تابناک / در حالی که ویروس کرونا به سرعت در حال انتشار در کشور است، برخی با ساده انگاری و بی توجهی به هشدارها جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.
کد خبر: ۸۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 02 March 2020

تابناک / در حالی که ویروس کرونا به سرعت در حال انتشار در کشور است، برخی با ساده انگاری و بی توجهی به هشدارها جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

 

 

روزهای پایانی سال است. طبق رسم ایرانیان، مردم این سرزمین خود را برای فرارسیدن سال جدید مهیا می کنند. بساط خانه تکانی در خانه برپا شده و مردم برای خرید به بازارها می روند.


حال و هوای عجیبی در این روزها بر شهر حاکم شده و همه چیز بوی بهار و تازگی و سال نو می دهد. طبیعت نیز همسو با مردم به پیشواز سال جدید رفته و درخت ها بار دیگر لباس سبز بر تن می کنند و سوز زمستان جای خود را به نسیم دلنواز می دهد.


اما این حال و هوا امسال با حضور مهمان ناخوانده ای به نام کرونا ویروس دستخوش تغییر شده است. همه جا سخن از این ویروس و انتشار فوق العاده سریع آن است.


بیمارستان ها یکی پس از دیگر، از مبتلایان به این ویروس پر شده، مردم خانه نشین را انتخاب کرده، بوی ضدعفونی همه شهر را فراگرفته و شهروندان با ماسک به صورت و دستکش در دست در خیابان ها حضور می یابند.


حالت فوق العاده بر شهر حاکم است و خبرها از افزایش افراد بستری شده و مبتلا به این ویروس حکایت دارند.



رعایت بهداشت، بهترین راه پیشگیری


در این شرایط، بسیاری از مردم خانه نشینی و رعایت کامل بهداشت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده اند و طبق توصیه های پزشکان و متخصصان این امر می کنند.


آقای سعدی استاد حوزه و دانشگاه است که این روزها سعی می کند کمتر از خانه خارج شود. وی می گوید: مرگ و زندگی دست خداست و اگر خدا نخواهد هیچ کس به این بیماری مبتلا نشده و به وسیله آن از دنیا نمی رود.


او ادامه می دهد: اما این بدین معنا نیست که ما به توصیه های پزشکی و بهداشتی بی توجه باشیم و به صورت بی محابا عمل کرده و مدعی شویم که خداوند یار و نگهدار ما است.


سعدی معتقد است قضا و قدر را باید به دست خدا سپرد اما همان خدا بر لزوم محافظت از جان تأکید کرده و می گوید که هر آنچه برای سلامتی ضرر دارد، ارتکاب آن حرام است.


این دیدگاه بسیاری از شهروندان قمی است که با وجود توکل به خداوند متعال، بهداشت را به خوبی رعایت کرده و در تلاش هستند خود را از گزند این ویروس وارداتی نجات دهند.


گرچه آمار ابتلا به کرونا در روزهای گذشته افزایش یافته و بر اساس اعلام «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مبتلایان به قریب هزار نفر رسیده و 54 نفر جان خود را از دست داده اند، اما این مساله نباید به ایجاد فضای رعب و هراس بر جامعه منجر شود.



خطر ترس و اضطراب از کرونا بیشتر است


دکتر مظفری روانپزشک بیمارستان فرقانی در این باره می گوید: در مواجهه با هر بحرانی باید آرامش خود را حفظ کنیم چرا که در آرامش می توانیم بهتر تصمیم گیری کنیم.


وی می افزاید: خطر ترسی که از ویروس در جامعه راه افتاده است از خود کرونا که خطر آن از آنفولانزا کمتر است، بیشتر به شمار می آید و مردم باید به این مساله توجه داشته باشند.


بر این اساس است که روانشناسان حوزه بهداشت و درمان در بیمارستان های قم حضور یافته تا هم به بیماران روحیه داده و استرس را از آنان دور کنند و هم اطرافیان افراد متوفی که دفن و کفن آنان با سایر فوت شده ها تفاوت دارد را مورد مشاوره قرار دهند.


پزشکان و متخصصان امر در روزهای گذشته به شدت خواستار توجه مردم به نکات بهداشتی شده اند. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از ماندن مردم در منزل به عنوان بهترین راه پیشگیری از این ویروس یاد می کند.


«علی ابرازه» با استفاده از پروتکل سازمان جهانی بهداشت می گوید که قرنطینه خانگی می تواند از سرایت این ویروس جلوگیری کند.



تعطیلی مدارس برای حفظ جان یا تفریح و مسافرت؟


اما با این وجود هستند شهروندانی که به این مسائل بی توجه بوده و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.


به عنوان مثال، اعلام تعطیلی مدارس در روزهای گذشته سبب شد تا جمع کثیری از خانواده ها بار سفر را بسته و عازم شمال شوند. این در حالی است که ده ها مورد ابتلا به کرونا در استان های مازندران و گیلان مثبت اعلام شده و مردم این استان ها در حالت آماده باش قرار گرفته اند.


اما تعطیلی مدارس که با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و محافظت از جان دانش آموزان اتخاذ شد، عاملی شد تا عده ای، بحرانی بودن کشور را به سخره گرفته و بدون توجه به توصیه های مکرر مسئولان و پزشکان برای تفریح به شمال کشور رهسپار شوند.


ترافیک جاده های شمال سبب شد تا مسئولان این استان ها خواستار عدم حضور مسافران شده و مردم نیز با راه اندازی کمپین «ممنوعیت ورود مسافر به شمال کشور» نسبت به این بی مسئولیتی شهروندان واکنش نشان دهند.


در روزهای گذشته بود که انتشار تصاویر فردی که اقدام به بوسیدن و لیس زدن ضرح مطهر امام رضا(ع) کرد با واکنش شدید مردمی مواجه شد که این اقدام را دهن کجی به جان دیگران تلقی کردند.



اهمالی که جان دیگران را به خطر می اندازد


وضع در شهر قم که هم بی شباهت به سفرکرده های به شمال کشور نیست و برخی شهروندان ناخواسته یا عامدانه این وضع را به تمسخر گرفته اند.


برخی از شهروندان توکل بر خدا را عاملی برای حضور بی پروای خود در خیابان ها عنوان کرده و در این راستا گاهی به شعر «گر نگهدار من آن است که من می دانم ، شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد» و تکیه کلام محلی «بی خیال» متوسل می شوند.


با یکی از این شهروندان به گفت وگو نشستیم. وی می گوید: اگر خدا بخواهد ویروس کرونا را در هر مکانی می گیرم بنابراین نیازی نیست به توصیه های پزشکی و بهداشتی توجه کنم.


او ادامه می دهد: برای من مهم نیست پزشکان چه می گویند. من راه خود را می روم و برمی گردم و مطمئنا به این ویروس گرفتار نمی شوم. من با دیگران دست می دهم و تا به امروز که کرونا نگرفته ام.


وقتی با او درباره سرایت سریع این ویروس و پر بودن بیمارستان ها سخن می گویم، تأکید دارد که تاکنون نه خود و نه خانواده اش به این ویروس مبتلا نشده است پس فعلا خیالش راحت است.



نقش جهل دینی و مذهبی در گسترش کرونا


برخی دیگر نیز مسائل دینی و مذهبی را دلیلی برای اقدامات غیربهداشتی خود قلمداد کرده و فریاد در خطر بودن دین و مذهب را سر می دهند.


نمونه بارز این مساله، برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با وجود تعطیل بودن نماز جماعت و مراسم های مذهبی در حرم به دلیل انتشار ویروس کرونا است.


تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و سایر بقاع دینی استان با هدف پیشگیری از شیوع کرونا بر اساس مصوبه اخیر شورای تامین استان در توقف موقت اقامه نماز جماعت در حرم مطهر، برگزاری نماز را تعطیل اعلام کرده بودند اما برخی افراد به این مساله واکنش نشان داده و با اعتراض شدید، اقدام به اقامه نماز جماعت کرده و با نصب نرده های فاصل با ضریح مخالفت می کنند.


این در حالی است که مراجع تقلید در روزهای گذشته نسبت به رعایت بهداشت تأکید کرده و توجه به توصیه های متخصصان امر برای جلوگیری از شیوع کرونا و محافظت از جان مردم را واجب دانسته اند.


حتی عکس های منتشر شده از دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی نشان می دهد که این مرجع تقلید با رعایت مسائل بهداشتی در دفتر خود حضور می یابد.



دودی که حامل ویروس کرونا است


یکی دیگر از مسائلی که پزشکان نسبت به آن هشدار داده اند، قلیان است. آنها می گویند دود قلیان یکی از مهمترین عوامل انتقال ویروس کرونا است و مردم باید در این روزها به شدت نسبت به استفاده از قلیان دوری کنند.


اما هستند خانواده هایی که حتی برای جان اعضای خانواده خود نیز ارزشی قائل نبوده و بساط قلیان را بدون توجه به هشدارها برپا می کنند.


البته هشدار درباره مصرف قلیان در سال های گذشته و پیش از بروز کرونا وجود داشت اما مصرف این دخانیات به شدت افزایش یافته و حتی برخی مسئولان و پزشکان و اصحاب رسانه که نسبت به مصرف قلیان هشدار می دهند، از طرفداران پروپاقرص این دخانیات هستند.



شب نشینی های خطرناک


دورهمی فامیلی و دوستانه نیز از مواردی است که در این روزها درباره کاهش آن فراوان می شنویم چرا که حضور در محافل جمعی از عوامل انتشار ویروس به شمار می آید.


اما به نظر می رسد این هشدارها کافی نبوده و برخی همچنان ویروس کرونا را شوخی گرفته اند. برگزاری مهمانی های مختلف و مشارکت در ورزش های دسته جمعی میان این افراد همچنان ادامه دارد و دوست و آشنا بودن خود را بهانه ای برای عدم سرایت کرونا عنوان می کنند.


این در حالی است که ابتلا به کرونا بلافاصله نمایان نمی شود و گاهی چندین روز پس از ابتلا شروع به نمایان شدن می کند و بر این اساس فرد مبتلا به ویروس چند نفر را مبتلا می کند بدون اینکه آنها از ابتلا اطلاع داشته باشند.


قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه برای ریشه کنی این ویروس باید زنجیره انتقال آن قطع شود، از مردم خواسته با رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند در غیر اینصورت روند بستری‌ها رو به افزایش خواهد بود.


وی با انتقاد از برخی شهروندان می گوید: هر چه تخت اضافه و دارو و وسایل محافظتی توزیع می‌کنیم، بازهم شاهد هستیم که مردم در خیابان‌ها حضور دارند و این امر باعث شیوع بیماری و مراجعه بیشتر مردم به مراکز درمانی می شود.


ابرازه تاکید می کند: کمبود تخت در استان داریم و تنها راهی که باید به آن توجه شود عدم خروج از خانه است.


دکتر مظفری روانپزشک بیمارستان فرقانی نیز می گوید: توصیه ما به مردم اینست که حتی الامکان از خانه های خود بیرون نروند مگر در شرایط اضطراری.


وجوب محافظت از جان خود و دیگران


هوشیاری نسبت به این ویروس و تلاش برای جلوگیری از شیوه آن هم از نظر شرعی و هم فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی یک واجب به شمار می آید که همگان با هر دین و مذهب و اندیشه ای باید به آن توجه داشته باشند.


ویروسی که هم جان مردم را گرفته و در معرض خطر قرار می دهد و جامعه را دچار التهاب کرده و هم ضربه شدیدی به اقتصاد جامعه می زند.


بنابراین همگان باید به هشدارهای داده شده از سوی متخصصان امر توجه کاملی داشته باشند و دست در دست هم گذاشته تا بتوان بر این بحران که تا هفته های آینده بر کشور حاکم خواهد بود، فائق آییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار