رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: مالاریا یک بیماری بسیار جدی است که از نیش پشه مالاریا قابل انتقال است.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰ 01 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، محمد ملک‌زاده در خصوص بیماری مالاریا گفت: مالاریا یک بیماری انگلی و بسیار جدی است که در مناطق گرمسیری شیوع پیدا می‌کند و هنوز در برخی کشور‌های جهان دردسر ایجاد کرده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری مالاریا مبتلا می‌شود که ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین فوت شدگان کودکان زیر پنج سال افریقایی هستند.
وی با اشاره به اینکه تب و لرز، عرق، اسهال، سردرد از جمله علائم ابتلا به مالاریا است، افزود: در صورتی که فرد مبتلا به بیماری درمان نشود و پیشرفت کند فرد به بیماری یرقان، نارسایی کبد، التهاب و حتی کما و مرگ فرد می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: انتقال بیماری به وسیله نیش پشه انجام می‌شود، با توجه به اینکه انگل مالاریا در گلبول‌های قرمز است از طریق پیوند اعضا، خون و سرنگ و سوزن آلوده منتقل می‌شود، ضمن اینکه از مادر باردار به کودک قابل انتقال است.
ملک‌زاده بیان کرد: بیماری مالاریا از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است و اگر به موقع تشخیص داده و سریع درمان آغاز شود موجب بهبودی کامل بیمار می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مالاریا موارد پیشگیرانه‌ای باید در نظر گرفته شود که بهسازی محیط به از بین رفتن و یا کم‌تر شدن پشه مالاریا کمک می‌کند همچنین خشک بودن تالاب‌ها و یا جاری بودن آب تالار‌ها در از بین رفتن پشه موثر است.
وی بر اطلاع‌رسانی گسترده بیماری مالاریا تاکید کرد و با بیان اینکه نوزادان زیر پنج سال، مادران باردار در معرض خطر بیماری هستند، گفت: ممکن است در مکان‌هایی که اتباع خارجی زندگی می‌کنند و مکان‌هایی که آب‌های راکد است پشه مالاریا از غروب تا شب خود را نشان دهد.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: توصیه می‌شود برای کاهش خطر گزش از لباس‌های بلند استفاده شود و از پوشیدن لباس‌های تیره خودداری شود و به قسمت‌های بدن که بدون پوشش لباس است داروی دفع حشرات استفاده شود و از پشه‌بند استفاده شود تا موجب کاهش خطر گزش شود.
ملک‌زاده یادآور شد: اخیرا در یکی از روستا‌های شهرستان گچساران ۶ نفر از همشهریان به بیماری مالاریا مبتلا شدند که تیم واکنش سریع معاونت بهداشت استان و شبکه بهداشت گچساران وارد کار شدند و بیماری را کنترل کردند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همه کسانی که در منطقه بودند تحت درمان قرار گرفتند و شروع به خون‌گیری ۱۰۰ درصد اتباع بیگانه و همه افراد علامت‌دار آنجا و لارم محیط شد که با استفاده از مواد شیمیایی غیرمضر آب‌های راکد محیط ضدعفونی شد و آب‌های راکد بررسی و دانشگاه اقدامات لازم را انجام داد.
ملک‌زاده بیان کرد: از طریق انگل‌شناسان و حشره شناسان ماهر دانشگاه علوم پزشکی لاروگیری انجام و مطالعات در این زمینه انجام شد و دارو برای درمان بیماران سریع در دسترس قرار گرفت، اعضای اقدامات پیشگیرانه را فرا گرفتند و به مردم هم آموزش‌ها داده شد.
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: خدمات‌دهی گسترش داده شد و شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، بهمئی، گچساران، سایر مناطق گرمسیری و دانشگاه علوم پزشکی بهبهان جلسه‌ای برگزار و وضعیت بیماری رصد شد و خوشبختانه در حال حاضر بیماری کنترل شده و مشکلی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار