معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: شهرستان بندرعباس برای تامین آب در وضعیت قرمز و بحرانی تر از شهرهای دیگر است و سد استقلال میناب به عنوان مهمترین منبع تامین کننده آب بندرعباس فقط 10 درصد آب دارد.
کد خبر: ۷۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 13 August 2015
 به گزارش تابناک، 16 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: بحران آب در ۵۴۷ شهر وجود دارد و بیشتر این شهرها در استانهای مرکزی و جنوبی کشور قرار گرفته اند.
 
تشیعی با بیان اینکه وضعیت بحران آب سه شهر بوشهر کرمان ، بندرعباس درحالت قرمز است وبندرعباس بدترین وضعیت را دارد، افزود: شهرستان بندرعباس برای  تامین آب در وضعیت قرمزو بحرانی تر از شهرهای دیگر است و سد استقلال میناب به عنوان مهمترین منبع تامین کننده آب بندرعباس فقط10 درصد آب دارد.
 
تشیعی  افزود: شهر بندرعباس با کمبود 400  لیتر در ثانیه روبروست  و این در حالی است که 250 لیتردر ثانیه  برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود
 
وی گفت: میزان مصرف آب در بندرعباس 300 لیتر در شبانه روز است و 400 لیتر در ثانیه کمبود آب وجود دارد وبا این وجود  90 درصد فضای سبز شهر بندرعباس با استفاده از آب آشامیدنی، آبیاری می شود.
 
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: اکنون  50 متر مکعب در ثانیه در کشور کمبود آب داریم که با صرفه جویی  25 درصدی در مصرف آب  این کمبود برطرف می شود.
 
تشیعی افزود: حدود شش میلیارد متر مکعب حجم ذخیره آبی سدهای کشور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.
 
تشیعی گفت: در یک سال گذشته 20 درصد کاهش بارندگی داشته ایم که افزایش یک و نیم درجه ای دمای هوا در کشور تامین آب شرب را با مشکل روبرو کرده است.
 
وی تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تکمیل شبکه  فاضلاب کشوررا از مهم ترین برنامه های اولویت دار امسال نام برد و افزود: حدود 280 شهر کشور مجهز به شبکه  فاضلاب است.
 
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت اب و فاضلاب کشور گفت: تامین آب آشامیدنی کشور بیش از هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تامین ظرفیتهای جدید تامین آب اشامیدنی ایجاد می شود.
 
مدیر عامل تامین آب ایران هم در بازدید از سد استقلال میناب گفت: هیچ منابع آبی برای تامین ذخیره آب سد استقلال میناب وجود ندارد.
 
حاج رسولیها افزود: کنترل فشار آب، کاهش سرانه مصرف ،احداث آب شیرین کن ،مدیریت مصرف و کاهش فضای سبز از اقدامات شرکت آب و فاضلاب  برای مدیریت منابع ابی درهرمزگان است .
 
16 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
 
استان هرمزگان با 70 درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور درردیف آخر  است .
 
به دنبال کاهش شدید سطح منابع آبی در هرمزگان، مردم نقاط مختلف این استان از جمله شهرستان بندرعباس مرکز استان ، از هفته های گذشته شاهد قطعی چند ساعته آب (بیش از 72 ساعت) و یا افت فشار شدید آب بودند.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار