کد خبر: ۷۶۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 13 July 2019
کم کاری در اصلاح ذائقه های افراد به سمت قرآن صورت گرفته است

بندرعباس -  علت اینکه امروز افراد تمایل بیشتری برای فراگیری زبان انگلیسی نسبت به قرآن دارند تغییر ذائقه هابوده و در این سال ها برای اصلاح آن آنگونه که باید تلاش نشده است.

 

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: افراد به سمت ذائقه هایشان می‌روند و نباید توقع داشت مسیر دیگری بپیمایند.

حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متقی ادامه داد: ذائقه فرزندان جامعه دانستن زبان انگلیسی را برای انجام جست و جو در اینترنت لازم می‌داند و تصور می‌کنند این زبان در آینده کاربرد بیشتری دارد.

این مسئول فرهنگی خاطر نشان کرد: به عنوان فرهنگ سازان باید ذائقه فراگیری قرآن را در جامعه ترویج کنیم و به عنوان فرد مسلمان هم بایستی قرآن را بیاموزیم.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: در گذشته افراد ابتدا حافظ، سعدی و قرآن را فرا می‌گرفتند واین ذائقه در آنها ایجاد شده بود که به عنوان یک مسلمانی ابتدا باید زبان کتاب آسمانی خود را فرا گیرند.

حجت الاسلام موسوی متقی افزود: در آن زمان هم زبان‌های خارجی مانند فرانسه و انگلیسی هم آموزش داده می‌شد.

 

حکومت پهلوی در تغییر ذائقه جامعه تأثیر داشته است

وی اشاره کرد: این تغییر ذائقه به مرور زمان ایجاد شده و حکومت پهلوی در این زمینه بی تأثیر نبود، تاکید آن بر بکارگیری الفاظ بیگانه در محاوره‌ها و مکالمه‌های روزمره و مایه مباهات و افتخار دانستن این کار تأثیر داشته است.

 

برای اصلاح ذائقه جامعه کم کاری کرده‌ایم

حجت الاسلام موسوی متقی تاکید کرد: برای اصلاح و ذائقه سازی فرهنگی کم کاری کرده‌ایم، رشد کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی بسیار بیشتر از کلاس‌های قرآنی است، حمایت‌هایی که از آن می‌شود هم بیشتر بوده و خانواده‌ها هم این را مد نظر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بخشی از کار سوق دادن فرزندان به سمت فراگیری قرآن بر عهده پدر و مادرها و بخشی هم بر عهده حکومت است، به عنوان مثال اکنون اگر فردی قرآن خواندن بلد نباشد حق ورود به دانشگاه را دارد ولی اگر زبان نداند از کنکور جا می‌ماند.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا باید مدرک تافل داشت و در غیر این صورت باید تعهد بدهد که تا نیم سال مشخصی آن‌را اخذ کند.

موسوی متقی بیان داشت: اما همین دارنده مدرک دکترا روخوانی ساده قرآن را هم نمی‌تواند انجام دهد، این نشان می‌دهد نهادهای سیاستگذار و اثرگذار در حال بیراهه رفتن هستند.

 

در عمل آنگونه که باید به اسلام توجه نمی‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بعد کلان همه مسؤلان عالی رتبه مانند رهبری و وزرا مدعی این اند که در مسیر صحیح اسلامی حرکت می‌کنند ولی وقتی به مدیران پایین می‌رسیم در عمل، آئین نامه‌ها و دستورکارها آنچنان که باید به مسائل اسلامی توجه نمی‌شود.

 

برخی فیلم‌هایی مجوز ساخت می گیرند که مروج بی حجابی و سبک زندگی غربی هستند

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: برخی فیلم‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود اشکال شرعی داشته و در آنها حجاب و عفاف، روابط دختر پسر و شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود.

حجت الاسلام موسوی متقی ادامه داد: همچنین به فیلم‌هایی مجوز می‌دهند که سبک زندگی غربی را در جامعه ترویج می‌کنند، اگر اسلام را همانگونه که هست اجرا کنیم هیچکدام از این فیلم‌ها مجوز نمی‌گیرند.

وی یادآور شد: ۲۱ تیر روز عفاف و حجاب بود، بررسی شود سینما چه اندازه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب موفق بوده، سریال‌های تلویزیونی و خانگی که هم اکنون در حال پخش بوده چه اندازه به شرع و موازین آن پایبند هستند، کارشناس و مسئول کم دین، کم توجه و یا بی توجه به مسائل دینی مجوز تولید فیلم و سریال صادر می‌کند.

وی ادامه داد: قانون همه اینها را به روشنی بیان کرده ولی چه اندازه اجرا می‌شود.

 

برای اصلاح باید ملاحظه کاری‌ها را کنار گذاشت

وی بیان داشت: افراد ملاحظه کاری هستیم و ملاحظه بسیاری از چیزها را کرده‌ایم که برای اصلاح باید این را کنار بگذاریم، اگر بی تعارف و جدی تر می‌بودیم در مسائل دینی موفق تر می‌شدیم.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد: مسائل دینی هم ظرافت و دقت خود را دارد و اعتقادی به برخورد خشن و خشک ندارم و معتقدیم اگر از ابتدا اگر منطقی و اصولی کار می‌شد موفق تر می‌شدیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار