آثار تاریخی سه هزارساله کشف شده در بندپی غربی بابل در موزه این شهرستان برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۹۱۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 07 November 2020

این آثار تاریخی شامل برخی ابزارها و وسایل زندگی و همچنین یک اسکلت زن ۳۵ ساله است.

مسئول کاووش تپه باستانی شهنه پشتی بندپی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه نمایش این آثار گفت: آثار به نمایش گذاشته شده مربوط به عصر آهن و عصر مفرغ می باشد که برای پژوهش پیشینه مازندران مورد استقبال جامعه جهانی قرار می گیرد.

پروفسور حسن فاضلی نشلی افزود : تاکنون برای عصر آهن و مفرغ در مازندران پژوهشی جدی صورت نگرفت و به همین خاطر کشفیات صورت گرفته بسیار حائز اهمیت است و آغازگر پژوهش های جدی تر خواهد بود.

وی با اظهار این که موزه ها یکی از ابزارهای مهم پژوهش در جهان هستند و به همین دلیل هم تمام موزه های مهم دنیا در قلب دانشگاه ها راه اندازی می شوند ، گفت : انتقال این آثار تاریخی به موزه بابل که مربوط به دوران طلایی مازندران در عصر مفرغ و آغاز مدنیت می باشد ، ارزشمند است.

او افزود : با هماهنگی های صورت گرفته در یک سال آینده کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی برای عصر آهن و مفرغ در مازندران منتشر خواهد شد.

فاضلی نشلی در این مراسم همچنین از فرماندار بابل به خاطر رایزنی و حمایت از نمایش آثار تاریخی سه هزار ساله در موزه این شهرستان ، گفت: کم لطفی است که در این مراسم مهم از نگاه آگاهانه و میراثی فرماندار بابل تشکر نکنیم که اگر حمایت های وی نبود این اطلاعات ارزشمند تاریخ مازندران کشف نمی شد.

ورود خیرین برای حفظ آثار تاریخی بابل

فرماندار بابل نیز در این مراسم گفت: بسیار خرسندیم که با پیگیری های صورت گرفته و هماهنگی های به عمل آمده با خیرین و سازمان های مردم نهاد این خیرین اعلام آمادگی کردند تا برای حفظ آثار تاریخی گام های موثری بردارند.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود: خیرین بابلی در کشور سرآمد می باشند و در ایام کرونایی با تشکیل ستاد مردمی مقابله با کرونا رتبه نخست را در کشور کسب کردند و بیش از ۱۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی و خدماتی کمک کردند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت به تنهایی نمی تواند برای حفظ آثار و خانه های تاریخی اقدامی انجام دهد بلکه با همکاری خیرین و مساعدت شهرداری و شورای اسلامی شهر این امر شتاب می گیرد.

وی بیان کرد: از شورای اسلامی شهر بابل انتظار می رود تا در بودجه ۱۴۰۰ توجه ویژه ای به خانه های تاریخی در حال تخریب بابل داشته باشد که این بناها هویت شهر بابل هستند که با آسیب دیدن آن خسارت جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار