مرثیه ای برای غار کرفتو
جناب آقای دکتر اسماعیل زارعی کوشا نماینده عالی دولت در کوردستان، وعده ثبت جهانی غار کرفتو جزو وعده شاخص شما برای ارتقای جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری کوردستان عزیز بود، بنابراین از کیان و عقبه تاریخی این دیار صیانت کنید .
کد خبر: ۱۱۱۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳ 04 August 2023

به گزارش تابناک کردستان مردم دیواندره هیچگاه تهدید های گذشتگان مبنی بر خارج کردن هویت فرهنگی و تاریخی غار باستانی کرفتو را از دایره تقسیمات کشوری این شهرستان فراموش نمیکنند .

حال امروز این تهدید به شکل دیگری در آمده است و دیار همجوار که به اصطلاح این غار قرار نیست برایش پیتی به همراه داشته باشد با واگذاری طرح های مختلف و بی توجهی کامل به موضوع باز بودن پرونده ثبت جهانی این میراث ماندگار، انگار می خواهد انتقام بگیرد !

حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان دیواندره و توسعه زیرساخت های گردشگری آن با اداره‌ای با این عنوان عریض و طویل و صرفا داشتن ۲ نفر نیرو [ یک رییس و یک کارمند ] ممکن نیست و شاید تنها عملکرد آن در حوزه ثبت جهانی این غار تکثیر و توزیع بروشور معرفی غار کرفتو که مربوط به قریب یک دهه قبل نیز بوده می باشد !

متأسفانه یک سری افراد به دلیل حب و بغض‌های شخصی آن هم در خاک استان همسایه اقدام به صدور مجوز برای ساخت سوله بسته بندی حبوبات به شخصی غیر ساکن روستای علی آباد هم مرز با استان کردستان کرده‌اند که این امر موجب به هدر رفتن تمام تلاش‌های فعالان فرهنگی و متخصصان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی غار کرفتو شده است.
بر اساس اظهارات کارشناسان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی غار کرفتو باید حریم ۳ هزار متری برای این غار حفاظت شود اما متأسفانه این فرد در فاصله ۸۰۰ متری و داخل حریم غار اقدام به آغاز پروژه عمرانی کرده است.
مردم منطقه دیواندره امیدوار بودند که با ثبت جهانی غار کرفتو زمینه برای مهاجرت معکوس روستاییان و اشتغال جوانانشان از مسیر گردشگری فراهم شود اما گویا ساکنان استان همسایه برای منافع شخصی خویش می‌خواهند تیشه به ریشه فرهنگ و تاریخ این منطقه بزنند.
این ساخت و ساز غیر مجاز در فاصله ۲۰۰ متری قبرستان باستانی کرفتو نیز واقع شده و این مهم شبهات اهالی منطقه را در خصوص نیات سازندگان آن بیشتر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار