بازدید از شهری زیبا و تاریخی که هر گوشه از آن چیزی جز شکوه و ابهت هنر ایران به چشم نمیخورد، با خوردن غذا های شیراز قطعا ترکیبی بی نظیر خواهد بود و می تواند لحظاتی خوش را در زندگی ثبت کند.
کد خبر: ۷۵۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵ 09 June 2019


تابناک فارس به نقل از نوداد:در این مطلب تعدادی از معروف ترین و پرطرفدترارین غذا های شیراز را معرفی خواهیم کرد که در طول سفر به شهر شعر و ادب ایران نباید از دست داد.

کوفته های شیرازی

 

کوفته هلو شیرازی
برخلاف تصور اغلب افراد، با خخوردن کوفته هلو به هیچ عنوان طعم هلو احساس نمیشود و در مواد اولیه ی این غذا نیز به چشم نمیخورد. در واقع کوفته هلو ترکیبی از گوشت چرخ شده، آرد نخودچی و ادویه جات می باشد که در گلوله هایی به اندازه هلو از آن درست کرده و داخلش را با کشمش و پیاز داغ پر می کنند و مخلوطی از هویج رنده شده و آب و پیاز و نعنا داغ کاملا میپزد. اگر عاشق غذا های ملس هستید، در بین غذا های شیراز حتما کوفته هلو را انتخاب و نوش جان کنید، چون طعم سرکه و شیره ای که روی این غذا ریخته میشود، فوق العاده است.

 

کوفته سبزی شیرازی
کوفته سبزی شباهت زیادی با کوفته هلو دارد، با این تفاوت که در مواد اولیه ی این غذا برنج و نخود و سبزیجات نیز به چشم میخورد. یکی از ویژگی های جالب در طبخ این غذا، نام گذاری هر یک از کوفته ها با نام های دختران خانواده می باشد.

 

کوفته گشنیز شیرازی
اگر عطر و طعم گشنیز را در بین سایر سبزیجات می پسندید و در بین غذا های شیراز به دنبال گزینه ای مناسب و مقوی هستید، کوفته گشنیز می تواند گزینه ای مناسب و عالی باشد. گوشت چرخ شده، آرد نخودچی، برنج، گشنیز، تخم مرغ و ادیه جات وقتی با هم به حالت خمیری و چسبنده تبدیل میشوند، به صورت گلوله های کوچک شکل داده شده و در آبی که مخلوطی از مواد همان گلوله ها می باشد چند دقیقه میپزد و در نهایت با عطری فوق العاده در سر سفره قرار میگیرد. این کوفته کمی با سایر غذا های شیرازی متفاوت بوده و می تواند تجربه ای جدید در سفر باشد

 

پلوهای شیرازی

کلم پلو شیرازی
یکی از معروف ترین غذا های شیراز که در سایر شهر ها به ندرت تهیه میشود، کلم پلو می باشد و به عنوان یک وعده غذایی کامل و مقوی سرو میشود. برای تهیه این غذا برنج را با ترکیبی از انواع سبزیجات معطر و کلم خرد شده دم می کنند و بعد از آماده شدن، روی آن گوشت های قلقلی شده که در آب و آبلیمو کاملا پخته و در نهایت در روغن سرخ شده است قرار می گیرد. این غذای خوشمزه وقتی بهترین طعم را به خودش میگیرد که در کنار آن سبزی تازه و دوغ ناب ایرانی نیز سرو شود.

 

شکر پلو شیرازی
ذائقه ی انسان ها با هم تفاوت زیادی دارد و به همین خاطر در سفر به شهر های مختلف تجربیات جدیدی از فرهنگ غذایی بدست می آورید. برای مثال، در سفر به شیراز می توانید برخلاف سایر مواقع که برنج را با طعم تقریبا شور نوش جان می کنید، با خوردن شکر پلو بوی زعفران در کنار طعم شیرین شکر این غذا را کاملا متفاوت می کند. از بهترین ویژگی های شکر پلو خلال بادام فراوانیست که در آن استفاده شده و رشته های خلال شده از پوست نارنگی در این غذا تجربه ای کاملا متفاوت خواهد بود.

 

رب پلو شیرازی
با شنیدن اسم رب پلو نباید انتظار روبرو شدن با یک ظرف برنج به رنگ قرمز و طعم ترش را داشته باشید، چون در این غذا از رب انار استفاده می شود و کشمش و گردوی فراوانی که در آن به کار می رود، طعم ترش را کاملا از بین می برد و در نهایت ملس بودن را به این غذا می بخشد. اگر در این غذا از کوفته های قلقلی استفاده شود به آن قنبر پلو نیز می گویند. شک نکنید که این غذا با سالاد شیرازی می تواند یکی از بهترین غذا های شیراز باشد و حیف است که از دست بدهید.

 

هویج پلو شیرازی
شیراز برای طرفداران طعم شیرین در غذا یکی از بهترین انتخاب ها می باشد و می توانند در بین گزینه های بسیار متنوع انتخاب هایی عالی داشته باشند. هویج، برنج، گوشت قلقلی و کمی شکر مواد اولیه یکی از معروف ترین غذا های شیراز به نام هویج پلو می باشند که می توانند یکی از بهترین وعده های غذایی را برایتان به ارمغان آورند.از دیگر پلو های معروف شیراز می توان به پاچه پلو، دمپختک عدس و کلم و لوبیا پلو شیرازی اشاره کرد که هر یک می توانند انتخابی عالی برای داشتن لحظاتی به یادماندنی باشند.

 

آش های شیرازی

آش انار شیرازی
آش انار را در سایر شهر ها مانند یزد نیز می توانید بخورید، اما بدون شک چیزی که در شیراز می خورید کاملا متفاوت خواهد بود. دیکی از تفاوت های آش انار شیراز استفاده از چغندر در کنار لپه، گوشت چرخ شده، برنج، نعنا و پیاز داغ می باشد و طعم ترش و ملس آن بخاطر آب اناری می باشد که در این غذا به کار می رود.

 

آش ماست شیرازی
در روز های سرد زمستان و وقتی دلتان هوس غذایی مقوی و خوش طعم کرد، کافیست به یکی از رستوران های سنتی شیراز بروید و آش ماست سفارش دهید. این غذا در واقع نوعی سوپ می باشد که ترکیبی از برنج، سبزیجات معطر مانند ترخون، پیاز داغ و لپه بوده که با گوشت خمیر شده از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می باشد. بعد از آماده شدن این سوپ، کمی ماست به آن می افزایند و طعم ترش آن فوق العاده خواهد شد.

 

دیگر غذا های شیرازی

دوپیازه شیرازی
یکی دیگر از تجربیات متفاوتی که در بین غذا های شیراز می توانید بدست آورید، خوردن دوپیازه می باشد. این غذا یکی از بهترین گزینه ها برای مواقعی می باشد که زمان زیادی ندارید و خیلی سریع آماده میشود. سیب زمینی سرخ شده، گوشت چرخ کرده یا قارچ، پیاز و رب گوجع فرنگی و ادویه جات معطر می توانند در کمترین زمان یکی از بهترین غذا های شیراز را برایتان فراهم کنند. این غذا می تواند گزینه ای مناسب برای وعده شام باشد که با سبزی تازه و دوغ فوق العاده خواهد بود.

 

قورمه به شیرازی
از معروف ترین خورش هایی که در بین غذا های شیراز به چشم میخورد، قورمه به بوده و همان طور که از نامش مشخص است، ترکیبی از گوشت و به می باشد. طعم این غذا بخاطر استفاده از به و آبلیمو در آن ملس بوده و در کنار یکی از پلو های شیراز کاملا مقوی و خوشمزه است.

 

آب پیازک شیرازی
آب پیازک از جمله غذا های سنتی شیراز می باشد که در اغلب شهر های استان فارس و البته ایران تهیه میشود. این غذا در واقع همان اشکنه پیاز می باشد که بخاطر پخت سریع و مقرون به صرفه بودن طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا از شنبلیله خشک، تخم مرغ، پیاز سرخ شده، ماست و ادویه جات استفاده و با سبزی تازه سرو میشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار