رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد؛
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: جایگاه ایران در حوزه رژیم غذایی سالم نامطلوب است و غذایی که تولید می‌شود آلاینده‌های زیست محیطی بسیاری دارد و در حال حاضر غذای ایمن تولید نمی‌کنیم و این وظیفه سنگینی را در زنجیزه تولید غذا ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 16 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، سیدمحمدعلی رضوی، امروز در همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت که در مشهد برگزار شد با بیان این مطلب افزود: روز جهانی غذا هر سال در بیش از 150 کشور جهان برای ریشه‌کن کردن گرسنگی برگزار می‌شود و دولت‌ها به امنیت غذا باید هر ساله توجه کنند. فائو هر سال موضوعی را در بحث امنیت غذایی انتخاب می‌کند و امسال به بحث آب و اهمیت ان که آب نوعی تغذیه محسوب می‌شود پرداخته است.

وی افزود: در عصری زندگی می‌کنیم که آب، این منبع ارزشمند که تنها دو و نیم درصد آن در جهان قابل استفاده است و کیفیت آن نیز در حال تغییر است. فائو با این شعار را به دنبال هوشیار کردن دولت‌ها انتخاب کرده که مسئله آب را در کنار امنیت غذایی بسیار جدی در نظر بگیرند.

رضوی اضافه کرد: متأسفانه کشور‌هایی که تنش آبی دارند در حال گسترش هستند و بسیاری از روستا‌ها به دلیل نبود آب حذف شدند. اگر امروز مسئله تنش آبی مدیریت نشود می‌تواند در جهان و در کشور ما تبدیل به بحران شود. اگر امروز بخواهیم در روز جهانی غذا به این موضوع بپردازیم، باید در مورد مسئله آب که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی دارد توجه شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان این مطلب که در حوزه امنیت غذایی که یکی از ارکان اصلی دولت است چشم‌انداز خوبی در این برنامه ندیدیم و امیدواریم در برنامه توسعه هفتم به این مسئله بیشتر پرداخته شود، گفت: جایگاه ایران در حوزه رژیم غذایی سالم نامطلوب است و غذایی که تولید می‌شود آلاینده‌های زیست محیطی بسیاری دارد و در حال حاضر غذای ایمن تولید نمی‌کنیم و این وظیفه سنگینی را در زنجیزه تولید غذا ایجاد می‌کند.

رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیارد انسان در جهان از گرسنگی و 2 میلیارد نفر از چاقی به دلیل رژیم نادرست رنج می‌برند و چالش‌های عمده‌ای که در جهان وجود دارد مشکل گرسنگی است که باعث سوء تغذیه و رشد غیرطبیعی در بعضی افراد شده است، متأسفانه از هر 9 نفر یک نفر در جهان‌ گرسنه‌اند. در ایران نیز همین آمار وجود دارد.

وی ادامه داد: 60 درصد بانوان شهری و 70 درصد بانوان روستا‌یی، گرسنگی دارند. مرگ و میر بر اثر گرسنگی از مالاریا و سل بیشتر است. از طرفی در جهان 45 درصد نوزادان به علت سوء تغذیه می‌میرند.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی خاطرنشان کرد: ما امروز با مشکل چاقی و اضافه وزن نیز مواجه هستیم که این امر ناشی از رژیم‌های غذایی نادرست است. به همین دلیل در این رویداد به سبد غذایی مطلوب در اقتصاد خانواده پرداختیم.

امنیت غذایی تنها در کشاورزی نیست

اسکندر زند مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهارداشت: غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند لذا ابتدا باید به گفتمان درستی در حوزه امنیت غذایی برسیم.

وی افزود: در سال2050 باید برای 9میلیارد نفر در دنیا غذا وجود داشته باشد درحالیکه با توجه به با چالش‌های زیست محیطی و آلایندگی، منابع طبیعی جهان رو به کاهش است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که در پنجاه سال آینده با توجه به رشد جمعیت باید غذای سالم داشته باشیم گفت: البته در بحث امنیت غذایی موضوع مردمی که همواره دسترسی به غذا ندارند مطرح است؛ در گذشته امنیت غذایی در تهیه غذا خلاصه می‌شد، اما به مرور زمان با افزایش جمعیت و وجود آلاینده‌ها مسئله سلامت و کیفیت غذا مطرح شد و پس از کاهش منابع طبیعی مسئله پایداری و ثبات در امنیت غذایی مطرح شد.

زند اظهارکرد: باید تلاش کنیم امنیت غذایی را در کشور درست جای بندازیم. اگر فراوانی محصول باشد اما قدرت خرید و ثبات غذایی نباشد نمی‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی داریم؛ امنیت غذایی تنها در کشاورزی نیست و تمام بخش‌ها در آن نقش دارند لذا باید برای امنیت غذایی جایگاه تعیین کرده و زیرساخت‌های آن را مشخص کنیم.

دبیر کمیسیون تدوین سند ملی بنیان کشاورزی خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود 3میلیارد نفر در جهان قدرت خرید غذای مطلوب ندارندبنابراین عدالت غذایی و فناوری‌های نوآورانه که بتواند امنیت غذایی را تأمین کند از مباحث مهم دنیا است.

زند عنوان کرد: امنیت غذایی دچار پیچیدگی‌هایی در جهان است که ما به آن نپرداختیم، حاکمیت‌ها در مسئله غذایی به‌طور ویژه در حوزه کشاورزی تمرکز می‌کنند، حوزه کشاورزی و غذا جدا نیستند و باید به هردوی آن پرداخته شود چرا که امنیت غذایی تنها پر بودن فروشگاه‌ها وسطح بازار از مواد غذایی نیست بلکه باید ثبات و پایداری تغذیه و از طرفی سالم بودن مواد غذایی نیز مورد توجه همگان قرار گیرد بنابراین باید ابتدا به گفتمان تغذیه توجه کنیم و پس از ان به تنش‌ها و چالش‌های موجود در تغذیه و امنیت تغذیه بپردازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار