شهر جهانی فرش، فرصتی برای رشد تبریز
ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش، افق‌های اقتصادی روشنی را بر روی این بخش گشوده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 01 October 2015

شهر جهانی فرش، فرصتی برای رشد تبریز

 به گزارش تابناک تبریز دسترسی تبریز به بازار جهانی پرسود فرش و افزایش گردشگران دوست‌دار صنایع دستی و فرهنگ و هنر و متعاقبا افزایش فروش فرش تبریز، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این رخداد بزرگ بین‌المللی خواهد بود. در آستانه جشن بزرگداشت ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش، معاون صنایع‌دستی کشور روز گذشته از برنامه‌های این سازمان برای این رویداد گفت.

بهمن نامورمطلق درباره برگزاری جشن‌های شهرهای جهانی صنایع دستی اصفهان و تبریز گفت: حادثه مکه جشنی که قرار است شنبه و سه‌شنبه برای جهانی شدن دو شهر خلاق صنایع دستی برگزار شود را تحت تأثیر قرار داده، بنابراین ما شادی‌ها را از آن حذف کردیم و قرار است در کنار این مراسم یادبود و یادمان جان‌باختگان مکه را داشته باشیم.

او در برنامه نشست خبری رونمایی از لوح و اعتبار نامه دو شهر جهانی اصفهان و تبریز که صبح روز گذشته در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد بیان کرد: ما تاکنون شهری را در حوزه صنایع‌دستی ثبت جهانی نکرده بودیم. ثبت همزمان این دو شهر یکی از افتخارات حوزه ماست و فرصتی است که دولت تدبیر و امید در اختیار این دو شهر گذاشته و امیدواریم شهرهای دیگر هم این چنین در نهاد جهانی انتخاب شوند.

نامورمطلق با بیان پروسه‌ای که برای جهانی شدن این دو شهر ثبت شده است، اضافه کرد: در اجلاس سال گذشته که در "چنا" هند برگزار شده بود، پرونده این دو شهر را مطرح کردیم به امید آنکه یکی از این دو شهر ثبت شوند، اما هنگامی که همزمان با سمینار و نشست منطقه‌ای صنایع‌دستی که 20 خردادماه در تهران برگزار شد داوران جهانی صنایع‌دستی از این دو شهر دیدن کردند و خوشبختانه هر دو شهر ثبت جهانی شدند.

او گفت:‌ قرار است جشن ثبت‌جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، 14 مهرماه در تبریز برگزار شود. برگزاری این مراسم به استان‌ واگذار شده و در حد امکان آن را به شهرداری واگذار کرده‌ایم، زیرا تقریبا کار ما تمام شده و وظیفه ما که ثبت جهانی بوده را انجام داده‌ایم و تنها از این به بعد نظارت به روی این شهر را بر عهده می‌گیریم.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه ثبت‌جهانی این دو شهر نقطه جهانی شدن است نه نقطه پایانی افزود: داوران جهانی به ظرفیت این دو شهر نمره دادند، نه به وضعیت‌شان؛ زیرا وضعیت آن‌ها جهانی نیست و شهرهای جهانی برای خودشان تعریف گوناگونی دارند. خوشبختانه ما به ظرفیت شهرهایمان امتیاز دادیم. امیدوارم این شروع خوب تداوم داشته باشد و بتوانیم این دو شهر را به کارگاه بزرگی با کارکرد واقعی جهانی تبدیل کنیم.

نامورمطلق با بیان اینکه ما کشور قهرمان آغازها هستیم و امیدوارم قهرمان پایان‌ها هم باشیم، گفت: با ثبت تبریز جهان به عظمت صنایع‌دستی ما تمکین کرد. بنابراین امیدواریم در داخل کشور هم مدیران تصمیم‌گیرنده توجه بیشتری به حوزه صنایع‌دستی داشته باشند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد:‌ تقاضای هنرمندان این است که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به صنایع‌دستی شود و در کنار موارد خاص از جمله گردشگری دیده شود.

او اضافه کرد: هنگامی که شهری به عنوان جهانی انتخاب می‌شود، یعنی در پوست خودش نمی‌گنجد و عرض‌اندام بین‌المللی دارد و می‌خواهد از پوست ملی خارج و نقش جهانی ایفا کند. تبریز و اصفهان در پوست ملی خود نمی‌گنجیدند و ادای ملی داشتند. شهر تبریز قرار است مدیریت بخش بزرگی از فرش جهان را بر عهده بگیرد. بنابراین شهرهای جهانی مفصل‌گاه حوزه خودشان در جهان می‌شوند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
به امید سربلندی همیشگی تبریز در تمامی ابعاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
انشالله استان به عنوان قطب اقتصادی جای خود را پیدا خواهد کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار