به گزارش تابناک به نقل از شهرآرا، بحث نوبتدهی درمانگاههای تامین اجتماعی و
بهویژه بخش دندانپزشکی آن همواره یکی از مشکلاتی است که بیمهشدگان تامین
اجتماعی با آن دست و پنجه نرم میکنند و همواره افرادی که تحت پوشش این
نوع بیمه هستند از آن گلایه دارند، بهطوریکه شاید برای هر یک از ما پیش
آمده باشد که بهدلیل شلوغی مراکز درمانی تامین اجتماعی عطایش را به لقایش
بخشیده باشیم و ترجیح دادهایم پول بیشتری از جیبمان برود؛ اما اعصابخوردی
گرفتن نوبت در این نوع مراکز را نداشته باشیم، البته ممکن است خیلی از
شهروندان بهدلیل مسائل مالی چارهای جز درمان در این مراکز نداشته باشید و
مجبور به طیکردن هفتخوان رستم برای نوبتگیری در مراکز تامین اجتماعی
باشند.
گرفتن نوبت آرزو شده است باتوجه به فراگیربودن این مشکل و
زیادبودن جمعیت افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، تماسها و پیامهای
زیادی در این زمینه با روزنامه شهرآرا صورت گرفته است، بهطوریکه جمعی از
شهروندان در گفتگو با ما درباره این مشکلات میگویند: هر روز برای گرفتن
نوبت دندانپزشکی با مراکز تامین اجتماعی تماس میگیریم؛ اما موفق به
دریافت نوبت نمیشویم و گرفتن نوبت دندانپزشکی از این مراکز دیگر برایمان
آرزو شده است؛ اما همیشه قبل از ما نوبتها تمام شده است.
برخی
شهروندان نیز از مدت زمان زیادی که در انتظار دریافت نوبت بودهاند نیز
گلایه داشتند، بهطوریکه بعضی از آنان اعلام کردند در حدود شش ماه است که
موفق به گرفتن نوبت دندانپزشکی در درمانگاههای دندانپزشکی تامین اجتماعی
نشدهاند.
مراجعهکننده به این مراکز زیاد است برای پیگیری این
مشکل، موضوع را از حمید داستانی مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی خراسان
رضوی پیگیری کردیم، وی با رد ادعای ششماه
طولکشیدن گرفتن نوبت، میگوید: ما هر روز برای روز بعدش نوبتدهی تلفنی
برای دندانپزشکی داریم و اگر روزی نوبت به فردی نرسد فردای آن روز دوباره
میتواند برای نوبتدهی اقدام کند. وی با اذعان به اینکه ممکن است فردی دیر
برای نوبتگیری اقدام کند، اضافه میکند: باتوجه به اینکه خدمات
دندانپزشکی در تامین اجتماعی رایگان است، مراجعهکننده به این مراکز زیاد
است و باتوجه به اینکه نوبتدهی محدود است، ممکن است فردی برای نوبتگیری
تلفنی دیر اقدام کند و چون متقاضی زیاد است در عرض چند دقیقه نوبتها تمام
شود.
مرکز تخصصی دندانپزشکی راهاندازی میشود داستانی در پاسخ
به اینکه آیا تامین اجتماعی باتوجه به مراجعه زیاد شهروندان، برای حل مشکل
کمبود نوبتها در بخش دندانپزشکی برنامه توسعهای دارد، اظهار میکند: به
پلیکلینیک شهید فائق در سال جدید دو دندانپزشک اضافه شده است و این مرکز
که در قاسمآباد قرار دارد در دو شیفت صبح و عصر به خدمات دندانپزشکی
میپردازد. وی ادامه داد: برنامه داریم که مرکز تخصصی دندانپزشکی را در
مشهد راهاندازی کنیم تا مشکلات کمبود دندانپزشک حل بشود البته صحبتهای
اولیه آن انجام شده است که درصورت امکان عملیاتی خواهد شد.
میزان نوبتدهی محدود است
اما دکتر محسن نجاتیان، کارشناس دندانپزشکی سازمان تامین اجتماعی استان
نیز در گفتگو با ما درباره مشکلاتی که مردم در نوبتدهی دندانپزشکی
دارند، بیان میکند: شهروندان با تماس با شماره ٣٨٠١٥ میتوانند بهصورت
تلفنی از مراکز مختلف تامین اجتماعی برای دندانپزشکی نوبت بگیرند، البته
باتوجه به زیادبودن تعداد مراجعهکنندگان میزان نوبتدهی محدود است . وی با
اشاره به اینکه هر روز تعدادی مراجعه حضوری نیز داریم که شامل افراد مسن
هستند و توانایی نوبتگیری تلفنی را ندارند، میگوید: نوبتدهی مراکز
درمانی تامین اجتماعی بهصورت روزانه انجام میشود و باتوجه به تعداد
مراجعهکنندگان در همان دقایق اول بازشدن سیستم نوبتدهی، تمام میشود. وی
با اشاره به اینکه در تمام مراکز بنر، اطلاعیه و شماره تماس برای نوبتدهی
تلفنی و اینترنتی نصب شده است، میگوید: چون هزینههای دندانپزشکی در
بیرون از مراکز تامین اجتماعی گران است، مراجعهکننده بیشتر بوده و بالطبع
تماسهای تلفنی بیشتر است.
نمیتوانیم پاسخگوی همه افراد باشیم
کارشناس دندانپزشکی سازمان تامین اجتماعی استان با اشاره به افزایش تعداد
دندانپزشکان تامین اجتماعی در سال جدید و دو شیفتهشدن بیشتر مراکز
درمانی، تصریح میکند: نارضایتی مردم از نوبتدهی و نرسیدن نوبت به آنهاست
وگرنه در بحث کیفیت خدمات رضایت وجود دارد. نجاتیان با بیان اینکه اگر
تعداد پزشکان را به ١٠برابر نیز اضافه کنیم؛ بازهم نمیتوانیم پاسخگوی
همه افراد باشیم و بازهم ممکن است به عدهای نوبت نرسد، خاطرنشان میکند:
در مشهد ٤ درمانگاه، دو پلیکلینگ و یک بیمارستان تامین اجتماعی خدمات
دندانپزشکی را با داشتن حدود سه تا پنج دندانپزشک انجام میدهند.