بخشی از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به موزه تخت جمشید منتقل می‌شود .
کد خبر: ۱۱۲۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 02 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سرپرست موزه تخت جمشید گفت: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انتقال تعدادی از الواح تاریخی بازگشته از آمریکا به این موزه تاریخی هستیم.

مجتبی درودی گفت : نگهداری و نمایش اشیای تاریخی به دو صورت نمایشگاه موقت و ایجاد ویترین ویژه و اختصاصی برای نگهداری و نمایش دائمی انجام می‌شود که در این صورت نیازمند زیرساخت‌هایی استاندارد و فضایی متناسب است.

وی افزود: تلاش موزه تخت جمشید بر این است تا با فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند ویترین‌های ویژه شرایط را برای انتقال تعدادی از گل‌نبشته‌های بازگشته از آمریکا مهیا کند و پایگاه جهانی تخت جمشید نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد.

سرپرست موزه تخت جمشید با بیان اینکه این موزه بیشترین کتبه‌ها را دارد، اعلام کرد: هم اکنون نیز الواح منحصر به فردی در این موزه تاریخی نگهداری می‌شود که برخی از ان‌ها از جمله لوح سنگی خشایارشاه از نظر تاریخی در دنیا بی‌همتا است.

مسؤول مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی با ذکر آنکه در طرح توسعه موزه تخت جمشید به دنبال راه‌اندازی تالار الواح هستیم، یادآور شد: همه ۳ هزار و ۵۰۶ لوح بازگشته به کشور در این مرحله از تخت جمشید به آمریکا رفته و اکنون درصورت فراهم شدن زیرساخت‌ها بخشی از آن به موزه تخت جمشید منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز ۱۱۰ لوح بازگشته به ایران با عنوان «بازگشت به خانه» در موزه تخت جمشید به نمایش درآمد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

موزه تخت جمشید از کهن‌ترین موزه‌های ایرانی است که نزدیک به ۱۰۰ سال از راه‌اندازی آن در کاخ تاریخی خشایار شاه می‌گذرد.

وی افزود: این موزه چهارمین موزه قدیمی کشور است که از سوی ارنست هرتسفلد با بازسازی کاخ باستانی راه‌اندازی شد و بازدیدکنندگان از این موزه یک کاخ هخامنشی را می‌بینند و اشیای تاریخی به غنای آن می‌افزاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار