مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هم اکنون در این جزیره چهار اثر تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال مرمت است.
کد خبر: ۹۶۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸ 08 May 2021

 

ماهان مدون اظهار داشت: این آثار شامل کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، مسجد ماشه و حضرت امیر (ع) است که انتظار می رود در صورت تامین اعتبار مرمت سه مورد از این تعداد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: مرمت کاخ مرجان هم اکنون در مرحله استحکام بخشی و بهسازی ساختمان اصلی بوده و انتظار می رود پس از ۶ ماه به مرحله مرمت اصلی کاخ برسیم که این اثر پس از مرمت با کاربری فرهنگی تبدیل به یک موزه خواهد شد.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: مسجد امیر و ماشه نیز از دیگر طرح های مرمتی این سازمان است که انتظار داریم مرمت مسجد ماشه در یک ماه آینده به پایان برسد.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد مسجد ماشه را پس از مرمت و اصلاحیه اساسی در فاز مرمتی به عنوان موزه آثار خطی و قرآنی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه بازار فرانسوی های این جزیره نیز در سال گذشته در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است یادآور شد: امسال مطالعات ابتدایی مرمت این طرح آغاز می شود تا به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص در حوزه سبک معماری جزیره پس از مرمت به کاربری فرهنگی تبدیل شود.

مدون اظهار داشت: مرمت آثار تاریخی این جزیره بر اساس طرح های مطالعاتی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور انجام می شود.

جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار