تالار معاملات كارگزاري بورس كالاي منطقه آزاد ارس به عنوان چهارمين تالار مناطق آزاد، پس از كيش، انزلي و اروند گشايش يافت.
کد خبر: ۷۹۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 02 November 2019

به گزارش تابناک کیش، قائم مقام مديرعامل بورس كالاي ايران روز سه شنبه در آئين گشايش اين تالار گفت: افزايش صادرات محصولات توليدي بخش كشاورزي و پتروشيمي و استاندارد سازي محصولات صادرات محور مهم ترين برنامه هاي پيش روي بورس كالاي ارس است.
مجيد عشقي اظهاركرد: زيرساخت هاي مناسب و نزديكي به كشورهاي حوزه CIS ( مشترك المنافع)، ارس را داراي موقعيتي راهبردي و منحصر به فرد در توسعه مبادلات تجاري كرده است.
وي با اشاره به اينكه بورس كالاي ايران در سه حوزه عرضه و مبادله محصولات صنعتي - معدني، فراورده‌هاي نفتي - پتروشيمي و محصولات كشاورزي، فعاليت مي كند، گفت: با راه اندازي تالار بورس كالاي ارس شركت هاي فعال در منطقه و اطراف آن از نظر تهيه مواد اوليه و فروش محصولات بدون واسطه حمايت مي شوند.
وي يكي از مهمترين مزيت هاي ايجاد اين تالار را استاندارد سازي محصولات براي صادرات عنوان و خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات كشور ما اين است كه در تعيين قيمت كالاهايي كه در توليد آن داراي مزيت نسبي هستيم نقشي نداريم و اين كالاها در جاي ديگري كشف قيمت مي‌شود.
عشقي گفت: كمك به كشف قيمت كالاهايي كه در آن مزيت نسبي داريم مهم‌ترين موضوعي است كه در مناطق آزاد پيگيري مي‌شود.
وي يكي از دغدغه‌هاي بزرگ توليد را تامين سرمايه در گردش عنوان كرد و گفت: اين تالار در زمينه بهبود فضاي كسب و كار، تامين مالي و توسعه صادرات به صورت نظام يافته عمل مي كند.
عشقي با اشاره به اينكه راه‌اندازي ابزار سلف موازي استاندارد يكي ديگر از مزيت‌هاي بورس كالاست، گفت: بررسي‌ها نشان داده آن كشورهايي كه بورس كالايي پيشرفته در بخش كشاورزي داشته‌اند، منجر به رشد صادرات و توسعه در بخش كشاورزي شده است.
مديرعامل منطقه آزاد ارس هم گفت: با توجه به مشكلات بزرگ توليدكنندگان از جمله كمبود نقدينگي و مشكلات مربوط به فروش محصولات، گشايش تالار بورس كالا در ارس مي تواند زمينه ساز ايجاد فرصت هاي رشد صادرات در اين منطقه شود.
محسن خادم عرب باغي اعلام كرد: در تالار نمايندگي كارگزاران بورس كالا در منطقه آزاد ارس، معاملات كليه كالاهاي پذيرفته شده در بورس كالاي ايران صورت مي‌پذيرد و اين تالار آماده ارايه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و توليدكنندگان محدوده منطقه آزاد ارس است.
وي گفت: اين تالار در واقع قرار است ضمن كمك به امكان جذب سرمايه‌گذاري خارجي، در راستاي رونق فضاي كسب ‌و كار اقتصادي در منطقه آزاد ارس فعاليت كند.
عرب باغي گفت: با افتتاح اين تالار و با همكاري توليد كنندگان و سرمايه گذاران منطقه، بسياري از مشكلات در زمينه فروش محصولات و تامين مواد اوليه در ارس مرتفع خواهد شد.
مسئول بورس منطقه آزاد ارس هم هدف از راه اندازي تالار بورس كالا در اين منطقه را تامين نياز فعالان اقتصادي و توليدكنندگان عنوان كرد و گفت: تالار بورس كالاي منطقه آزاد ارس در راستاي تسهيل تأمين مواد اوليه و تسريع در بازاريابي محصولات توليدي منطقه و جلوگيري از نوسان قيمت راه اندازي مي‌شود.
هادي عزيزيان افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در اين منطقه، اين تالار به عنوان چهارمين تالار مناطق آزاد، پس از مناطق آزاد كيش، انزلي و اروند در ارس راه اندازي مي شود.
وي گفت: اين تالار بصورت آنلاين به بورس كالاي كشور متصل است و كليه معاملات مي تواند همزمان با بورس كشور در اين تالار انجام پذيرد.
به گزارش ايرنا، معاملات در بورس كالا، متشكل و سازمان يافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتي و كم هزينه بوده و امكان پوشش، توزيع و انتقال ريسك نيز وجود دارد.
تضمين كيفيت و كميت كالا و مبلغ معامله و مدت معامله، كشف قيمت از طريق حراج حضوري و بصورت شفاف و فساد زدايي از بازار معاملات، پذيرش كالا جهت فروش منوط به داشتن استاندارد هاي اجباري براي كالا جهت تضمين كيفيت كالا، تضمين مبداء كالا، سرعت و امنيت بالا در مقايسه با تشريفات مناقصه ها و مزايده ها، وجود شفافيت در معاملات و حذف هرگونه عامل ايجاد رانت در حوزه فروش از جمله مزيت هاي معامله از راه بورس كالا بوده و فضاي مساعد براي معامله هاي امن و سودآور فراهم مي شود.
بورس كالا بازاري سازمان يافته است كه در آن به طور منظم كالاهاي معين با روش‌هايي از قبل تعريف شده مورد معامله قرار مي‌گيرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار