شبکه مستند سیما گلچینی از بهترین و جدیدترین مستند و مجموعه مستندهای ایرانی و خارجی در تعطیلات عید برای بینندگان بینندگانش آماده پخش کرده است.
کد خبر: ۷۲۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 20 March 2019

شبکه مستند سیما گلچینی از بهترین و جدیدترین مستند و مجموعه مستندهای ایرانی و خارجی در تعطیلات عید برای بینندگان بینندگانش آماده پخش کرده است.
گروه تولید این شبکه پخش ویژه برنامه‌هایی مانند «ثمرقند»، «رخ»، «نوروزنامه»، «اسرار حیات‌وحش ایران»، «مستند ایران» ، «پارسین»، «شادخوان»، «نیمه زمین ما»، «چین دامن البرز» و ... را در نظر گرفته است.

**شیرینی‌های سنتی ایران در «ثمرقند»

فصل سوم مجموعه مستند «ثمرقند» به کارگردانی مهدی الیاسی و مجید آزادمنش نوروز ۹۸ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

مهدی الیاسی کارگردان مستند «ثمرِ قند» در خصوص این مستند گفت: فصل سوم «ثمر قند» که از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین ۹۷ از ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه پخش می‌شود، روایت تصویری متنوعی از شیرینی‌های سنتی ایرانی و شیوه پخت آن‌هاست.
مهدی الیاسی تهیه‌کننده و کارگردان «ثَمرِقند» در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره این مجموعه جدید

مستند توضیح داد: قسمت سوم این مجموعه بانام «ثَمرِقند» توسط شبکه سفارش داده شد. در این فصل ما به آذربایجان غربی، همدان، ایلام، خراسان جنوبی، اصفهان، خوزستان و گیلان سفر می‌کنیم تا بینندگان را با شیرینی‌های سنتی این استان‌ها در نوروز آشنا کنیم.

این مستندساز گفت: این مستند به معرفی شیرینی‌هایی پرداخته که همگی وابسته به محصولات کشاورزی استان‌ها هستند.
وی تصریح کرد: در این برنامه سعی کردیم دنبال شیرینی‌هایی برویم که کاملاً اصیل و ایرانی هستند و توسط خانم‌های ایران عموماً در خانه‌ها درست می‌شوند.

«ثمرقند» تولید جدید شبکه مستند، از چهارشنبه ۲۹ اسفند هر شب ساعت ۱۶:۴۵روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود و روز بعد ساعت ۹:۴۵ بازپخش می‌شود.

**نوروز در میان اقوام ایرانی

شبکه مستند در ایام نوروز با تدارک و پخش برنامه ویژه‌ای بانام «نوروزنامه» بینندگانش را با مراسم اقوام ایرانی در نوروز آشنا می‌کند.
نوروزنامه به تهیه‌کنندگی سعید رسولی در ۲۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای در شبکه مستند تولیدشده و هر قسمت از آن توسط یکی از کارگردان‌های شهرستانی کارگردانی شده است.
این مجموعه مستند از ۲۹ اسفند هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از این شبکه روانه آنتن می‌شود.

**پرتره‌ای از بازیگران و کارگردان‌های شاخص سینما

«رخ» مجموعه مستندی به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی است که از ۲۹ اسفند هرروز ساعت ۱۵ روانه آنتن شبکه مستند می‌شود.

«رخ» مستند پرتره‌ای است که به بررسی آثار و زندگی بازیگران و کارگردان‌های شاخص سینما ایران می‌پردازد و سهیل سلیمی، سیاوش گرجستانی، بهزاد خداویسی، شهره سلطانی، روح‌الله محرابی، سعید عباسی، مهدی بوستان پرور و مهدی زنگنه قسمت‌های مختلف آن را کارگردانی کرده‌اند.

در این مجموعه بازندگی و آثار هنرمندانی مانند حسن فتحی ، سیروس الوند، همایون اسعدیان، ثریا قاسمی، امین تارخ، سیروس گرجستانی، احمد نجفی، سیاووش طهمورث، و .. آشنا خواهیم شد.

این مجموعه از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین هرروز از ساعت ۱۵ پخش می‌شود و بازپخش روز بعد ساعت ۲۴بامداد خواهد بود.

«اسرار حیات‌وحش ایران»

«اسرار حیات‌وحش ایران» در ۱۴ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی چلانی تولیدشده است و هر قسمت به معرفی حیات‌وحش ایران و زیستگاه‌های آن‌ها می‌پردازد.

مهدی چلانی درباره مستند این مجموعه مستند گفت: این مجموعه مستند در ۱۸ استان تصویربرداری شده است، گروه تولید این مجموعه از خراسان تا گلستان، گلستان تا مازندران و گیلان، آذربایجان شرقی و غربی ، زنجان، شهرکرد، فارس، بوشهر، هرمزگان، بلوچستان، کرمان، یزد و تهران سفر کردند تا مردم را با حیات‌وحش ایران آشنا کنند.

این مستندساز ادامه داد: حدود ۱۲ سال است که درباره گوشت‌خواران تحقیق می‌کنم و فیلم می‌سازم، در این مجموعه هم ۹۹ درصد از گوشت‌خواران کشور مثل پلنگ، یوزپلنگ، گوزن‌ها، گورخر، آهوها، گاندو، گورکن، راکون، گرگ، شغال و سه دوزیست که فقط در ایران هستند، معرفی خواهند شد.

«اسرار حیات‌وحش ایران» از ۲۹ اسفند تا ۱۳فروردین از ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

**«ایران» به روایت حمید مجتهدی

نوروز ۹۸ حمید مجتهدی در سری جدید مجموعه مستند «ایران» در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به معرفی جاذبه‌های «چهارمحال و بختیاری» پرداخته است.

«ایران» به معرفی آثار تاریخی، ملی و مذهبی کشورمان می‌پردازد تا مردم علاقه‌مند به تاریخ این مرز و بوم بافرهنگ و تاریخ کشور پهناور ایران اسلامی آشنا شوند. تصویربرداری هوایی این مجموعه آن را از مستندهای مشابه متمایز کرده است.
این مجموعه از ۲۹ اسفند ساعت ۱۸ در جدول پخش شبکه مستند قرارگرفته و بازپخش آن روز بعد ساعت ۸ خواهد بود.

«پارسین»

مستند «پارسین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی منیری با محوریت مردم‌شناسی هم از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

**تولید جدید شبکه

مستند در ۱۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به معرفی معماری بومی، لباس‌های محلی، غذاهای سنتی، بازی‌های محلی، صنایع‌دستی، موسیقی و مشاغل کهن در میان اقوام مختلف ایران می‌پردازد. بازپخش این مستند ساعت ۱۰ روز آینده خواهد بود.

به مناسبت سال جدید «شادخوان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی مستندی از زندگی هنرمند عرصه دوبله و صدا، منوچهر آذری ۲۹ اسفند ساعت ۱۴ از شبکه مستند پخش می‌شود.

«شادخوان» درباره ۶۰ سال زندگی حرفه‌ای منوچهر آذری است و در آن با استفاده از تصاویر آرشیوی و عکس، از فرهنگ مهرپرور و همچنین زنده یاد حسین عرفانی زوج هنری آقای آذری که به‌تازگی بر اثر سرطان درگذشته‌اند، یاد می‌شود.
این مستند روز آینده ساعت ۱۰ پخش می‌شود.

«نیمه زمین ما» ساخته عباس عمرانی هم سه‌شنبه ۱۳ فروردین ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود، «پاهای خردمند» ساخته محسن نجفی هم ۱۵ فروردین ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌شود.

این شبکه همچنین پخش «چین دامن البرز» به تهیه کنندگی مجید گل عبد به تهیه‌کنندگی حسین سبطی هم برای پخش در نوروز ۹۸ در نظر گرفته است.

گروه تأمین برنامه شبکه مستند نیز برای ایام عید پخش مجموعه مستندهای جذاب و دیدنی را تدارک دیده که در زمان‌های مختلف تقدیم مخاطبان می‌شود.

از این برنامه‌ها می‌توان به مستند مسابقه «فرمانده»، مستند «خونه به خونه»، مستند مسابقه «خانه ما» و «اقوام ایرانی» اشاره کرد.

**«فرمانده» در سرزمین سیستان

جدیدترین سری مستند مسابقه «فرمانده» که فیلم‌برداری آن در مناطق بکر و دیدنی منطقه سیستان و بلوچستان انجام‌شده است، با شروع نوروز از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

این مستند مسابقه که با ثبت‌نام بیش از ۴۴ هزار نفر تا پایان تابستان ۹۷ وارد مرحله انتخاب شرکت‌کنندگان شد، با پایش ابتدایی داوطلبان درنهایت با شرکت حدود ۸۰۰ نفر در پایگاه بیست رمضان نیروی زمینی سپاه در جاده تهران به قم، دومین مرحله غربال‌گری خود را طی سه روز به پایان رساند.

پس‌ازآن با شروع مرحله نهایی مسابقه، از ۲۴ آبان ماه یازده شرکت‌کننده راهی منطقه کویری زاهدان برای شروع رقابت اصلی مستند مسابقه فرمانده شدند.

در این رقابت سخت و نفس‌گیر که در استان سیستان و بلوچستان و مناطق دیدنی آن فیلم‌برداری شد، درنهایت دو نفر به‌عنوان برگزیدگان نهایی برای مسابقه فینال انتخاب شدند.

بخش پایانی مسابقه در منطقه «دَرَک» به‌عنوان حاشیه‌ای‌ترین منطقه استان سیستان و بلوچستان و در نقطه صفر مرزی فیلم‌برداری شد.

این مستند از ۱ تا ۱۰ نوروز هر شب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و روز بعد ساعت ۱۲ بازپخش می‌شود.

**رقابت جذاب خانواده‌های ایرانی در «جا به جا»

فصل جدید مستند «خونه به خونه» در ۱۰ قسمت در بندر دَیِّر استان بوشهر تولیدشده است و با عنوان جدید «جا به جا» در ایام نوروز از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

در این مجموعه که پخش آن از ۲۶ اسفند آغازشده ، به جای جا به جایی دو خانواده با اتفاقات محدود، چهار خانواده با دامنه بسیار وسیع‌تری از ماجراهای هیجان‌انگیز و دیدنی جا به جا می‌شوند وزندگی‌های متفاوتی را در شرایط جدید تجربه می‌کنند.
در طول این مجموعه خانواده‌ها تلاش می‌کنند با کمک هم برای امین خیاط که مجرد است همسر مناسبی پیدا کنند و تا پایان اینجا به جایی‌ها، او را صاحب خانواده کنند. این تلاش‌ها سرانجام به بار نشسته و اتفاقات خوشی را در پایان مجموعه رقم خواهد زد.

اتفاق قابل‌توجه دیگر در این مجموعه این است که در روزهای پایانی حضور گروه در دیَر، یک حادثه طبیعی ناگوار برای شهر رخ داد، پدیده‌ای به نام «سیش» بود که شبیه به سونامی است و سبب ایجاد موج‌هایی با ارتفاع زیاد به سمت ساحل می‌شود. همین مسئله تجربه جالبی برای گروه سازنده به وجود آورد؛ البته باوجودآنکه «سیش» خسارت‌هایی به شهر وارد کرد، همیاری مردم و تلاش آن‌ها برای کمک به همدیگر و تسکین آلام شان در این مجموعه به تصویر درآمد.

این مستند هرروز ساعت ۱۷ تقدیم بینندگان شبکه مستند می‌شود.

**«خانه ما» در شهرهای مختلف ایران

مستند مسابقه «خانه ما» جذاب‌ترین ریالیتی شوی خانوادگی ایرانی است که هر بار در یکی از شهرهای ایران با شرکت سه خانواده واقعی برگزار می‌شود.

این خانواده‌ها باید یک ماه را با بودجه‌ای مشخص جلوی دوربینِ خانه ما زندگی کنند و در چالش‌ها و مأموریت‌های مسابقه با یکدیگر رقابت کنند. مهم‌ترین مأموریت آن‌ها راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی و خانوادگی است. جایزه خانواده برنده، ۱۰۰ برابر پولی است که از هزینه-درآمدهای این‌یک ماه برایشان باقی می‌ماند.

سازندگان این مجموعه در فصل ششم خود مهمان سه خانواده در شهر تبریز است که در رقابتی طی یک ماه با چالش‌هایی در خصوص الگوی مصرف خود روبه‌رو می‌شوند.

این مجموعه از چهارشنبه ۷ فروردین ساعت ۱۷ در جدول پخش شبکه مستند قرار می‌گیرد.

**جشنواره‌ای از بهترین آثار جهان در شبکه مستند

شبکه مستند همچنین جشنواره‌ای از بهترین آثار جهان را در ایام نوروز روی آنتن می‌برد.

شبکه مستند در تعطیلات نوروز پخش فیلم و مجموعه مستندهایی از بهترین تولیدات دنیا برای بینندگانش در نظر گرفته که از آن‌ها می‌توان به « منچستر سیتی، همه یا هیچ»، «سفر بزرگ»، ««یک سنگ عجیب»، « جیمز کامرون و روایت علمی تخیلی»، «سلسله‌ها» و و مجموعه مستندهای حیات‌وحش خارجی اشاره کرد.

مستندی درباره یونتوس

«گروه نخست، یونتوس» مجموعه مستندی جذاب و دیدنی است که به بررسی وضعیت گروه یونتووس در‌ داخل و خارج از زمین فوتبال می‌پردازد.

این مستند خارجی یکشنبه ۱۱ تا ۱۶ فروردین هر شب ساعت ۱۸:۳۰ از تلویزیون پخش می‌شود و می‌کوشد تلاش این گروه برای کسب هفتین عنوان قهرمانی در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایتالیا و افتخار‌آفرینی در لیگ قهرمانان اروپا را به تصویر بکشد.

«پدیده‌ها» ی فوتبال دنیا در شبکه مستند

«پدیده‌ها» درباره فوتبالیست‌های مطرح دنیا در سفر به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است و از دوشنبه ۲۷ اسفند تا جمعه ۲ فروردین ساعت ۱۸:۳۰ در جدول پخش شبکه مستند قرارگرفته است؛ این مستند در بیش از ۲۰ کشور و با شرکت بیش از۶۰ بازیکن فیلم‌برداری شده است.

«منچستر سیتی، همه یا هیچ»

«منچستر سیتی، همه یا هیچ» یک شو تلویزیونی درباره مربی افسانه‌ای پپ گواردیولا است که ۳ تا ۱۰ فروردین ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

پپ گواردیولا روش برنده شدن را می‌داند. گواردیولا به‌عنوان بازیکن و مربی پیش از این بارها در قله فوتبال جهان ایستاده. او سبکی تهاجمی متکی بر سرعت و دقت را به کار میگیرد. ولی این لیگ برتر انگلیس است؛ رقابت‌آمیزترین و احتمالاً لا فیزیکی‌ترین لیگ فوتبال در جهان. در بالاترین کلاس ولی خشن. سؤال این بود که آیا بازی زیبا گواردیولا اینجا موفق می‌شود؟

پخش فصل سوم «سفر بزرگ»

برای ساعت ۲۱ شب‌های نوروزی از جمعه ۹ فروردین سومین فصل از مجموعه جدید و پرطرفدار «سفر بزرگ» از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین مستندهای برتر دنیا با موضوع معرفی، آزمایش و مقایسه انواع مختلف خودرو است.

این مستند که با خراب‌کاری‌ها، شوخی‌ها و صحنه‌های جذاب این سه مجری بریتانیایی در چین، کلمبیا، سوئد، مغولستان و آمریکا همراه خواهد بود و هر شب تا ۱۸ فروردین روی آنتن می‌رود.

«یک سنگ عجیب»

«یک سنگ عجیب» مجموعه‌ای مستند ساخته شبکه نشنال جئوگرافیک محصول سال ۲۰۱۸ آمریکا با اجرای «ویل اسمیت» و به تهیه‌کنندگی «درن آرونوفسکی» است.

این مستند که در قسمت‌های مختلف این مستند، دانشمندان توضیحاتی درباره داستان شکل‌گیری زمین و چگونگی حیات روی این سیاره را شرح می‌دهند، از ۲۹ اسفند تا ۹ فروردین هرروز ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

«جیمز کامرون و روایت علمی تخیلی»

مستند سریالی شش‌قسمتی «جیمز کامرون و روایت علمی تخیلی» هم از ۱۰ تا ۱۵ فروردین ساعت ۱۶ پخش می‌شود.
این مجموعه که به میزبانی جیمز کامرون کارگردان بسیار معروف سینمای جهان اجرا می‌شود ، حاصل بررسی و مصاحبه با سرشناس‎ترین بازیگران و کارگردانان ژانر علمی تخیلی است و این ژانر را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد.

«سلسله‌ها» مجموعه‌ای مستند محصول سال ۲۰۱۸ شبکه بی‌بی‌سی کشور بریتانیاست که از ۲۹ اسفند ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود.

«سلسله‌ها» «دیوید اتنبرو» مسئولیت اجرای مستند «سلسله‌ها» را بر عهده دارد و هر قسمت از آن توسط افراد مختلفی کارگردانی شده است و در هر بخش از این مستند پنج‌قسمتی، به زندگی و تهدیدات علیه یک حیوان رو به انقراض پرداخته‌ می‌شود.

این مستند هر شب ساعت ۲۳ از شبکه مستند پخش و روز آینده ساعت ۱۱ بازپخش می‌شود.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار