روزهای شیرین محبوب ترین رشته ورزشی در قم؛

فوتسال قم در مسیر پیشرفت/ ورود به عصر جدید فوتسال قم

فوتسال قم از دهه ۷۰ سری میان سر‌ها درآورد و بتدریج خود را به عنوان برند معرفی کرد اما روندی پرفراز و نشیب در طی سالیان متمادی سبب شد آرزوی دیرین فوتسال قم برای قهرمانی در لیگ بر‌تر هرگز تحقق پیدا نکند.
کد خبر: ۱۲۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 15 November 2015
به گزارش تابناک قم، ۲ سال پیش بود که وحید شمسایی بازیکن بزرگ و محبوب فوتسال ایران در گفتگویی قم را معدن استعدادهای فوتسالی دانست و عنوان کرد که از دل فوتسال قم، چند تیم لیگ برتری بیرون می‌آید.

این گفته شمسایی چندان اغراق آمیز نبود چنان که بسیاری از اهالی فوتسال که‌شناختی از فوتسال قم داشتند بر این ادعا صحه گذاشتند و فوتسال قم را دارای ظرفیت صدور بازیکن به سایر باشگاه‌های لیگ برتری کشور دانسته‌اند.

فوتسال قم از دهه ۷۰ سری میان سر‌ها درآورد و بتدریج خود را به عنوان برند معرفی کرد اما روندی پرفراز و نشیب در طی سالیان متمادی سبب شد آرزوی دیرین فوتسال قم برای قهرمانی در لیگ بر‌تر هرگز تحقق پیدا نکند.

در اختیار داشتن باکیفیت‌ترین لیگ فوتسال استانی و حضور ۱۴ تیم در لیگ دسته اول و ۱۲ تیم در لیگ دسته دوم فوتسال استان قم آن هم در استانی کوچک با حداقل تعداد شهر، ویژگی خاص قم به عنوان یک شهر فوتسالی است.
 
فوتسال قم در لیگ بر‌تر، از ارم کیش تا ماهان تندیس
 
نمایندگان فوتسال قم در دوره‌های متوالی لیگ بر‌تر با نام‌های مختلفی در لیگ حاضر بوده‌اند که این امر حاصل تغییرات مداوم مدیریتی و سلطه بخش دولتی بر این تیم بوده است.

واگذاری مقطعی این تیم به ارم کیش، فعالیت یک ساله با حمایت مالی کیش ایر، فعالیت ۲ ساله با صبای قم و سپس دوره‌ای ۲ ساله با ماهان تندیس بخشی از دوران حضور نمایندگان قم در لیگ بر‌تر فوتسال بود.

تیم‌هایی که همگی حتی در روزهای بحرانی و بی‌پولی نیز آن قدر توانایی داشته‌اند که نماینده قم هرگز از لیگ بر‌تر سقوط نکند و حتی در یک فصل تا یک قدمی قهرمانی نیز پیش برود.

با توجه به مالکیت اداره کل ورزش و جوانان در مورد تیم فوتسال قم، تمامی حامیان مالی این تیم به طور مقطعی در فوتسال هزینه کرده‌اند و امتیاز این تیم پس از انصراف حامی مالی از تیمداری به اداره کل ورزش و جوانان قم بازگشته است تا به دست مالک یا به عبارت بهتر مستاجر دیگری برسد.

یاسین پیشرو آخرین حامی این جمع است که امسال مسئولیت تیم فوتسال لیگ برتری قم را بر عهده گرفت و حالا تیم فوتسال یاسین پیشروی قم در لیگ بر‌تر فوتسال باشگاه‌های کشور حاضر شده است.
 
آرش و صعود به دسته اول
 
با وجود اینکه فوتسال قم در گذشته نیز نمایندگانی ناموفق در لیگ دسته اول فوتسال کشور داشته است اما صعود آرش به لیگ دسته اول جذابیت و شیرینی خاص خود را داشت.

فوتسال قم سال‌ها بود که نتوانسته بود نماینده‌ای در لیگ دسته اول فوتسال کشور داشته باشد و همین مسئله سبب ایجاد خلا فنی و کیفی بین تیم لیگ برتری فوتسال قم و سایر بخش‌های مرتبط با حوزه فوتسال قم در بخش استعدادیابی و پرورش بازیکن شده بود.

به عبارت دیگر، نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال پشتوانه‌ای برای تامین نیروی انسانی خود از لیگ‌های پایین‌تر نمی‌دید و چشم خود را به تیم امید خود دوخته بود در حالی که گزینش بازیکن از تیم امید نیز سلیقه‌ای انجام می‌شد.

حالا با صعود خاطره انگیز آرش به لیگ دسته اول، فضا برای جبران این کمبود فراهم شده است و بازیکنان فوتسال قم فضای مناسبی برای حضور در لیگ دسته اول کشور و نیز قرار گرفتن زیر ذره بین تیم‌های لیگ برتری در اختیار خواهند داشت.

صعود آرش به لیگ دسته اول به گونه‌ای دراماتیک رقم خورد چنان که آن‌ها در مرحله گروهی به سختی توانستند پس از تیم همشهری خود آتلیه طهران، به عنوان تیم دوم گروه به پلی آف برسند.

در پلی آف آن‌ها در برابر تیم قدرتمند و بدون باخت نفت امیدیه در کمال ناباوری پیروز شدند و راهی جمع ۴ تیم پایانی شدند در حالی که آتلیه طهران دیگر نماینده قم که به عنوان تیم نخست صعود کرده بود در پلی آف به مس کرمان باخت و حذف شد.

آرش در دور پایانی در مصاف با چکاد شهریار، مس کرمان و شهدای جلین گرگان توانست با ۱۱ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن صدرنشین شود و به عنوان قهرمان لیگ دسته دوم به دسته اول صعود کند.
 
لیگ امید‌ها، افول ماهان تندیس و درخشش تازه وارد‌ها
 
فوتسال قم امسال علاوه بر صعود آرش به لیگ دسته اول، در رده سنی امید نیز روزهای نسبتا خوبی را سپری کرد.

ت‌ها نقطه منفی در کارنامه فوتسال قم ناکامی تیم امید ماهان تندیس در لیگ بر‌تر امیدهای کشور بود و این تیم که فصل گذشته عنوان قهرمانی لیگ بر‌تر امید را کسب کرده بود امسال در‌‌ همان مرحله گروهی حذف شد.

آن‌ها در ۲ مرحله رفت و برگشت در تنکابن و قزوین با وجود کسب پیروزی‌های پی در پی و پرگل در ‌‌نهایت تنها به دلیل غفلت در یک مسابقه از دور برگشت فرصت صعود را از دست دادند البته نتایج ضعیف آن‌ها در دور رفت بیشترین نقش در حذف مدافع عنوان قهرمانی را ایفا کرد.

دیگر نماینده قم در مسابقات امیدهای کشور تیم آتلیه طهران بود که توانست خود را به جمع ۴ تیم پایانی لیگ امید‌ها برساند.

آن‌ها در دور پایانی این مسابقات می‌توانستند در صورت کسب عنوان قهرمانی یا نایب قهرمانی در جدال با ۳ تیم دیگر به لیگ بر‌تر صعود کنند و تعداد نمایندگان قم را در این مسابقات به ۲ تیم برسانند اما شرایط برای آن‌ها به شکل دلخواه پیش نرفت.

ارائه نمایشی انتقاد آمیز در مرحله نهایی در شیراز و کسب تنها یک امتیاز از ۳ بازی آرزوی‌های تیم آتلیه طهران را بر باد داد گرچه حضور قدرتمند آن‌ها تا پیش از مرحله نهایی بر توانمندی‌های فوتسال قم صحه گذاشت.

قهرمانی قمی‌ها در لیگ نوجوانان
 
کسب قهرمانی فوتسال نوجوانان کشور توسط تیم مهر الوند دیگر موفقیت بزرگ فوتسال قم بود که بار دیگر پرچم اقتدار فوتسال قم را در سطح کشور به اهتزاز درآورد.

در حالی که اغلب تیم‌های قمی همه ساله در مسابقات قهرمانی پایه کشور با وجود شایستگی در کسب قهرمانی ناکام می‌شدند، این بار تیم مهر الوند سنت شکنی کرد و در ‌‌نهایت با کسب عنوان قهرمانی، برگ زرینی بر افتخارات فوتسالی قم در سال ۹۴ افزود.

این موفقیت در حالی به دست آمد که به نظر می‌رسد برگزاری لیگ‌های پایه فوتسال استان قم توانسته است اثر مثبتی بر فرآیند بازیکن سازی در فوتسال قم بگذارد.

جایگزینی بازیکنانی در حد و اندازه لیگ بر‌تر، در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اساسی فوتسال قم بوده است و حالا با درخشش فوتسالیست‌های قمی در لیگ‌های نوجوانان و امید کشور، این دغدغه‌ها به حداقل رسیده است.

فوتسال قم در حال تجربه دوران جدیدی است که البته برای حفظ مسیر صعودی خود به مدیریتی صحیح به منظور جلوگیری از هرز رفتن استعدادهای فوتسال قم نیاز دارد.

فوتسالی که می‌تواند نقشی مهم‌تر و پررنگ‌تر در لیگ بر‌تر فوتسال و تیم‌های ملی ایفا کند و شرایط را برای حضور پررنگ فوتسالیست‌های قم در سطح اول کشور فراهم کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار