اگرچه دارآبادی‌ها ارتفاعات مشرف به این آبادی قدیمی شمیران را با نام سیمین قلعه می‌شناسند، اما روی این تپه تاریخی بر خلاف نامش هیچ اثری از قلعه نیست.
کد خبر: ۱۱۳۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰ 13 October 2023

 

 
اسرار عتیقه‌های تپه گنج و قلعه گمشده شمال تهران
 
بنابراین باید راز این نام را در روایت‌های محلی و اسناد تاریخی به دست آمده از دل این تپه باستانی جست‌وجو کرد. می‌گویند، چون این تپه در دل خود گنج‌ها و آثار باستانی فراوان داشت، محلی‌ها نامش را سیمین‌قلعه گذاشتند و اکنون این نام قرن‌هاست که به ارتفاعات بخش جنوب غربی دارآباد اطلاق می‌شود. کاوش‌های باستانی ۶ دهه پیش در این تپه تاریخی نیز ادعای دارآبادی‌ها را تایید می‌کند. در این جست‌وجوها، سفال‌های تاریخی، اشیای عتیقه و آثار تمدنی بسیاری کشف شد که قدمت برخی از آن‌ها آن‌ها به دوران اشکانیان، ساسانیان و ماد‌ها و پارت‌ها می‌رسید.
 
اکنون سیمین‌قلعه که تپه ماهوری است پوشیده از فضای سبز، در بخش جنوب غربی محله درآباد و روی بلندی‌های مشرف به این محله قابل مشاهده است. این تپه تاریخی زمانی نه چندان دور با زمین‌های کشاورزی دارآبادی‌ها و اراضی بیابانی اطراف آن احاطه شده بود و حتی تا دهه ۴۰ و ۵۰ نیز محلی برای دورهمی‌های خانوادگی و تفریح و گذران اوقات فراغت در ایام تعطیل بود. هرچند حالا دیگر سال‌هاست که این تپه تاریخی در محاصره ساختمان‌ها قرار گرفته است.
 
همشهری آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار