عبور قربانیان کرونا از مرز ۵۰ نفر، ممنوعیت کاشت درخت کنوکارپوس، آغاز فعالیت تمام وقت بازارها، دورکاری ۷۰ درصد کارمندان به مدت یک ماه، آغاز طرح سنجش نوآموزان بدو به دبستان، اورهال سومین هواپیمای زمین گیر کیش ایر از جمله رویدادهای این جزیره در هفته گذشته است.
کد خبر: ۹۸۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵ 28 August 2021

به گزارش تابناک جزیره، جزیره کیش در هفته گذشته از ۳۰ مرداد تا پنجم شهریور ۱۴۰۰ شاهد رویدادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سلامت بود که خلاصه‌ای از آن در این گزارش آمده است.

اقتصادی

هفته دولت از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و این مناسبت بهانه ای شد تا خدمات در برخی از اخبار به خدمات دولت مردان در این جزیره پرداخته شود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مصاحبه ای با ایرنا گفت: هم اکنون در این جزیره ۱۴۲ طرح صنعتی و غیرصنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۴۵۶ هزار میلیارد ریالی در حال اجرا است.

جعفر آهنگران اظهار داشت: این تعداد طرح شامل ۱۰۵ طرح غیرصنعتی با ۴۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و ۳۷ طرح صنعتی با ۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال سرمایه گذای ریالی و ۴۴ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی است.

مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش هم در گفت و گویی دیگر با رسانه ها اضافه کرد: این جزیره به دلیل اجرای طرح های مختلف از پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجهی برای جذب نیروی کار از نقاط مختلف کشور دارد.

محمدعلی جلایر افزود: این ویژگی باعث شده که ۹۶ درصد از جمعیت این جزیره به عنوان نیروی کار در عرصه های مختلف فعال باشند  و تنها چهار درصد جمعیت آن بیکار هستند که از میانگین کشوری پایین تر است.

بازگشت سومین هواپیمای زمین گیر شرکت کیش ایر با تلاش متخصصان داخلی پس از پایان موفقیت آمیز چک تعمیراتی به ناوگان عملیاتی دیگر خبر اقتصادی این جزیره در هفته گذشته بود.

براساس اعلام شرکت کیش ایر باز آمد جت فوکر F۱۰۰ به ناوگان عملیاتی در راستای سیاست‌های جدید مبنی بر گسترش ناوگان و بازگرداندن هواپیماهای زمین گیر اورهال شده است که با این هواپیما ۱۰۰ صندلی به ظرفیت این شرکت اضافه کرده است.

کرونا و سلامت

کیش از تیر سال جاری تا روز گذشته در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بوده و به منظور خروج آن از این وضعیت در سه هفته گذشته شاهد اعمال محدودیت های شدید کرونا بود که شورای سلامت در هفته گذشته به منظور بررسی نتایج این محدودیت ها ۲ باز ترتیب جلسه داد.

دورکاری ۷۰ درصد کارکنان ادارات، نهادها و شرکت های خصوصی و دولتی جزیره به مدت یک ماه از یک تا ۳۱ شهریور، قرنطینه اجباری پنج روزه با استفاده از مرخصی برای کارکنانی که به سفر رفته اند، تعیین ساعات کاری کارکنان از هشت صبح تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه از جمله مصوبات شورای سلامت جزیره بود.

بر اساس این مصوبات مقرر شد ساعات فعالیت بازارها و مراکز تجاری از ۱۰ صبح تا ۲۲ شب، مشاغل حوزه گردشگری به استثنای جنگ ها، موسیقی‌های زنده رستوران، غواصی و شناورهای تفریحی از ۶ شهریور  با ۳۰درصد ظرفیت و تا اطلاع ثانونی هتل‌های جزیره با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند و ممنوعیت فعالیت اماکن ورزشی و پلاژها تا دوازدهم شهریور ادامه دارد.

این جزیره که در ۲ ماه گذشته شاهد افزایش مرگ و میر کیشوندان به خاطر ابتلا به ویروس کرونا است و طبق اعلام مرکز توسعه سلامت در هفته گذشته با جانباختن ۶ نفر تعداد فوتی های این ویروس در کیش به ۵۳ نفر رسیده است.

کیش در هفته ای که گذشت

فرهنگی و اجتماعی

کیش به عنوان خاکپاره ای از ایران اسلامی در هفته گذشته نیز شاهد موفقیت یکی از هنرمندان خود در عرصه بین امللی شده بود که طبق اعلام روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش اثر حسین تهوری عکاس این جزیره به همراه سه هنرمند دیگر ایرانی در بخش انسانیت مسابقه بین المللی HIPA۲۰۲۱ امارات متحده عربی به عنوان برگزیده انتخاب شد.

مسابقه عکاسی HIPA رقابتی بین‌المللی در امارات متحده عربی است که هر ساله با یک موضوع مشخص، برگزار می‌شود و دهمین دوره این رقابت با موضوع انسانیت در بخش‌های انسانیت، عمومی (سیاه‌وسفید و رنگی)، پرتفلیو، معماری و بخش‌ ویژه برگزار شد و عکاسان برگزیده در هر یک از این بخش ها معرفی شدند.

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز از دیگر اخبار حوزه فرهنگ و اجتماعی این جزیره در هفته گذشته بود که به گفته رییس اداره آموزش و پرورش کیش در سه روز اجرای این طرح ۱۹ درصد از این نوآموزان از سوی مرکز معین مورد سنجش قرار گرفتند.

پرویز حیدری راد با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال در این جزیره ۸۰۰ نوآموز به پایه دبستان وارد شوند اظهار داشت: هشت نفر از نوآموزان مورد سنجش قرار گرفته به علت مشکوک بودن به مشکلات یاد گیری جهت بررسی های تخصصی و احیانا روند درمان به مرکز توسعه سلامت معرفی شده اند.

حیدری راد با اشاره به اینکه مرکز سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان طبق مجوز روزانه قادر به پذیرش حدود ۴۰ نوآموز است افزود: در روزهای اول این تعداد رعایت می شد اما اکنون برای رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی روزانه حداکثر ۲۲ نفر سنجش خواهند شد.

رییس آموزش و پروش کیش گفت: هرساله طرح سنجش نوآموزان از دهه سوم تیر آغاز می شد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این مجوز از اول شهریور صادر شد و هر نوآموز به مدت ۲۰ دقیقه و براساس ضوابط بهداشتی از سوی کارشناسان و پزشکان سنجش می‌شود.

حیدری راد یادآور شد: برای ارائه خدمات بهتر به نوآموزان و خانواده‌ها سنجش سلامت در دبستان البرز این جزیره به آدرس شهرک صدف، خیابان کرمان، حیابان دکتر حسابی در ۲ نوبت صبح و عصر انجام می‌شود.

ممنوعیت کاشت کنوکارپوس در اماکن مسکونی و معابر عمومی از دیگر اخبار اجتماعی این جزیره در هفته گذشته بود که مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش علت این ممنوعیت را توجه به گیاهان و درختان بومی، اثرات رقابتی غالب گونه کنوکارپوس و تخریب تاسیسات زیرزمینی و ابنیه محیط اطراف اعلام کرد.

کیش در هفته ای که گذشت

انتظامی

کلاهبرداری های اینترنتی از جمله اخباری است که هر از چندگاهی در جزیره کیش همانند سایر نقاط کشور در صدر اخبار قرار می گیرد که هفته گذشته رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کیش گفت: در حدود یک ماه گذشته هک تلفن همراه با پیامک جعلی به عنوان شگرد جدید کلاهبردارن از مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدرضا رضایی اظهار داشت: با استفاده از این طریق ۱۲ کیشوند پس از هک تلفن همراه، قربانی کلاهبرداران قرار گرفتند که پیامک‌های جعلی سامانه های مختلف الکترونیکی دولت و دستگاه قضایی از جمله دام های کلاهبرداران برای قربانی ها است.

فرمانده انتظامی ویژه کیش نیز در گفت و گویی جداگانه گفت: در جریان اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه و ورود به سواحل یک هزار و ۸۰ خودرو در این جزیره جریمه شدند.

سرهنگ علی اصغر جمالی اظهار داشت: یک هزار و ۱۵ مورد از این خودروها در جریان اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه و ۶۵ خودرو نیز در جریان ممنوعیت ورود به سواحل جزیره از سوی پلیس و دوربین های نظارتی اعمال قانون شده اند.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار