصیه می کنند.
مناسب بودن دمای اتاق و خنک بودن اتاق بیمار هم می تواند باعث کاهش احساس گرگرفتگی و تعریق بدن بیمار شود.
استفاده از پاشویه و یا قرار دادن یک حوله نمدار روی پیشانی فرد به شرط عدم ابتلای بیمار  به سینوزیت می تواند باعث سرعت در کاهش تب شود، استحمام با آب گرم به مدت 5 الی 10 دقیقه هم می تواند باعث باز شدن عروق خونی و کاهش تب در بیمار شود.
استفاده از دوزهای مشخص تب بر و داروهای مسکن تحت نظر پزشک نیز در درمان مشکل موثراست، خواب کافی و استراحت و بلند نشدن از تخت خواب هم می تواند باعث سلامت فرد شود./باشگاه خبرنگاران
 موادی غذایی با کالری صفر!
کالری مواد غذایی، انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ را فراهم می‌کند؛ از استراحت و انجام فعالیت‌های بدنی گرفته تا انرژی لازم برای گوارش غذایی که می‌خوریم.
گرچه کالری منفی واقعیت ندارد اما غذاهایی که کالری کمی دارند، درواقع کمتر از مقدار مورد انتظار ما انرژی تولید می‌کنند.
در ادامه با چند ماده‌ غذایی آشنا می‌شوید که تقریبا میزان کالری آنها صفر است.
۱٫ سیب
سیب یکی از میوه‌های بسیار مغذی و البته محبوب است که همیشه در هر فصلی از سال و در خانه‌ همه‌ ما پیدا می‌شود.
یک فنجان سیب خردشده معادل ۱۲۵ گرم، در حدود ۵۷ کالری و تقریبا ۳ گرم فیبر غذایی دارد.
از آنجایی که بدن شما برای گوارش سیب به انرژی نیاز دارد، کالری میانگین فراهم‌شده توسط این میوه، بسیار کمتر از آن مقداری است که گزارش می‌شود.
۲٫ چغندر
چغندر، ریشه‌ای خوراکی است که در رنگ‌های بنفش و قرمز تیره وجود دارد.
یکی از مهم‌ترین خواص چغندر که در تحقیقات فراوانی بررسی شده و به اثبات رسیده است، تاثیر آن در کاهش فشار خون است.
یک فنجان چغندر یعنی ۱۳۶ گرم، فقط ۵۹ کالری دارد و ۱۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را فراهم می‌کند.
۳٫ بروکلی
کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و غنی‌ترین سبزیجات از نظر انواع مواد غذایی و معدنی مورد نیاز است.
این سبزی از خانواده‌ کلم است و به‌دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند با بیماری‌هایی مثل سرطان مقابله کند.
یک فنجان یعنی ۹۱ گرم بروکلی، فقط ۳۱ کالری دارد و بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به ویتامین C را تامین می‌کند.
۴٫ هویج
بیشتر افراد می‌دانند که هویج سبب تقویت بینایی می‌شود، چون مقدار زیادی بتاکاروتن دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و دریافت این ویتامین به میزان کافی، برای قوه‌ بینایی ضرورت دارد.
یک فنجان یا ۱۲۸ گرم هویج، فقط ۵۳ کالری دارد و بیش از ۴۰۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند.
۵٫ گل کلم
گل کلم غالبا به رنگ سفید است و برگ‌های سبز دارد. انواع کمیاب‌تر آن به رنگ‌های بنفش، نارنجی و زرد هم وجود دارد.
در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزینی برای سبزیجات با کربوهیدارت بالا یا غلات، مورد توجه قرار گرفته است. یک فنجان یا ۱۰۰ گرم گل کلم ۲۵ کالری و فقط ۵ گرم کربوهیدرات دارد.
۶٫ کرفس
کرفس یکی از مشهورترین مواد غذایی کم‌کالری است. ساقه‌های بلند و سبزرنگ آن، دارای فیبرهای نامحلول است که در بدن هضم نمی‌شود و به همین دلیل، کالری تولید نمی‌کند.
علاوه ‌بر این، کرفس مقدار زیادی آب دارد و به همین دلیل طبیعتا کالری کمتری دارد.
در یک فنجان یا ۱۱۰ گرم کرفس خرد شده، فقط ۱۸ کالری انرژی وجود دارد.
۷٫ خیار
خیار یکی از سبزیجات پراستفاده‌ای است که در هر سالادی پیدا می‌شود. از خیار همراه با میوه‌ها و سبزی‌های دیگر برای تهیه‌ آب‌های طعم‌دار نیز استفاده می‌کنند.
ازآنجایی‌که بیشتر خیار از آب تشکیل شده، کالری بسیار کمی دارد. یک فنجان خیار یا ۵۲ گرم از آن، فقط ۸ کالری دارد.
۸٫ گریپ‌فروت
گریپ فروت یکی از لذیذترین و مفیدترین میوه‌ها در بین مرکبات است. این میوه را به تنهایی می‌توان استفاده کرد، ولی در تهیه‌ سالادها و غذاها ممکن است، مورد استفاده قرار بگیرد.
برخی عناصر موجود در گریپ‌فروت، به کاهش سطح کلسترول و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. نصف یک گریپ‌فروت معادل ۱۲۳ گرم، ۵۲ کالری دارد.
۹٫ سیر
سیر، بویی قوی و شدید و طعمی خاص دارد که در آشپزی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پرخاصیت است.
قرن‌هاست که از سیر به‌عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و در مبارزه با التهاب و حتی سرطان نیز موثر است.
یک حبه سیر با وزن حدود ۳ گرم، فقط ۵ کالری دارد.
۱۰٫ کاهوی پیچ
کاهو مقدار زیادی آب را در بافت‌های خود جای‌ می‌دهد. در تهیه‌ سالادها و ساندویچ‌ها از آن استفاده می‌کنند.
گرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند این کاهو به اندازه‌ سایر انواع کاهو مفید و مغذی نیست، سرشار از ویتامین‌های K و A و فولات است. یک فنجان یا ۷۲ گرم از این کاهو، فقط ۱۰ کالری دارد.
۱۱٫ لیموترش
از خلال پوست لیموترش و از آبلیمو برای طعم‌دارکردن آب، سس‌های سالاد و انواع غذا و نوشیدنی و چاشنی استفاده می‌کنند. البته این میوه‌ زیبا و اشتهابرانگیز، چیزی فراتر از یک‌طعم‌دهنده‌ ساده است.
تحقیقات نشان می‌دهد که آبلیمو دارای ترکیباتی است که می‌تواند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند و با بیماری‌های مختلف در بدن مبارزه یا از بروز آنها پیشگیری کند. حدود ۳۰ گرم از لیمو یا آبلیمو، فقط ۸ کالری دارد.
۱۲٫ پیاز
پیاز یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزیجات است و انواع زیادی دارد و در رنگ‌های قرمز، سفید و زرد وجود دارد و همان‌طور پیازچه که بسیار لذیذ است و در سبزی‌خوردن طرفداران زیادی دارد.
طعم پیاز با توجه به نوع آن متفاوت است، ولی همه‌ انواع آن، از نظر مقدار کالری باهم برابرند. یک پیاز متوسط برابر با ۱۱۰ گرم، حدودا ۴۴ کالری دارد.
۱۳٫ فلفل
فلفل در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد و رایج‌ترین نوع آن در سراسر دنیا فلفل دلمه‌ای و هالوپینو است.
تحقیقات نشان می‌دهد که فلفل دلمه‌ای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد و به همین دلیل با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون، مقابله می‌کند. یک فنجان یا ۱۴۹ گرم فلفل قرمز خرد شده، فقط ۴۶ کالری دارد.
۱۴٫ انواع ترب
ترب‌ها در واقع ریشه‌ خوراکی گیاهان مختلف هستند که بافتی ترد و طعمی همراه با کمی تندی دارند. ترب‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند ولی ترب قرمز از بقیه رایج‌تر است.
ترب دارای خواص غذایی زیادی است و بسیاری از مواد لازم برای بدن را تامین می‌کند و درعین‌حال، یک فنجان یا ۱۱۶ گرم از آن، فقط ۱۹ کالری دارد.
۱۵٫ شلغم
شلغم زرد یکی دیگر از ریشه‌های خوراکی است که در بعضی از رژیم‌های غذایی خارجی، جایگزین سیب‌زمینی می‌شود تا میزان کربوهیدرات غذا را کاهش دهد. یک فنجان یا ۱۴۰ گرم شلغم، دارای ۵۰ کالری و ۱۱ گرم کربوهیدرات است.
شلغم سفید نیز طعمی متمایل به تندی دارد و در فصل سرما به‌دلیل خواص فراوانی که دارد برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شلغم سفید بسیار مغذی و مفید است و هر فنجان یا ۱۳۰ گرم از آن، ۳۷ کالری دارد./شهروند
کاهش فشار خون با برداشتن یک عضو از بدن
امروزه فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از مشکلات عمده در سلامت عمومی محسوب می شود و می تواند سبب افزایش بسیاری از مشکلات بهداشتی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و نیز زوال عقل و اختلالات بینایی در انسان شود.
محققان دانشگاه بریستول اخیرا دریافتند که با برداشتن یک جسم کاروتید در محل دو شاخه شدن شریان کاروتید در برخی از بیماران مبتلا به پرفشاری خون می توان سبب کاهش سریع و مدام فشار خون شد و به واقع، کاهش فشار خون در پی حذف این عضو نشان می دهد که کوچکترین اندام بدن ما نقش مهمی در افزایش فشار خون دارد.
دکتر آنگوس نایتینگل مشاور قلب و عروق در موسسه قلب بریستول که ریاست این مطالعه را بعهده داشت گفت: این روش کاهش فشار خون موثرتر از دارو درمانی است.
اجسام کاروتید سطح اکسیژن در خون را تشخیص می دهد و هنگامی که سطح اکسیژن در خون کاهش می یابد، به سرعت سیگنال هایی را به مغز می فرستند تا به روند تنفس و فشار خون سرعت بخشند؛ این اندام شبیه به ترموستاتی در خانه عمل می کند که تمام وقت در درجه بالا تنظیم شده باشد.
محققان در عین حال تاکید کردند که با وجود موفقیت جراحی جسم کاروتید برای کنترل پرفشاری خون، اما این روش در درازمدت راه حل درمان فشار خون نیست ، بلکه لازم است که برای کاهش شدت التهاب جسم کاروتید بیش فعال و عادی سازی وضعیت این ترموستات، دارویی ساخته شود.
نتیجه تازه ترین تحقیق در مجله Journal of American College of Cardiology منتشر شد. / بهپو
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار