به گزارش تابناک یزد،شهر یزد در ماههای اخیر شاهد حرکت تاکسیهای نونواری است که با شکل و
شمایل زیبا به جابهجایی مسافران اقدام میکنند. دستاوردی که در طرح نوسازی
ناوگان تاکسیرانی کشور در مرحله اول، با پیگیری سازمان حمل ونقل بار و
مسافر شهرداری، نصیب شهروندان یزدی شد.
بهمن ماه سال گذشته بود که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برای نوسازی
ناوگان تاکسیرانی وارد عمل شد. این ستاد متعهد شد که گواهی اسقاط خودرو را
به شرکت سازنده خودرو ارائه دهد و همچنین بانک متعهد شد تسهیلاتی را در
اختیار تاکسیرانان قرار دهد که جمعا مبلغی معادل 20 میلیون تومان بود.
این تسهیلات از طریق بانک در اختیار شرکت سازنده که مسئول تحویل خودرو است،
قرار گرفت و در مجموع با 5 میلیون تومان آورده متقاضیان، نوسازی 40 هزار
دستگاه تاکسی در کشور در مرحله اول کلید خورد.
سهم استان از این تعداد تاکسی جدید، 150 دستگاه تاکسی جدید شامل خودروهای
سمند و پژو بود که البته محدودیت و سهمیهبندی برای استانها مطرح نبود و
هر استان بسته به استقبال تاکسیرانان، تاکسی جدید دریافت کرد.
این در حالی بود که روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور از اردیبهشتماه
سال گذشته، متوقف شده بود، اما پایان سال گذشته براساس تفاهمنامه
سهجانبهای که بین ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، بانک صادرات و شرکت
ایران خودرو منعقد شده، به دارندگان تاکسیهای فرسوده، تسهیلات نوسازی
ارائه شد.
نوسازی ناوگان در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خودروهای تک سرنشین در معابر
کم عرض و شلوغی به ویژه در هسته مرکزی شهر یزد هستیم، قطعا تاثیر قابل
توجهی در افزایش استفاده شهروندان از ناوگان حمل ونقل عمومی خواهد داشت.
قدیمی بودن تاکسیها
یکی از شهروندان یزدی با بیان اینکه برخی از تاکسیهای شهر، خودروهای
پیکان بسیار قدیمی و فرسوده هستند، میافزاید: تردد این خودروها در شهر نه
تنها در کاهش آلودگی هوا ناشی از استفاده نکردن از خودروهای شخصی موثر
نیست، بلکه خود عامل آلایندگی هوای شهر است.
«محسن داوودی» میافزاید: تاکسیهای شهر یزد عمر بالایی دارند و سفرهای
درون شهری با آنها گاه برای مسافران غیرقابل تحمل است از این رو شاهد کاهش
استقبال شهروندان یزدی از ناوگان تاکسیرانی هستیم اما در عوض خودروهای شخصی
و تاکسیهای تلفنی که عمر کوتاهتر و کیفیت بهتری دارند، مورد استقبال
شهروندان هستند.
وی ادامه میدهد: زمانی که تاکسیهای شهر ظاهر و بدنه مناسبی ندارند،
مسافران تمایلی به استفاده از این ناوگان برای جابهجایی در شهر را ندارند و
از سوی دیگر تاکسیها هم به دلیل نداشتن مسافر، تمایلی به گشتن در شهر و
یافتن مسافر پیدا نمیکنند از این رو ناوگان به نقش خود در جابهجایی
شهروندان عمل نمیکند.
نوسازی برای کاهش آلودگی هوا
یکی دیگر از شهروندان هم عقیده دارد که ناوگان حمل ونقل عمومی باید با
بهترین کیفیت در اختیار شهروندان قرار گیرد، تا شهروندان به استفاده از این
ناوگان که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد، ترغیب شوند.
«سارا کمالی» میگوید: شهر یزد ظرفیت مناسبی برای رونق حمل ونقل عمومی دارد
چرا که وسعت شهر چندان هم زیاد نیست از این رو اگر ناوگان حمل ونقل عمومی
به ویژه در بافت جدید شهر، فعال شود، رغبت شهروندان روز به روز بیشتر خواهد
شد.
وی میافزاید: تا زمانی که ناوگان نوسازی نشود و خدمات با کیفیتی به
مسافران ارائه نکند، حتی در صورت افزایش باز هم استقبال به صورت چشمگیر
افزایش نخواهد یافت از این رو باید به نوسازی ناوگان با خودروهای با کیفیت
اقدام شود.
حمایت از رانندگان برای نوسازی
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم کیفیت ناوگان تاکسیرانی شهر را نامطلوب
برمیشمارد و میگوید: تاکسیهای شهر بایدبا حمایت دستگاههای مسئول با
بهترین خودروهای داخلی تجهیز و به روز شوند چرا که خودروهای این ناوگان به
دلیل اهمیتی که در جابهجایی مسافران دارند، باید بهترین کیفیت را داشته
باشند.
«مجید موسوی» میافزاید: فرسودگی نه تنها در قطعات داخلی و بدنه تاکسیها
وجود دارد بلکه ظاهر تاکسیهای شهر یزد هم چندان زیبا و چشم نواز نیست از
این رو بسیاری از مسافران ترجیح میدهند به جای استفاده از تاکسی حتی در
صورت دادن کرایه بیشتر، مسیر را با خودروهای شخصی طی کنند.
وی ادامه میدهد: تعداد تاکسیها هم به نظر کافی نمیآید چرا که تاکسیها
در تمام نقاط شهر به چشم نمیآیند و شاید یکی از دلایل آن استقبال نشدن از
تاکسیها به دلیل فرسودگی آنها باشد از این رو دولت باید با حمایت از
تاکسیرانان، فرصت را برای نوسازی ناوگان فراهم کند.
این شهروند میگوید: رانندگان تاکسی به ویژه در شهر یزد، درآمد چندانی
ندارند که بتوانند به تنهایی از عهده نوسازی ناوگان برآیند از سوی دیگر
نوسازی ناوگان از ضرورتهاست از این رو دولت باید با ارائه بستههای تشویقی
تاکسیرانان را به نوسازی ناوگان تشویق کند.
نوسازی 115 تاکسی در سال جاری
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان اینکه 1800
دستگاه تاکسی در شهر یزد مشغول جابهجایی مسافر هستند، میگوید: تعویض
تاکسیهای فرسوده شهر از خردادماه امسال کلید خورد و تا آذرماه ادامه یافت و
با اجرای این طرح و استقبال تاکسیرانان، 115 دستگاه تاکسی فرسوده شهر
نوسازی شد.
«حسین صالحیان» میافزاید: 265 دستگاه از تاکسیهای شهر فرسوده بودند که با
اجرای این طرح در حال حاضر 150 دستگاه تاکسی فرسوده در شهر در حال خدمات
رسانی به مسافران هستند و به این ترتیب با اجرای این طرح در شهر یزد، 40
درصد از ناوگان فرسوده تاکسیرانی، نوسازی شد.
وی اظهار میکند: متقاضیان نوسازی ناوگان تاکسیرانی از 11 بهمن ماه سال
گذشته به ثبت نام در سایت سازمان تاکسیرانی اقدام کردند و این طرح با
همکاری بانک عامل و پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی با نرخ 15 درصد و
خریداری خودروهای فرسوده به قیمت 5 میلیون تومان در کشور اجرا شد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به ضرورت
نوسازی ناوگان تاکسیرانی، میافزاید: با شروع طرح 40 هزار دستگاه تاکسی نو
در کشور توزیع شد که در اولین مرحله متقاضیان دریافت خودرو جدید، موفق به
دریافت تاکسیهای جدید شامل خودروهای سمند و پژو شدند و اکنون نیز دومین
مرحله واگذاری این ناوگان در کشور در حال اجراست.
وی ادامه میدهد: انتظار میرود با نوسازی ناوگان، تمایل شهروندان یزدی به
استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی افزایش یابد و شاهد کاهش تردد خودروهای
تک سرنشین در شهر باشیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ سهمیه و محدودیتی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی
شهر، تعیین نشده است، میافزاید: رانندگان تاکسی متقاضی نوسازی میتوانند
با ثبت نام درطرح نوسازی، به دریافت خودروهای جدید اقدام کنند و امیدواریم
رانندگان از این فرصت برای بهسازی ناوگان و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.
نارضایتی یزدیها از سامانه حمل و نقل عمومی
خودروهای شخصی و تاکسیهای تلفنی عمده وسایل نقلیه مورد استقبال شهروندان
یزدی برای سفرهای درون شهری است چرا که شهروندان یزدی عقیده دارند ناوگان
حمل ونقل عمومی شهر، کیفیت و کمیت لازم برای جابهجایی مسافران را ندارد.
کمبود تاکسی در شهر به ویژه در بافت جدید، همواره مورد گلایه شهروندان است.
آنها عقیده دارند تاکسیها کیفیت مناسبی ندارند.