شب ساحل نشینان و هنرمندان سواحل جنوب در دومین شب از دومین جشنواره موسیقی کیش با عنوان« موسیقی سواحل جنوب ایران از خلیج فارس تا دریای عمان» در خانه بومیان جزیره کیش برگزار شد.
کد خبر: ۷۹۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 23 November 2019

به گزارش تابناک کیش، دومین شب از جشنواره موسیقی سواحل جنوب ایران در جزیره کیش با حضور شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش، ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه، بستک و کیش در مجلس شورای اسلامی، سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش و جمعی از معاونت ها و مدیران سازمان و علاقمندان به هنر موسیقی سواحل جنوب در خانه بومیان کیش با اجرای گروه «تش باد» از استان بوشهر برگزار شد.

بومیان شناسنامه کیش هستند
شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش در این مراسم با بیان اینکه بومیان شناسنامه کیش هستند اظهار داشت: جزیره کیش در طول تاریخ از فرهنگ بسیار غنی و ارزشمندی برخوردار بوده است که حاصل قرن ها همزیستی، تعامل و ارتباط با زیست بوم محیطی خود و دیگر اقوام منطقه است.
وی زبان موسیقی و آواز ساحلی را بخشی از فرهنگ غنی مردمان جنوب خواند و افزود: موسیقی در زندگی سخت و طاقت فرسای مردم ساحل نشین کاربردهای فراوانی دارد از جمله در صید ماهی و مروارید، انداختن لنج و تور در دریا و بالا کشیدن گرگور و تورها از میان آب های خروشان.
امام جمعه اهل سنت کیش ادامه داد: آواز و همخوانی در هنگام انجام کارهای سخت و طاقت فرسا تحمل صیادان را بالا برده و برای آنان آرام‌بخش بوده است.
شیخ یعقوب شمس با تاکید بر اهمیت حفظ و ثبت موسیقی وآثار ناملموس کیش با برگزاری جشنواره ها و مسابقات مختلف خاطر نشان کرد: از مسئولان جزیره کیش، استان و کشور می خواهم با حمایت و ثبت این میراث با ارزش ناملموس و فرهنگی جزیره کیش در ماندگاری و حفظ آن ها تلاش کنند.

هنر موسیقی، زبانی فرا مرزی و جهانی است
ناصر شریفی نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از مدیران حامی موسیقی و فرهنگ و هنر جنوب افزود: غیر از هنر که تاج سرآفرینش است بنیان هیچ منزلتی جاودانه نیست.
وی افزود: زبان موسیقی و هنر، زبانی فرامرزی،  فراجناحی، فراقومیتی و فرا منطقه ای است و با این زبان می توان علاوه بر اینکه اندیشه ها را به یکدیگر نزدیک کرد قلب ها را نیز با یکدیگر پیوند داد.
شریفی تاکید کرد: ما می توانیم با موسیقی فاخر ایران که در جای جای این کشور پهناور گسترده است، به ویژه در سواحل جنوبی کشور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود را در دنیا منتشر کنیم.

 

فرهنگ سواحل فرهنگی مولد، غنی و گسترده است
سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در بخش دیگری از شب ساحل‌نشینان کیش با بیان اینکه مردمان خلیج فارس همواره رو به دریا و با دریا زندگی کرده اند و این زندگی رو به دریا موجب و مولد یک حیات فرهنگی باشکوه غنی و پربار بوده است که آن را فرهنگ سواحل یا نظامات ساحل نشینی می نامیم افزود: این نظامات که فرهنگ، تجارت، اقتصاد و همه بخش های زندگی اجتماعی سواحل را در بر میگیرد، غنی و مولد و گسترده است.
وی با تاکید بر اینکه خانه بومیان کیش یکی از نمادهای بارز و برجسته فرهنگ سواحلی است ادامه داد: حضور بومیان کیش که زندگی خود را در این خطه گذرانده اند از مصادیق بارز این فرهنگ است.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: پوشش، کار، زندگی و ابزار و همه جنبه ها و بخش های زندگی مردمان جنوب با دریا ارتباط دارد و یکی از نمونه های بارز این نوع زندگی موسیقی سواحل است. 
وی با اشاره به اینکه خلیج فارس در میان ایران فرهنگی قرار دارد تاکید کرد: مرز جنوبی جهان فرهنگیِ ایران از ایرانِ فرهنگی، فراتر نبوده و در قلب ایران فرهنگی  قرار گرفته است.
پورعلی افزود: آن سوی خلیج فارس برای ما مناطق ناشناسی نیست. وقتی جمهوری اسلامی از منطقه خلیج فارس سخن می گوید به مردمانی که با ما قرابت فرهنگی و نزدیکی دارند اشاره می کند زیرا آن ها نیز از فرهنگ سواحلی برخوردارند؛ بگذریم از سیاست که همواره در تلاش است تا ما را با یکدیگر بیگانه نشان دهد اما زبان فرهنگ، موسیقی، هنر و زبان زندگی اجتماعی ما این خویشی را به خوبی گواهی می دهد
وی با اشاره به اینکه باید قرابت فرهنگی خود را با همسایگان ساحلی جنوب روز به روز تقویت کنیم ادامه داد: ظرفیت فرهنگ طبیعی و جغرافیایی و گردشگری ما در خلیج فارس همان فرهنگ ساحلی است که اگر به ظرفیت های ایران فرهنگی اضافه شود می تواند منشا تحول، رشد و توسعه و زایندگی ثروت برای ایران جغرافیایی شود آنگاه می توانیم از عناصر آن به خوبی استفاده کنیم.
پورعلی تصریح کرد: دانش بومی که در فرهنگ سواحلی شکل گرفته است به ویژه دانش موسیقی، صنایع دستی، پوشش و خوراک و صنایع دریا پایه زمانی می تواند برای خلق ثروت در جامعه کاربرد داشته باشد که تبدیل به جاذبه شود.
وی ادامه داد: زندگی ساحل نشینی  با تکیه بر ظرفیت های کشف نشده جنوب و سواحل می تواند در فرآیند کشف جنوب و سواحل به یک پتانسیل پر قدرت فرهنگی برای به رخ کشیدن داشته های فرهنگی ما شود 
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد ابراز داشت: کیش هم از این قاعده مستثنی نیست، میراث مادی و ملموس همچنین میراث ناملموس کیش بسیار غنی و پربار است و برهمین اساس تلاش می کنیم با برگزاری برنامه های فرهنگی جامعه محلی را توانمندتر کرده ومنطقه ای جذاب برای پذیرش گردشگران باشیم.
برگزاری شب هنرمندان کیش و حضور هنرمندان شرکت کننده در دومین جشنواره موسیقی کیش در مراسم فرش قرمز همراه با اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی سنتی و محلی سیستان و بلوچستان با حضور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان و جمعی از مسئولان و هنرمندان جزیره کیش در سالن تشریفات هتل میراژ کیش از دیگر برنامه های شاد و مفرح دومین شب از جشنواره موسیقی سواحل جنوب در جزیره مرجانی کیش بود.

دومین جشنواره موسیقی کیش به مدت ۲ روز با حضور ۳ گروه موسیقی از استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و۳ گروه موسیقی میهمان در جزیره کیش در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار