دکتر رضا صلواتی گفت: با توجه به همه‌گیر شدن ویروس کرونا باید مواردی را برای تغذیه درست و مناسب رعایت کرد، همان گونه که در دیگر ایام هم نیازمند رعایت نکات لازم در این زمینه هستیم.
کد خبر: ۸۳۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰ 28 March 2020
پزشک و مشاور تغذیه گفت: در شرایط فعلی بحران کرونا، نظم زندگی برخی افراد به هم خورده که این می‌تواند منجر به کاهش ایمنی بدن در مقابل ویروس شود و لازم است نظم زندگی در شرایط کرونا رعایت شود.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه مقاومت بدن در شرایط گسترش بیماری، باید در سطح بالایی قرار داشته باشد تا بتوان از بحران عبور کرد، گفت:: برای افزایش ایمنی بدن، چند عامل را باید رعایت کرد.

این مشاور تغذیه گفت: نخستین مساله در افزایش ایمنی بدن، برنامه منظم غذایی است، منظور از تغذیه مناسب، پرخوری و یا مصرف زیاد یک ماده غذایی نیست بلکه از همه مواد غذایی به شکل منظم و مقدار تعیین شده استفاده کنیم تا همه نیاز بدن را جبران کرده و ایمنی بدن را در سطح نرمال قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این باور که غذا‌های خاصی را استفاده کنیم تا از کرونا در امان بمانیم علمی به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: به هیچ وجه چنین توصیه‌ای نمی‌کنیم که افراد برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند و یا برخی دیگر مواد غذایی را بیشتر مصرف کنند با این باور که این مواد غذایی کاربرد بهتری برای بدن دارد.

این پزشک با تاکید بر رعایت نظم روزانه زندگی در شرایط کرونا، ادامه داد: با توجه به اینکه این روز‌ها در قرنطینه قرار داریم و خانه‌نشین شده‌ایم در اغلب خانواده‌ها مشاهده می‌کنم که نظم خواب و زمان غذا خوردن آن‌ها نامنظم شده، افراد شب را تا بامداد بیدار بوده و صبح تا عصر به خواب می‌روند که این مساله هم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

صلواتی با اشاره به اینکه بهترین زمان خواب شبانه، از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح است، خاطرنشان کرد: البته با توجه به شرایط زندگی افراد، کمتر کسی است که ساعت ۲۲ به خواب رود، اما توصیه می‌کنیم افراد حتما قبل از ساعت ۲۴ به خواب بروند و قبل از ساعت هشت صبح بیدار شوند.

این مشاور تغذیه اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش ایمنی بدن، مقابه با استرس است که در شرایط فعلی بحران کرونا، میزان استرس در افراد بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از هورمون‌ها با خواب ارتباط مستقیم دارند، افزود: مهمترین هورمون بدن که در سوخت و ساز هم تاثیر دارد هورمون تیروئید است و با توجه به آماری که در این زمینه داریم و تعداد قابل توجهی از افراد به آن مبتلا هستند بهتر است به خواب توجه ویژه کنیم.

صلواتی با اشاره به اینکه ورزش منظم از دیگر عوامل موثر در افزایش ایمنی بدن و ترشح هورمون‌های مرتبط با کنترل استرس است، گفت: این روز‌ها چالش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی برای ورزش در خانه، راه‌اندازی شده و افراد از فرصت در خانه ماندن، برای ورزش و افزایش سطح ایمنی بدن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کرونا با تمام معایبی که دارد، اما این نکته مثبت را به ما یادآوری کرد که به سلامت فردی و اجتماعی اهمیت دهیم، تصریح کرد: توجه به بهداشت فردی و اجتماعی نباید فقط مربوط به بحران کرونا باشد بلکه بعد از شکست دادن کرونا هم باید این رویه را به فرهنگ تبدیل کنیم و افراد در ابتلا به سرماخوردگی و آنفلاآنزا هم بهداشت را رعایت کرده و بیماری را به دیگران انتقال ندهند.

این پزشک با اشاره به اینکه سطح استرس در شرایط بحران کرونا، در سطح بسیار بالایی قرار دارد، گفت: توصیه ما به افراد این است که استرس خود را کنترل کنند چرا که کرونا آنقدر ترسناک نیست که این میزان استرس در افراد بروز یابد.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه مصرف قرص‌های ویتامین، مولتی‌ویتامین و آنتی‌بیوتیک هم در بین مردم افزایش یافته است، ادامه داد: توصیه ما این است اگر افراد از تغذیه مناسب برخوردار هستند و کمبود ویتامین و مواد مغذی ندارند اصلا به صلاح نیست که از این ترکیبات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون مصرف ویتامین " آ. (a)، " ب. " (b) و " د. " (d) به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است، اظهار کرد: مصرف زیاد برخی از این ویتامین‌ها مانند ویتامین د. d. می‌تواند باعث مسمومیت شود و همچنین مصرف بی‌رویه دیگر ویتامین‌ها هم اثر سوء دارد.

صلواتی با بیان اینکه کرونا هیچ دارویی ندارد و مردم از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از کرونا، خودداری کنند، گفت: عفونت‌های ویروسی با آنتی‌بیوتیک‌های شایعی که مصرف می‌کنیم درمان نمی‌شود و بویژه در بیماری کرونا، مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاهی ندارد، ضمن این که مصرف آنتی‌بیوتی، بدن را در وضعیت ضعیف قرار داده و راه را برای ورود ویروس کرونا به بدن، باز می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار