رییس مرکز توسعه سلامت جزیره:
رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: مرحله دوم طرح مکمل یاری مگادوز ویتامین A بین سه هزار و ۲۴۳ کودک کودک ۲ تا پنج سال این جزیره آغاز شد.
کد خبر: ۹۷۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹ 12 June 2021

محمدرضا رضانیا با اشاره به نقش موثر ویتامین A در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی، اظهار داشت: کودکان گروه آسیب‌پذیری هستند و ویتامین Aکمتر در برنامه غذایی آنها وجود دارد به همین دلیل مکمل‌یاری مگادوز ویتامین A در هر سال ۲ برای این جامعه هدف انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای سامانه ایمنی و تقویت آن ضروری و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کووید ۱۹ نیز بسیار موثر است.

رضانیا افزود: برای اینکه بتوانیم به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در میان کودکان کمک کنیم این برنامه مداخله‌ای را انجام می‌شود و در کنار این اقدام آموزش مادران نیز موثر است تا ویتامین A را از برنامه‌غذایی روزانه خود دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه منابع گیاهی ویتامین A هویج و کدوحلوایی بوده که منابعی ارزان و دردسترس است یادآور شد: کودکان گروهی آسیب‌پذیر هستند و این آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های تنفسی به ویژه در فصل پاییز مقابل بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا تشدید می شود.

رییس مرکز توسعه سلامت افزود: مکمل‌یاری مگادوز ویتامین A هیچ عوارض جانبی ندارد و در همین راستا کپسول های ٢٠٠ هزار واحدی مگادوز این ویتامین تامین شده که توسط مراقبین سلامت و مراکز پایگاه های سلامت به کودکان ٢ تا پنج سال داده می شود.

رضانیا از والدین سه هزار و ۲۴۳ کودک ۲ تا پنج سال جزیره کیش خواست، تا برای مکمل یاری مگادوز ویتامین A کودکان خود، با در دست داشتن کارت بهداشتی کودک و بارعایت پروتکل های بهداشتی به پایگاه بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی با تاکید برمصرف نکردن خودسرانه مکمل‌های دارویی، گفت: استفاده از ویتامین‌ها بدون مشورت پزشک نه تنها سود ندارد بلکه می‌تواند ضرر داشته باشد زیرا تعادل بین مواد مغذی در بدن بهم می‌ریزد و مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.

تبعات اقتصادی ناشی از بیماری کووید ١٩ می تواند پیامدهای نامطلوبی بر وضعیت تغذیه گروه های آسیب پذیر به ویژه کودکان زیر پنج سال داشته باشد به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت باتوجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سامانه ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری تنفسی و کووید ١٩ و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در کودکان زیر پنج سال برنامه مکمل یاری را توصیه می کند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار