با آغاز فصل رویش و زایش ،تجلی زیبای بهار در طبیعت بکر شهرستان ایوان ،مسافران و گردشگران نوروزی را برای آمدن به این سرزمین بکر و بی نظیر سرمست کرده است.
کد خبر: ۷۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 20 March 2019

به گزارش تابناک ایلام، شهرستان ایوان در شمال استان ایلام قرار دارد و مرکز آن شهر ایوان است، این شهرستان از شمال به استان کرمانشاه از خاور به شهرستان چرداول و از باختر به کشور عراق محدود است.
شهرستان ایوان با داشتن جاذبه های متنوع گردشگری به عنوان نگین سبز استان ایلام شناخته می شود، سال هاست که شهرستان ایوان میزبان بنایی تاریخی از دوران ساسانیان بوده که در واقع نماد فداکاری و آرامش خواهی فرهاد برای شیرین لقب گرفته است.
در این شهرستان آثار باستانی و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی از گذشته های دور به یادگار مانده که هنوز در اذهان مردمان این دیار قصه ها و داستان های زیبای آنها شنیدنی و دلنشین است.

** طاق شیرین و فرهاد
مردم این دیار، منطقه قرارگیری طاق شیرین و فرهاد را با همین نام می شناسند؛ یعنی کوشک(تنگه کوشک) یا طاق شیرین و فرهاد که طبق روایات شفاهی آنها بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه جهت استراحت بنا شده است.
طبق نقل و قول های قدیم، فرهاد در کمتر از نیم روز برای آسایش شیرین این بنای تاریخی را ساخته است، به همین دلیل اکثر مردم محل بخصوص ریش سفیدان این بنا را با نام طاق شیرین می خوانند.
در واقع این اثر تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان؛ نماد عشق و دلدادگی و راوی فرهنگ و تمدن دیرین شهرستان ایوان است، این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

** آتشکده سیاهگل نمادی از تاریخ ایوان
آتشکده سیاهگل یکی از این بناهای ماندگار از تاریخ کهنسال ایوان است، گرمای این اثر تاریخی در گذر ایام و در اذهان مردم ایلام به خصوص شهرستان ایوان هنوز نقش خاطره ای شیرین و بیاد ماندنی از دیروز تا امروز محسوب می شود.
یکی از کارشناسان تاریخ ایلام گفت: بنای این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان در 15کیلومتری جنوب باختری روستای ˈسرتنگˈ و در مسیر رودخانه کنگیر ایوان قرار دارد.
کیومرث احمدی افزود: این بنا یکی از سالم ترین آتشکده های دوران پیش از اسلام در استان است که روی چهار پایه ساخته شده و دارای گنبدی تک جداره است.
وی تاکید کرد: در استان ایلام، نزدیک شهر ایوان و در کرانه ی رودخانه کنگیر، آتشکده سیاهگل با پیشینه یک هزار و 700 ساله و با ساختاری از سنگ و ساروج پابرجا ایستاده است.
احمدی اضافه کرد: در نزدیکی این آتشکده پایه های پلی سترگ از دوران ساسانی به چشم می خورد که اهالی بزرگ ترین قطعه آن را (سان نیری) می نامند.
به گفته وی، این آتشکده تا زمان یکپارچگی ایران در دوران دودمان صفوی روشن بوده و به علت وجود معدن ذغال سنگ همجوار آن است که گلِ سیاهرنگ دارد، منطقه را سیاهگل نامیده اند.

** روستای دیدنی خوران
از دیگر مناطق دیدنی و زیبای شهرستان ایوان روستای خوش آب و هوای خوران با طبیعتی سر سبز و زیبا است که در هفت کیلومتری شهر ایوان قرار دارد و از نظر جاذبه های گردشگری بخصوص در فصول بهار و تابستان بواسطه طبیعت سرسبزش، همواره پذیرایی مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف استان ایلام و سایر استان های کشور است.
این منطقه تفریحی در جنوب غربی ایوان و در دامنه های کوه های شره زول قرار دارد و به لحاظ دارا بودن تنوع و پوشش گیاهی و داشتن باغ ها و شالیزارها، منظره ای زیبا پیش روی گردشگران طبیعت قرار داده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
چشمه های بیرون آمده از دل کوه، پارک های طبیعی، باغ های میوه و وجود انواع درختان میوه وحشی مثل تمشک در اطراف این روستای سرسبز باعث شده مقصد گردشگری بسیاری از مسافران نوروزی باشد.
از دیگر زیبایی های جذاب و دیدنی این روستا اسکان پرندگان مهاجر از جمله لک لک های زیبا است که بر روی درختان بلند روستا لانه کرده اند.

** دانوک ، طبیعتی کوهستانی با طراوتی بی نظیر
این دره یکی از دره های بسیار زیبا و بزرگ رشته کوه شرازول است که در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر ایوان قرار گرفته است.
این دره با داشتن طبیعت پوشیده از جنگل و چشمه آب بزرگی که در آن جاری است مرکز بسیار زیبای تفریحی منطقه است و از طرف جاده روستای کلان می توان به این دره زیبا دست یافت.
این دره دارای جانوران گوناگون وحشی که وجود این جانوران وحشی همچون پلنگ و خرس بارها در این منطقه تایید شده است.

** منطقه تفریحی گردشگری ساحلی دهکده آبی کیان
در این مجموعه گردشگری تفریحی، امکانات قایق سواری در طول مسیر رودخانه و دریاچه سد کنگیر ایوان، بازدید از مناظر و چشم اندازهای اطراف فراهم شده که مطمئنا لحظات بسیار خوشی برای خانواده ها ایجاد می کند.
علاوه بر این مناطق ذکر شده، شهرستان ایوان مناطق بکر، دیدنی و تاریخی بسیاری زیادی دارد، جاذبه های گردشگری که در این فصل با فرشی از علفزارها و گلهای بهاری و جنگل های بلوط آراسته شده است چشم هر گردشگری را به سوی خود فرا می خواند.
قبرستان هلوچ، کوه ها و جنگل های بلوط ، غار طلسم، غار انفجاری ایوان، منطقه دوبیران، دره کوریس، چشمه ها، چشمه سفید(چینی چرمگ)، جوب شهر (خرابه های شهر اریوخان) و مناطق دیدنی بسیار دیگر از جمله مناطق گردشگری شهرستان ایوان است.
پارک جنگلی سراب، آبشار پلیه، منطقه پلنگ کنام و امامزاده سید عبداله و امامزاده حاجی حاضر از دیگر مناطق و آثار دیدنی و بکر این شهرستان است.

** برنامه ریزی برای پذیرایی مطلوب از مسافران
فرماندار ایوان گفت: برنامه ریزی برای پذیرایی مطلوب از مهمانان نوروزی در این شهرستان انجام شده است.
امید علی سبزی افزود: برپایی نمایشگاه استقبال از مهمانان نوروزی ، برگزاری طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و جشن نوروز از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی‌شده در ایام نوروز 1398 است.
وی بیان کرد: ساماندهی پارک‌های شهر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده برای اسکان مهمانان نوروزی ایوان است.
وی تصریح کرد: نظارت بر رستوران‌ها، واحدهای خدماتی شهری و بین‌راهی، هماهنگی برای تامین امنیت، بهداشت و دیگر خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی انجام شده است.
بدون شک کسانی که شهرستان تاریخی و خوش آب و هوای ایوان را برای سفر و اقامتی کوتاه انتخاب می کنند مطمئن باشند خاطراتی خوش با خود به همراه خواهند برد.
شهرستان ایوان غرب با 55 هزار نفر جمعیت در فاصله 35 کیلومتری شمال ایلام واقع است./ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار