معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت پنبه در ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان و آغاز برداشت این محصول خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۴۸ هزار تن وش پنبه در مغان برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 14 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، احمد شهریار با اشاره به کاشت پنبه در ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان اظهار کرد: برداشت این محصول در استان اردبیل آغاز شده است و امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده پارسال، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید از جمله علل کاهش حدود ۳۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در استان اردبیل طی سال جاری بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۴۸ هزار تن محصول وش پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت شود.

شهریار با اشاره به استفاده از هفت دستگاه برداشت پنبه در منطقه مغان بیان کرد: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

وی به کشاورزان استان اردبیل توصیه کرد که محصول را با دقت بالاتر و بدون ضایعات و در زمان مناسب برداشت کنند تا محصول آن‌ها با کمترین افت خریداری شود و خوشنامی محصول پنبه مغان آسیب نبیند.

۹ کارخانه پنبه پاک‌کنی در حال خرید محصول هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان، وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب ارزیابی و بیان کرد: با تولید این میزان محصول، ۹ کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه فعال شده و در حال خرید محصول هستند.

شهریار همچنین روند کشت پنبه مطابق با آب و هوای منطقه و نیز استفاده از ارقام بذری پربازده در منطقه مغان را رو به رشد عنوان کرد و افزود: به کارخانه داران خریدار وش پنبه نیز توصیه می‌شود که محصول را با افت عادلانه و قیمت منصفانه‌ای خریداری کنند چرا که در صورت کاهش رغبت کشاورز و توقف کشت این محصول، کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و خریداران وش پنبه بیشتر متضرر خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این که قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم محصول وش پنبه بسته به کیفیت محصول تعیین می‌شود، اضافه کرد: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن کشی تحویل داده می‌شود.

وی گفت: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.
منبع/فارس

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار