سال 97 براي مازندراني ها مصداق ضرب المثلي بود که مي گويد ` سالي که نکوست از بهارش پيداست ` ؛ سالي که با آتش سوزي پياپي مراتع در دهه اول فروردين و برف بهاري پس از آن شروع شد و با سيل و سيلابي که اواخر اسفند دامنگيرش شد ، به پايان رسيد.
کد خبر: ۷۳۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ 04 April 2019

سال 97 براي مازندراني ها مصداق ضرب المثلي بود که مي گويد ` سالي که نکوست از بهارش پيداست ` ؛ سالي که با آتش سوزي پياپي مراتع در دهه اول فروردين و برف بهاري پس از آن شروع شد و با سيل و سيلابي که اواخر اسفند دامنگيرش شد ، به پايان رسيد.
 با اين وصف ، يک سال 365 روز است و هر روزش مي تواند براي تک تک افراد روزي نو باشد تا تخلکامي ها را پشت سر گذاشته و به روزهاي خوش هم برسند ، چنان که براي مازندراني ها هم اينگونه شد و روزهاي خوش برايشان کم نبود ، از پر برکت شدن کشت و کار کشاورزي و باغداري گرفته تا تجربه کردن يک استاندار بومي پس از سال ها انتظار، و حسرت ديدن فردي در سکانداري بالاترين منصب اجرايي که همزبان باشد و همدل و به قول معروف وقتي شهروندان مي گويند ` ف ` او بفهمد که منظورشان ` فرح آباد ` است .
شايد اين نعمت سياسي که در واپسين ماههاي سال نصيب مازندراني ها شده ، بيش از همه نمودش را در سيل و سيلاب آخرين روزهاي سال 97 نشان داد ، آنجا که استاندار بومي از لحظه اول بحران کاور مديريت بحران پوشيد و در نقطه نقطه مناطق بحراني حضور يافت و علاوه بر هدايت و مديريت امور اجرايي و عمراني ، با زبان مازندراني با آسيب ديدگان همدلي کرد و دست برقضا همين هم زباني بيشترين تاثير را در کنترل تنش هاي پس از بحران داشت به گونه اي که رييس جمهوري و معاون اولش در سفري دلجويانه و جداگانه به مناطق آسيب ديده از سيل ، قدردان اين منش مديريتي شدند.
** آن سوي تخلکامي ها
مازندران به واسطه برخورداري از جاذبه هاي گردشگري جنگل و دريا همچون سال هاي گذشته ، نخستين روزهاي فروردين 97 را با حضور زياد مسافران و گردشگران آغاز کرد و تقويم تعطيلات نوروزي در اين استان در سال گذشته با ميزباني از 15 ميليون گردشگر ورق خورد ، آماري که دستکم 20 درصد بيشتر از تعطيلات نوروزي 96 بود.
** انتصاب بيست و سومين استاندار مازندران
معرفي احمد حسين زادگان به عنوان بيست و سومين استاندار مازندران مهمترين رخداد مهم سياسي اين استان در سال 1397 بود ، استانداري بومي که پيش از اين در سِمت معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران فعاليت مي کرد .
اين انتصاب و جا به جايي استاندار مازندران در حالي رقم خورد که محمد اسلامي ، استاندار سابق از سوي رئيس جمهور به سمت وزير راه و شهرسازي انتخاب شد .
قطار انتصاب هاي سال 97 در مازندران در جهاد کشاورزي ، نمايندگي وزارت امور خارجه ، بنياد شهيد و امور ايثارگران ، سازمان مديريت و برنامه ريزي ، دانشگاه علوم کشاورزي مازندران ، ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي ، دانشگاه پيام نور ، راه و شهرسازي ، ثبت اسناد و املاک ، مخابرات و معاونت سياسي استاندناري ايستگاه داشت و پست هاي مديريت اين ادارات در طول سال مديران جديدي را به خود ديده و بسياري از مديران قبلي هم يا به وزارتخانه ها در تهران کوچ کردند و مناصب مديريتي بالاتري گرفتند و يا بازنشسته شدند.
** مازندران کانون رفت و آمد پرشمار مسئولان اقتصادي خارجي
هدفگذاري کاري مسئولان مازندران براي گسترش ارتباطات اقتصادي و بازرگاني با کشورهاي ديگر سرانجام در سال 1397 به بار نشست و علاوه بر حضور هيات هاي تجاري و بازرگانان کشورهاي همسايه ، حضور فعالان اقتصادي از کشورهاي اروپايي در اين استان رقم خورد .
سفر سفير ازبکستان در تهران به مازندران ، نخستين برنامه همکاري هاي في مابين مازندران و ديگر کشورها بود که در ارديهشت سال 97 رقم رخ داد.
سفير ازبکستان که طي 6 سال قبل از اين 2 بار به مازندران آمده بود ، در سال 97 با حضور در اين استان ضمن ديدار با مديران دستگاههاي اجرايي ، مديران بنگاهها و فعالان اقتصادي ، از واحدهاي توليدي ، صنعتي ، کشاورزي و پرورش ماهيان خاوياري نيز بازديد کرد .
حضور هيات اقتصادي ولگاگراد روسيه در مازندران به سرپرستي `ولاديمير شکارين ` معاون همکاري هاي بين المللي استاندار ولگاگراد ، امضاي تفاهم نامه همکاري ميان مازندران و استان سارتف روسيه ، حضور ` سارا دبي ` رايزن اقتصادي سفارت آفريقاي جنوبي در تهران و بررسي زمينه هاي همکاري هاي مشترک اين کشور و استان مازندران، حضور ` يانگ يو ` قائم مقام استاندار جيانگشي جمهوري خلق چين و هيات هفت نفره ، حضور ` آئوگوستو دي جاچينتو ` مدير توسعه بازرگاني سفارت ايتاليا در ايران و نشست با اتاق بازرگاني و بازرگانان مازندران ، از جمله اين فعاليت هاي اقتصادي بود که سال گذشته در مازندران اتفاق افتاد .
برگزاري دويست و سي و چهارمين نشست شوراي نمايندگان دائم اکو در ساري با حضور سفراي کشورهاي ايران ، ترکيه ، پاکستان، افغانستان، قرقيزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربايجان ، تاجيکستان هم سال 97 را براي مازندران از بعد روابط بين المللي پررنگ تر و پربارتر کرد.
نشست شوراي سران هر 2 سال يک بار براي اتخاذ رهنمودهاي کلي برگزار مي‌ شود و شوراي وزيران که بالاترين رکن تصميم‌گيري و سياستگذاري سازمان است، سالي يک بار تشکيل جلسه مي‌دهد و شوراي نمايندگان دائم بازوي اجرايي شوراي وزيران است و هر ماه در سطح سفرا عمدتا در تهران تشکيل جلسه مي‌دهد و تنها در صورتي که نيازمند شناخت ظرفيت هاي منطقه اي باشد نشست خود را در مناطق مختلف کشور برگزار مي کنند .
اين سفرا در مدت حضورشان در مازندران از بندر اميرآباد واقع در بهشهر يکي از مناطق اقتصادي مازندران بازديد کردند .
** تلخ و شيرين هاي طبيعي
استان مازندران در سال 97 ، اتفاق هاي طبيعي خوشايند و ناخوشايندي از جنس بارش نعمات الهي باران و پرآب شدن سدها ، طوفان و سيلاب را پشت سرگذاشت و با هر يک از اين اتفاق ها اين کام مازني ها بود که شيرين يا تلخ مي شد .
بهار کم بارش و خالي ماندن بيش از 40 درصد ظرفيت آبگيري سدهاي مازندران از آن جمله مسائلي بود که شرکت آب منطقه اي مازندران در اين باره گزارش داد .
در حالي ظرفيت سدهاي مازندران در بهار سال 97 روي درجه 172 ميليون متر مکعب ايستاد که ظرفيت سدهاي فعال استان بيشتر از 350 ميليون متر مکعب بود و در سال ماقبل در همين زمان 282 ميليون متر مکعب بود .
مازندران 2 سد بزرگ و 6 سد کوچک دارد .
اين وضعيت کم آبي باعث شد تا کشاورزان مازني روزهاي نخست شاليکاري پر استرسي را پشت سر بگذارند و البته در ادامه سال اين استرس دامن گير بخشي از شاليزارها استان شد ، به طوري که در اين سال کم آبي استان مازندران باعث شد تا هشت هزار هکتار برنجکاري در اين استان کمتر شود و از 213 هزار هکتار سال 96 به 205 هزار هکتار کاهش يابد . در واقع هشت هزار هکتار از زمين هاي مناطق پايين دست حوضه آبريز سد شهيد رجايي ساري در سال گذشته به زير کشت نرفت ضمن اين که در شرق مازندران هم وضعيت خشکسالي بسياري از برنجکاران را از کشت اين محصول منصرف کرد.
هرچند بارش بموقع و مناسب برف همواره به عنوان نعمت الهي از آن ياد مي شود اما بارش نابهنگام اين نعمت در فصل بهار 97 باعث شد تا به کشاورزان مازندران خسارت وارد شود .
بارش غافلگير کننده برف بهاري در مازندران که در روزهاي 26 و 27 فروردين رخ داده بود ، باعث خسارت به باغات سياه ريشه همچون هلو ، شليل ، گردو ، گيلاس و آلوچه شد و رقم خسارت در شهرستان هاي شرق مازندران به رقم 300 ميليارد ريال رسيد . همچنين بارش اين برف به يکهزار و 400 هکتار باغ گيلاس و 412 هکتار باغ گردو مناطق بالادست هزار جريب ، کجور ، بلده و لاريجان آمل نيز خسارت زد .
اين رفتار غافلگيرکننده شرايط جوي مازندران حتي در آخرين روزهاي سال 97 نيز دست از سر مردم استان بر نداشت و بارش شديد و سيلاب که از 26 اسفند شروع شد و تا چند روز ادامه داشت خسارت 15 هزار ميليارد ريالي به زير ساخت ها وارد کرد .
** سال 97 و زنانه شدن مديريت ها در استان
در راستاي اجراي سياست ابلاغي دولت مبني بر سپردن 30 درصد پست هاي مديريتي سازمان ها به زنان تا پايان برنامه ششم توسعه ، در سال 97 اجراي اين سياست در مازندران حرکت رو به جلو داشته است به طوريکه نخستين ها در اين سال رقم خورد .
پوپک محمدي که پيش از اين مسئوليت دفتر اجتماعي فرمانداري بابلسر را برعهده داشت به عنوان نخستين بخشدار مرکزي فريدونکنار انتخاب و معارفه شد و بدين طريق ريل گذاري براي انتصاب مديران زن در اين استان صورت گرفت .
کبري اسفندياران ، به عنوان نخستين زن در سطح ادارات بهزيستي مازندران و همچنين اولين زن در سطح ادارات شهرستان آمل به سمت مديريتي دست يافت . او پيش از اين در سمت معاون بهزيستي همين شهرستان فعاليت مي کرد .
همچنين نخستين انتصاب زنانه در مديريت ورزش مازندران رقم خورد و سيد ليلا موسوي به سمت رئيس اداره ورزش و جوانان بخش دابودشت آمل انتخاب شد .
همچنين در استانداري مازندران که نهاد نظارت کننده بر روند اجراي اين سياست است ، پست هاي مديريتي به زنان سپرده شد و سعديه سهرابي ، به عنوان معاون تشکيلات و مشارکت هاي اجتماعي اداره کل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مازندران و اکرم صمدي به عنوان معاون اداره کل امور انتخابات و تقسيمات کشوري استانداري مازندران منصوب شدند .
براساس اين سياست دولت در مازندران در دولت تدبير و اميد ، 223 بانوي مازني در سمت هاي رئيس گروه، رئيس اداره شهرستان و معاون اداره کل، معاون فرماندار و دهيار حکم مديريتي دريافت کردند .
** رونق اجراي پروژه هاي بزرگ
مازندران در سال 97 روزهاي پرترافيکي از نظر تعداد اجرا و بهره برداري پروژه ها را پشت سر گذاشت به طوري که در دهه فجر و هفته دولت يکهزار و 321 طرح به بهره برداري رسيد که به طور ميانگين روزانه حدود چهار طرح براي استان بود.
در ميان اين طرح ها ، پروژه هايي همچون آغاز عمليات برقي سازي راه آهن شمال به طول 495 کيلومتر قرار داشت . اين مسير که از گرمسار در استان سمنان تا اينچه برون در استان گلستان امداد دارد قرار است با پرداخت تسهيلات بانک روسيه اي به مبلغ يک ميليارد و 200 ميليون يور در مدت 40 ماه برقي سازي شود.
يکي ديگر از پروژه هاي بزرگ مازندران که در سال 97 به ثمر نشست ، از سرگيري ساخت نيروگاه 460 مگاواتي غرب استان مازندران بعد از حدود يک دهه با ظرفيت توليد برق 310 مگاوات بود. اضافه شدن خطوط پروازي جديد به فرودگاههاي مازندران از جمله سه پرواز جديد به فرودگاه ساري ( مشهد به ساري و برعکس ) ، رفع موانع 50 ساله پروازهاي فرودگاه ساري با برداشتن سه دکل 52 متري و جايگزين کردن 9 دکل 24 متري ، اجراي شبکه جمع آوري فاضلاب شهري شرق مازندران شامل شهرهاي بهشهر ، نکا و گلوگاه با اعتبار 250 ميليارد تومان و بهره مندي270 هزار نفر از جمعيت اين شهرها ، افتتاح يکهزار و 58 طرح حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با صرف هزينه چهار هزار ميليارد ريالي و راه اندازي نخستين خط پرواز بومي با عنوان وارش ايرلاين در فرودگاه ساري هم بخشي از طرح هايي بوده که در اين سال به بهره برداري رسيد .
** مازندران و بازار گرم جشنواره ها
برگزاري جشنواره ها براي معرفي محصولات کشاورزي و توليدي استان مازندران آن هم در قالب شهرستاني ، استاني و منطقه اي از جمله اقداماتي بود که در سال 97 در مازندران رونق داشته است ،
به طوري که هر شهرستان شاخص در زمينه توليد يک يا چند محصول اين جشنواره ها برگزار شد تا علاوه بر برند سازي اين توليدات ، زمينه و بازار براي فروش آنها فراهم شود .
برگزاري جشنواره هاي ملي مرکبات ، اقوام و عشاير در قائمشهر با حضور افرادي از 15 استان ، جشنواره ملي سه روزه گل نرگس در جويبار ، چهارمين جشنواره ملي گل ارکيده در نوشهر با حضور 46 توليد و صادرکننده ارکيده کشور ، جشنواره ملي انار اشرف در بهشهر ، جشنواره ملي انجير در گلوگاه و دومين جشنواره پرندگان مهاجر (کاکايي ها ) در تنکابن از جمله اين برنامه ها بود که زمينه معرفي اين ظرفيت ها و شناسايي فعالان در اين زمينه را فراهم کرد .
** غروب غم انگيز در حوزه فرهنگ
دو خبر غم انگيز استان مازندران در سال 97 درگذشت ` آقاجان فيوج زاده ` استاد ` لله وا ` و ` سورنا ` ي مازندران و ` رمضان شکارچيان ` معروف به ` ارزمون ` خواننده و موسيقيدان سنتي بود.
اين استان همچنين سال 97 شاهد مرمت و سبک سازي پل 300 ساله محمدحسن خان بابل، راه اندازي بنياد علمي فرهنگي عبدالحميد داراب از خيران به نام مازندران در ساري بود.
آغاز فعاليت خانه سينمايي مازندران، شکسته شدن قفل 35 ساله بازديد از ساختمان تاريخي دانشگاه علوم پزشکي بابل و رونمايي موسسه تحقيقات برنج کشور از 2 رقم جديد برنج با نام هاي «رشت» و «تي سا» براي کشت در استان هاي گيلان و مازندران از ديگر تحولات حوزه علم و فرهنگ مازندران در سال 97 است.
سال 97 هم سرانجام با همه تلخي و شيريني هايش به پايان رسيد ، اگر چه سيلابي که از 26 اسفند در مناطق جلگه اي مرکزي و شرقي و برف سنگين يک و نيم متري در مناطق کوهستاني مازندران باريد کام مازني ها را تلخ کرد و تبعاتش همچنان ادامه دارد ، ولي زندگي با نگاه به آينده با همه شيريني هايش ادامه دارد و بارندگي ها و برف سنگين اين نويد را به کشاورزان و باغداران مي دهد که سال پرخير و برکتي را در پيش رو دارند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار