مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از تشکیل کارگروه تخصصی در حوزه میراث فرهنگی با تمرکز بر میراث ناملموس با حضور مدیران مناطق آزاد خبر داد.
کد خبر: ۹۹۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸ 05 September 2021

به گزارش«تابناک جزیره»، مرتضی شیخ زاده، گفت: این کارگروه با دریافت پلاک‌های میراثی از مناطق آزاد و انجام بررسی‌های لازم، آن‌ها را به عنوان یک سند روی لنج‌ها چکش کاری و به ثبت می‌رساند.

شیخ زاده تصریح کرد: پس از آن که پلاک‌های میراثی به ثبت رسید براي تسریع در ثبت آثار میراثی به ویژه میراث ناملموس به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال می‌شود.

وی بر لزوم اهمیت برگزاری جلسات متعدد دبیرخانه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص تسهیل تردد لنج ها، افزود: وزارت میراث فرهنگی لنج‌ها را به عنوان یک میراث در کشور با اختصاص پلاک و کد به ثبت رسانده و هم زمان با این اقدام؛ سازمان بنادر تردد لنج‌ها را اقدامی غیراستاندارد عنوان کرده که این دو موضوع با هم سبب ایجاد یک چالش بزرگ شده است.

مرتضی شیخ زاده، گفت: در این خصوص پیشنهادی ارائه شده که زمان برگزاری روز جهانی دریانوردی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران اعضای سازمان جهانی دریانوردی از کارگاه لنج سازی بازدید کنند تا نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام شود.

وی افزود: مناطق آزاد جنوب کشور به ویژه کیش، قشم، چابهار و اروند از ساختار دریانوردی قدیمی استفاده می‌کنند و جزء میراث ناملموس هستند و هرچه سریع‌تر باید به این مهم پرداخته شود چرا که برخی از این میراث انسانی بوده و رو به انقراض و از بین رفتن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار