کد خبر: ۸۸۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ 15 August 2020

حق شناس: ثمره استقلال بانک مرکزی، آرامش بازارها است

یک کارشناس بازارهای مالی اعلام کرد : استقلال بانک مرکزی به تزریق آرامش در بازارهای مالی منجر و آرامش در این بازارها باعث تسریع فعالیت ها در اقتصاد کشور می شود.

هادی حق شناس در خصوص عملکرد حاکمیتی بانک مرکزی در طول ۶۰ سال گذشته در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: به طور کلی بانک مرکزی در این ۶ دهه در یک سیکل قابل اعتنا حرکت کرده به طوری که در دوره هایی با اعمال سیاست های تحول گرایانه، بازدارنده، حمایتی و حتی دستوری نسبت به نظارت بر بازار پول و ارز کشور و رفع چالش ها اقدام کرده است.
راه اندازی سامانه نیما و ادغام بانک های نیروهای مسلح
این کارشناس بازارهای مالی درباره نقش رگولاتوری و سیاستگذاری بانک مرکزی طی سالیان گذشته معتقد است : در یک دهه اخیر و به خصوص در سال های پایانی دهه ۹۰ بانک مرکزی توانسته است با حل و فصل مسائل مهمی همانند ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز، بهبود بخشی بازار ارز، راه اندازی سامانه نیما، ادغام بانک های نیروهای مسلح و ... سیاست گذاری های راهبردی و کلانی را در کلیت اقتصاد به مرحله اجرایی برساند.


اصلاح نرخ سود و اجرای استاندارد XBRL
حق شناس درباره اقدامات شاخص بانک مرکزی در سال های گذشته که باعث تسهیل امور بانکی شده نیز افزود: اصلاح نرخ سود بانکی را باید یکی از بزرگترین و حیاتی ترین اقدامات بانک مرکزی در زمینه تسهیل امور بانکی عنوان کرد. همچنین فشار بر اجرای استاندارد XBRL که باعث شد تا گزارشگری صورت های مالی بانک ها در یک قالب مشخص صورت گیرد نیز از دیگر اقدامات تاثیر گذار بانک مرکزی بوده است.
سیاست هایی در راستای اهداف کلان اقتصادی
وی تصریح کرد: سرعت بخشی ارائه تسهیلات به بخش صنعت، تولید و خدمات کشور نیز از جمله اقدامات در خور توجه بانک مرکزی بوده که در کنار کنترل بازار ارز که با راه اندازی سامانه نیما به صورت عینی نوسان های شدید بازار آزاد را مهار کرده است توانسته به روشنی در خدمت اهداف کلان اقتصادی کشور منشا خدمات تحول گرایی شود.
تاثیر استقلال بانک مرکزی در اقتصاد
حق شناس به مساله مهم اهمیت استقلال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در همه دنیا و در کشورهایی که اقتصاد قابل اعتنایی دارند همانند آمریکا، چین و اروپایی ها، بانک مرکزی دارای بالاترین سطح از استقلال در تصیمم سازی و تصمیم گیری قرار دارد و در چارچوب اهداف کلان نسبت به سیاستگذاری، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات، چارچوب ها و ضوابط اجرایی و کنترلی برنامه های عملیاتی را پیاده سازی می کنند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد : بر همین اساس می بایست بانک مرکزی ایران نیز از بالاترین سطح استقلال برخوردار باشد تا با آرامش و بدون فشارهای آشکار و پنهان نسبت به کنترل و نظارت بر بازار پول و ارز اقدامات مناسب را انجام دهد و این مساله هم مشخص است که ثمره استقلال بانک مرکزی به تزریق آرامش در بازارهای مالی منجر می شود و آرامش در این بازارها باعث تسریع در فعالیت ها در اقتصاد کشور می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار