معمار مسجد خیرساز مسجد ثامن الائمه(ع) کیش با اشاره به پیشرفت ۹۲ درصدی مراحل ساخت این مسجد گفت: پیش بینی می شود این طرح فرهنگی و مذهبی بعد از ماه صفر در یکی از اعیاد اسلامی به بهره برداری برسد.
کد خبر: ۹۸۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 01 August 2021

محمد وحید صابری روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از این طرح اظهار داشت: این مسجد در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا در سه طبقه احداث می شود.

وی اضافه کرد: مشتاق مشتاق پور خیر این طرح در نظر دارد علاوه بر ساخت مسجد ثامن الائمه(ع) امکانی فراهم شود که مرکز اسلامی کیش به عنوان مرکزی برای برگزاری رویدادهای بین المللی جهان اسلام در این جزیره با حضور پیروان ۲ رهب بزرگ شیعه و سنی نیز فراهم شود.

صابری افزود: به همین دلیل در طراحی این مسجد طبق زیر زمین کاربری چند منظوره از جمله سالن اجتماعات و نگارخانه خواهد داشت تا بتوان در آینده رویدادهای مذهبی و فرهنگی امت اسلام را با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف را در آن برگزار کرد.

وی با بیان اینکه طبقه همکف کاربری مسجد و طبقه اول نیز کاربری فرهنگی خواهد داشت افزود: در طراحی بصری این مسجد سعی شده با توجه به اقلیم جزیره از یک طرح تک رنگ از معماری دوره تیموری و ایلخانی الهام گرفته شود.

معمار مسجد خیرساز مسجد ثامن الائمه(ع) کیش گفت: در طراحی کچ بری، سنگ بری و کتیبه های آن از مشاوره و تجربه های عملی و آکادمیک استادان بنام ایرانی از جمله جلیل جوکار استاد نگارگری و مرتضی مفیدی استاد کچ بری استفاده شده است.

وی با بیان اینکه تمام مصالح استفاده شده در این طرح از جمله سنگ و کچ در آزمایشگاه تست مصالح بررسی شده تا بر اثر هوای شرجی بیشترین مقاومت را داشته باشد افزود: با توجه به موقعیت این طرح در مرکز گردشگری جزیره سعی شده علاوه بر کاربری توریسی طرحی شاخص در حوزه شهری نیز طراحی و به مرحله اجرا در بیاید.

صابری گفت: طراحی که در این سازه پیش‌بینی شده است تا چند قرن این مجموعه دوام خواهد داشت به طوریکه سعی شده بنا صرفا مسجدی نباشد که طبق سنتی که در کشور رایج است فعالیت کند بلکه کسانی که قصد اقامه نماز ندارند، بتوانند از ظرفیت‌ها و معماری به کار رفته در این مجموعه بازدید کنند.

وی با اشاره به این‌که اساسنامه مرکز بین‌المللی اسلامی کیش با نظر استادان تدوین شده است افزود: با توجه به حضور مذاهب، ادیان، قومیت‌های مختلف و همچنین مسافران و گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه تلاش بر این هست که از نخبگان کشور، از حوزه دانشگاه دعوت شوند و این مرکز بستری برای برگزاری برنامه‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

عملیات احداث مسجد خیرساز مسجد ثامن الائمه(ع) و مرکز بین‌المللی اسلامی کیش در میدان ساحل جزیره کیش از سال ۱۳۹۴ شروع شده و زمین آن از سوی سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۸۸ اهدا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار