به گزارش تابناک
یزد،امیر قمرانی در
نشستی اظهار کرد: کنفرانس بازیهای رایانهای علی رغم پرداختن به یک موضوع
خاص دارای شمول رشتههای فنی و علوم انسانی است. همچنین بازیهای رایانهای
در معرض دانش قرار دارند و دو حوزه کاملاً متمایز فنی و علوم انسانی را با
هم پیوند میدهد، اما این پیوند در کنفرانسهای مشابه در کشورهای دیگر
دیده نمیشود.
وی افزود: این کنفرانس یک بعدی عمل نمیکند و قصد
سیاه نمایی ندارد. ما معتقدیم توانمندیها و فرصتهای بازیهای رایانهای
بیشتر از چالشهای آن است. در حوزه علوم انسانی، علی رغم سیاه نمایی از
بازیهای رایانهای، این بازیها به تعلیم و تربیت، توانبخشی و هویت سازی
کمک میکند.
دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازیهای
رایانهای ادامه داد: با استفاده از ظرفیت بازیهای رایانهای میتوان در
کودکان و نوجوانان غرور ملی ایجاد کرد. اگر کاراکترهای این بازیها
قهرمانان ملی ایران مانند رستم و اسفندیار باشند، دانشجویان پس از فارغ
التحصیلی حاضر به ترک کشور خود نیستند.
قمرانی با اشاره به نقش
بازیهای رایانهای در آموزش و پرورش، تصریح کرد: تدریس مفاهیم سخت ریاضی و
درسی در قالب بازی برای دانش آموزان جذابتر و آسانتر خواهد بود.
وی
با بیان اینکه توانبخشی شناختی موضوع جدیدی در کشور است، تصریح کرد: این
موضوع در مرز دانش است. میتوان با استفاده از بازیهای رایانهای به درمان
کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند
کمک کرد. به طور خاص، کودکان مبتلا به بیش فعالی با استفاده از ظرفیت
بازیهای رایانهای به سمت توجه و علاقه به درس سوق داده می شوند.
همچنین
مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: کودکان، نسل جوان و
حتی میان سالان به بازیهای رایانه ای علاقه دارند از این جهت باید نگاه
جامع و چند بعدی به این جریان داشت.
امیر حسین نوارچیان با اشاره به
دلیل میزبانی این کنفرانس توسط دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان
دارای قدمت و رشتههای متنوع است. از سوی دیگر بازیهای رایانه ای ابعاد
متنوع از جمله فنی، علوم اجتماعی، روان شناختی، جامعه شناسی و اقتصاد دارد
به همین دلیل دانشگاه اصفهان برای برگزاری این کنفرانس مناسب است.
مدیر
دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نگاه تک بعدی
به بازیهای رایانهای تاثیرگذار نخواهد بود، افزود: استفاده از بازیهای
رایانهای در امر آموزش بسیار موثر است.
نوارچیان با اشاره به اهمیت
برگزاری این همایش تاکید کرد: همایش بازیهای رایانهای؛ فرصتها و
چالشها در راستای ارایه خط مشی در سیاست کلان کشور و سازمانهای مختلف از
جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد بازیهای
رایانهای برگزار میشود.
همچنین ناصر مشایخی اظهار کرد: رشد
بازیهای رایانهای و نرم افزارها برای استان و کشور مهم است. تولید صرف
مقاله موفقیت آمیز نیست و ایدهها باید تبدیل به طرح تجاری شود. همچنین این
مقوله حمایت صنایع را میطلبد تا به کارآفرینی منجر شود.
معاون
بازاریابی و فروش مخابرات استان اصفهان و نماینده همراه اول با اشاره به
دلیل حضور مخابرات و همراه اول در این کنفرانس، افزود: یکی از زیرساختها در
بازیهای رایانهای موبایل و اینترنت است از این جهت دو شرکت مخابرات و
همراه اول در این کنفرانس حضور دارند و به اطلاع رسانی و حمایت از ایدهها
می پردازند، زیرا برای ارتقای کمی و کیفی چنین همایشهایی نیاز به حمایت از
جانب صنعت احساس میشود.
همچنین احمدرضا نقش نیلچی، دبیر حوزه فنی و
مهندسی همایش بازیهای رایانهای، اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس
ایجاد انگیزه در متخصصین و دانشجویان برای تولید، ساخت و درآمدزایی در
زمینه بازیهای رایانهای است.
وی با بیان اینکه جمع زیادی از
دانشجویان فارغ التحصیل میشوند اما همه وارد بازار کار نمیشوند، افزود:
به همین دلیل میتوان با استفاده از صنعت آیندهدار و سودآور بازیهای
رایانهای، فارغ التحصیلان را به این سمت سوق داد.
دبیر حوزه فنی و
مهندسی همایش بازیهای رایانهای گفت: در این همایش مدل سازی احساس و هیجان
در بازیها، جلوههای ویژه و توسعه مدلهای کسب و کار مورد توجه است.
نقش
نیلچی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در رشته کامپیوتر از دانشگاههای
پیشرو کشور است، ادامه داد: این کنفرانس با حضور متخصصین داخلی و خارجی
موجب هم افزایی می شود. همایش بازیهای رایانهای از 28 تا 30 بهمن ماه سال
جاری در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.