مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه اماکن پرتردد مشکل عدم استاندارد آسانسور دارند گفت: استفاده از آسانسور‌های فاقد گواهینامه ایمنی ممنوع و غیرمجاز است.
کد خبر: ۱۰۱۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ 17 December 2021
مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه اماکن پرتردد مشکل عدم استاندارد آسانسور دارند گفت: استفاده از آسانسور‌های فاقد گواهینامه ایمنی ممنوع و غیرمجاز است.

به گزارش تابناک همدان از فارس، محمد مددی، مدیرکل استاندارد استان همدان امروز در گفتگو با فارس با بیان اینکه اکثر اماکن در همدان دارای آسانسور تاییدیه ندارند اظهار کرد: شهرداری با اعمال قانون برای صدور پایان کار و نقل و انتقال سند گواهی‌نامه تاییدیه آسانسور را درخواست می‌کندو همین در ضرورت تاییدیه ایمنی آسانسور اماکن تاثیرگذار بوده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اماکن عمومی و پرتردد بایستی نسبت به استانداردسازی و اخذ تأییدیه ایمنی آسانسور‌های منصوبه اقدام کنند گفت: در اماکن خصوصی نه به صورت صد درصد، ولی تقریبا بازرسی ادواری انجام می‌شود، اما در مراکز عمومی مثل بیمارستان‌ها، مراکز خرید و ادارات با وجود داشتن تائیدیه اولیه، برای بازرسی ادواری و تمدید گواهینامه ایمنی اقدامی نمی‌کنند و بیشتر آسانسور آن‌ها فاقد گواهینامه ایمنی استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه بازرسی آسانسور شامل بازرسی اولیه و ادواری می‌شود افزود: در بازرسی اولیه با درخواست مالک بازرسی اولیه صورت می‌گیرد و در صورت داشتن الزامات استاندارد، گواهینامه ایمنی با اعتبار یکساله صادر می‌شود و بعد از یکسال مالک یا کارفرما موظف است درخواست بازرسی ادواری را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت کند تا بازرس ذیصلاح با بررسی آن مجدد تاییدیه ایمنی ادواری را صادر کند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون آسانسور مشمول استاندارد اجباری است گفت: استفاده از آسانسور‌های فاقد گواهینامه ایمنی ممنوع و مالکین تا زمان دریافت گواهینامه ایمنی معتبر موظف به غیرفعال کردن آسانسور هستند.

مددی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که شرکت‌های سرویس و نگهدار آسانسور متاسفانه در زمان عقد قرارداد، داشتن گواهینامه ایمنی معتبر را لحاظ نکرده و بدون این مهم اقدام به عقد قرارداد سرویس و نگهداری می‌کنند لذا در صورت بروز حادثه علاوه بر مالکین، مسئولیت متوجه شرکت‌های سرویس و نگهداری نیز خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه باید گواهینامه ایمنی آسانسور جزو مدارک الزام‌آور برای صدور بیمه‌نامه باشد یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر عدم همکاری و تعامل شرکت‌های بیمه‌ای است که لازم به ذکر است صدور بیمه‌نامه بدون اخذ گواهینامه ایمنی معتبر خلاف قانون خواهد بود. 

وی با بیان اینکه احتمال بروز خسارات و حوادث ناشی از آسانسور در مراکز عمومی و پرتردد زیاد است افزود: قانون نظام استاندارد برای آسانسور‌ها اجباری است و طبق قانون آسانسوری که گواهینامه ایمنی استاندارد ندارد باید متوقف شود.

مدیرکل استاندارد همدان با بیان اینکه آمار دقیقی از تاییدیه آسانسور اماکن نداریم، زیرا برخی از این اماکن به اسم شخص و برخی به نام شرکت و یا دستگاه‌ها ثبت می‌کنند گفت: متاسفانه در اماکن پرتردد مشکل استانداردسازی آسانسور داریم و برخی از ادارات و مراکز خرید و تاسیسات خدماتی پرتردد نسبت به این موضوع کم اهمیت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی هشت ماهه سال جاری ۶۲۰ گواهینامه ایمنی آسانسور صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار