کد خبر: ۸۴۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 25 April 2020
زنگ خطر شیوع کرونا در مجتمع‌های تجاری بندرعباس

افزایش شمار مبتلایان به کرونا از مبدأ بازار ماهی فروشان بندرعباس که شاهد مراجعه بسیار شهروندان بوده، زنگ خطر را برای مجتمع های تجاری این شهر که شرایط مشابهی از نظر شلوغی و ازدحام دارند، به صدا درآورده است.

بازار ماهی فروشان بندرعباس در چند روز گذشته کانون آلودگی مردم به کرونا بوده و از همین رو نیز فعالیت این بازار تا زمان رسیدن به وضعیت استاندارد متوقف شده است.

و این به معنای آن که در صورت رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی ، باید شاهد بحرانی دیگر از جنس کرونا باشیم که این بار از مجتمع‌های تجاری راه به سوی خانه ها خواهد گشود و یک همه گیری را رقم خواهد زد.

با بازگشایی واحدهای تجاری کم خطر و از سرگیری فعالیت های اقتصادی و سهولت در ترددهای شهری و بین شهری، هر روز بیش از روز قبل شاهد حضور مردم در سطح شهر هستیم.

این در شرایطی است که هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا کشف نشده و همچنان تنها راه در امان ماندن از این ویروس ناشناخته، ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی است.

متاسفانه صاحبان برخی از مشاغل از سرگیری بخشی از فعالیت های اقتصادی را گویی به منزله پایان بحران کرونا می دانند و دیگر توجه چندانی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ندارند که این گروه ها خواسته یا ناخواسته تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می شوند.

البته مسوولان امر همواره بر برخورد با این گروه ها تاکید کرده و لازمه فعالیت تمام گروه های صنفی را ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت اعلام کردند که مهلت آن ساعت ۲۴ پنجم اردیبهشت ماه به پایان رسید.

درحالیکه در استانهای کشور شیوع ویروس کووید ۱۹ فروکش کرده اما در هرمزگان در روزهای اخیر اوج گرفته بطوریکه اکنون علاوه بر مردم ، مسوولان بهداشتی ودرمانی نیز نگران کرده چرا که دراین مدت روند بیماری تحت کنترل بود ولی یک دفعه موارد مثبت آن زیاد شده بنابراین درخانه ماندن بهترین گزینه برای سلامت است.

تشدید نظارت ها از سوی کارشناسان بهداشت محیط

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن هشدار نسبت به شلوغی و تردد بی مورد مردم در سطح شهر، گفت: طی ۷۲ ساعت گذشته حدود یک هزار تست کرونا در سطح استان انجام شده که از این شمار ۱۴۴ مورد مثبت بوده است.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: بیشتر موارد جدید افراد جوان هستند که به صورت سرپایی درمان می شوند و باید به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند.

وی ادامه داد: صاحبان مشاغل در صورتی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام نکرده باشند، اجازه فعالیت ندارند و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

دکتر فرشیدی گفت: متاسفانه در سطح شهر شاهد شلوغی و تردد غیرضروری شهروندان هستیم که این مساله بسیار نگران کننده می باشد و می تواند روند قطع زنجیره انتقال کرونا را با مشکل مواجه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: بازگشایی کسب و کارها به معنای غلبه بر این بیماری نیست و با توجه به تداوم بیماری در کشور، رعایت تمامی موارد بهداشتی و حفاظتی برای پیشگیری و کنترل بیماری ضروری است.

 رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزامی برای مشتری و فروشنده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی الزامی جدی برای فروشنده و مشتری در تمام واحدهای صنفی است و باید توجه ویژه ای به آن شود.

دکتر محمود حسین پور افزود: رعایت فاصله یک متر تا یک و نیم متر باید هم از طرف مشتری ها و هم از سوی متصدیان فروش رعایت شود و در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد .

وی با اشاره به تعطیلی بازار ماهی فروشان بندرعباس گفت: تعطیلی این بازار به دنبال افزایش شمار مبتلایان از این مبداء بوده است .

وی از مردم خواست به هیچ عنوان از دست فروشان ماهی روبروی بازار ماهی فروشان خرید نکنند چرا که با این اقدام احتمال آلودگی به کرونا وجود دارد.

بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی مساوی با بروز بحرانی جدید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: مردم باید این نکته را مدنظر قرار دهند که بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند سبب بروز بحرانی جدید شود.

وی بیان داشت: اقدامات پیشگیرانه و عملی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی، قرنطینه فردی و کاهش سفر باعث کنترل ویروس کرونا می‌شود و ما از مردم خواستاریم که این موارد را مدنظر قرار دهند تا شاهد یک بحران دیگر در جامعه نباشیم.

دکتر حسین پور تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف بهداشتی می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و هر گونه مغایرت با پروتکل های بهداشتی از جمله ایجاد تجمع را گزارش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: مردم باید خریدهای غیر ضروری خود را به تعویق بیاندازند و اجتناب از ترددهای غیرضروری، ماندن در خانه و استفاده از خرید اینترنتی و سفارش تلفنی را به منظور مبتلا نشدن به ویروس کرونا در دستور کار قرار دهند.

غربالگری یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در هرمزگان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای شروع اپیدمی بیماری حاد تنفسی در استان تاکنون، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در هرمزگان غربالگری شدند.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: در این مدت دو هزار و ۱۷۴ نفر بیمار حاد تنفسی در مراکز درمانی هرمزگان بستری شدند که از این شمار هم اکنون فقط ۱۳۶ نفر بستری هستند و مابقی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۲۷ نفر در هرمزگان مبتلا به ویروس کرونا شدند که از این شمار ۳۳ مورد جدید هستند و ۲۲ نفر نیز فوت شدند.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است.

 پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، مردم به هنگام عطسه جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹ ) در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد و  شناسایی نخستین مورد آن در ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در قم رسانه ای شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار