نقش بی بدیل بانوان ایران زمین به هنگامه هشت سال دفاع مقدس در قالب یک همایش با حضور جمعی از سخنرانان از جمله سه تن از میهمانان در جزیره کیش بررسی شد.
کد خبر: ۹۹۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 26 September 2021

در همایش "سپید – آبی، سپید صلح، آبی آرامش" که در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی این جزیره برگزار شد، سخنرانان بر نقش بی‌بدیل و اثرگذار مادران این سرزمین در موفقیت‌های دفاع مقدس تاکید کردند.

در این همایش چند میهمان ویژه از جمله صفیه باروتکوب مادر شهید فرشاد پورمقدم که رهبر معظم انقلاب با نوشته‌ای بر روی عکسی که کنار این شهید نشسته‌اند، آرزوی محشور شدن با وی را می‌کنند به همراه انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما و رزمنده دوران دفاع مقدس به همراه مریم برادران استاد دانشگاه و‌ نویسنده دو کتاب‌ "اینک شوکران" و "نا" حضور داشتند.

پیام جعفر آهنگران رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توسط محمد ثاقب فرد سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل این سازمان که در آن بر اهمیت نقش بانوان در موفقیت جنگ هشت ساله تاکید شده بود قرائت شد و در بخشی از این پیام آمده است؛ مادران با فرستادن فرزندان خود و همسرانشان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بار سنگین زندگی در هشت سال دفاع مقدس را یک تنه بر دوش کشیدند.

در بخش دیگری از پیام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، از زنان و مادران ایرانی به عنوان ادامه دهندگان راه حضرت زینب (س) در حماسه خونین عاشورا یاد شده است که با صبوری و بردباری خود، عزیزان خود و رزمندگان را یاری کردند.

زنان سربازان گمنام دوران دفاع مقدس هستند

رئیس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای این مراسم گفت: زنان ایران اسلامی در حقیقت سربازان گمنام دفاع مقدس هستند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در این ایام نقش پررنگی ایفا نمودند.

عالمه خسروی اظهار داشت: اگر صبوری، عزم و استقامت زنان کشورمان نبود، چنین پیروزی شگفت‌آفرینی در جنگ تحمیلی پدید نمی‌آمد و خوشبختانه بانوان کشورمان برای اهتزاز پرچم ایران عزیز و حفظ امنیت کشور، برگ زرینی در دفاع مقدس را با حضور در کنار مردان سلحشور به نمایش گذاشتند.

وی با بیان اینکه 17هزار شهید، جانباز و آزاده‌ی زن در دفاع مقدس به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم شده است، ادامه داد: زنان سرزمین‌مان همچون عاشورائیان در راه آرمان و عقیده خود از عواطف و احساسات خویش چشم‌پوشی کرده و حماسه ماندگاری از حضور خود در تاریخ دوران دفاع مقدس را به ثبت رساندند.

امام خمینی(ره) به زنان ایران هویت داد

کارگردان سینمای دفاع مقدس هم با اشاره به اینکه فیلم "شب بخیر فرمانده" برگی از زندگی واقعی خودش است، اعلام کرد: امام خمینی (ره) به من و امثال من هویت داد و بعد از پیروزی انقلاب ما انسان‌های آرمان‌خواهی شدیم.

انسیه شاه حسینی از خاطرات حضورش در جبهه‌های جنگ و لشگر پیاده 21 حمزه گفت و خاطرنشان کرد: من به تمام وجودم به این سخن حضرت امام خمینی که جنگ را یک نعمت دانستند اعتقاد دارم که چرا زندگی من مصداق عینی پیدا کرد و جنگ به انسانی همچون من سیلی محکمی زد و در واقع در جبهه دوباره متولد شدم.

وی با اعلام اینکه جنگ‌های مختلف در سیرت‌ها معنا پیدا می‌کنند، افزود: بانوان در دفاع مقدس حضور مختلفی داشتند و معتقدم قهرمان‌ترین‌های هشت سال دفاع مقدس، مادرانی هستند که فرزندان و همسران خود را به جنگ فرستادند.

600 رزمنده زن در جبهه‌ها حضور داشتند

امام جمعه اهل تسنن کیش از مادران به عنوان مؤثرترین افراد دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس 6 هزار و 428 زن شهید شدند که از این تعداد 600 نفر در کنار مردان با دشمن می‌جنگیدند.

شیخ یعقوب شمس اظهار داشت: بانوان کشورمان در مقاطع مختلف از جمله در جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، کشف حجاب و ... پا به پای مردان حضور داشتند.

وی از بانوان به عنوان سربازان گمنام که برخی از آنان در قسمت‌هایی مثل تدارکات یا پرستاری حضور غیرمستقیم داشتند و برخی دیگر نیز رزمنده بودند، نام برد و ادامه داد: دنیا باید بداند اگر منطقه‌ای برای آبادانی نقش زنان را نادیده بگیرد روی موفقیت و استقلال را نخواهد دید.

بانوان دوران دفاع مقدس بسیار فهیم بودند

استاد دانشگاه و نویسنده دو کتاب با موضوعیت جنگ به نام‌های "اینک شوکران" و "نا" هم در این همایش گفت: به عقیده من نقطه مشترک زنان دفاع مقدس به خودخواه نبودن آنان و داشتن ویژگی احترام، فهم و دوست داشتن همدیگر مربوط می‌شد و جامعه امروز هم نیازمند چنین دگردوستی‌هایی است.

مریم برادارن اظهار داشت: در حقیقت اگر زنان در دفاع مقدس حضور نداشتند، نقش ‌آفرینی مردان در جنگ تحمیلی اینقدر ظهور پیدا نمی‌کرد.

وی در این همایش، بخش کوتاهی از کتاب "منوچهر مدق" به روایت فرشته ملکی، همسر این شهید را برای حاضران بازخوانی کرد.

شایان ذکر است، صفیه باروتکوب مادر شهید فرشاد پورمقدم هم در این همایش از خاطرات این فرزند شهیدش سخن گفت و خاطره دست‌نوشته‌ رهبر معظم انقلاب بر عکس فرزند خود را برای حاضران روایت کرد.

به راستی دوران دفاع مقدس پر از حماسه‌هایی است که هر یک از آنها راهگشای سختی‌های خود ساخته کنونی است که متولیان بخش فرهنگی باید با رویکرد به اتفاقات مهم دوران هشت ساله جنگ تحمیلی از طریق فیلم، سریال، .کتاب، داستان، قصه و ... مردم را با مفهوم واقعی زندگی، عشق، گذشت، فداکاری، ایثار و حمایت واقعی از یکدیگر تشویق نمایند.

در پایان این همایش، از همسر و مادران شهید جزیره کیش و 2هنرمند عرصه تئاتر این جزیره تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار