حجم مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی لامرد از مرز ۸۶۱میلیون دلار عبور کرد
کد خبر: ۱۱۳۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸ 22 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: فتاحی مدیر عامل این منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مناسبت روز صادرات گفت: در شش ماهه نخست امسال صادرات کالا به ارزش افزون بر ۲۶۱ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد به پنج کشور دنیا انجام شد.
وی افزود: عمده کالا‌های صادر شده شمش آلومینیوم، اسلب و بیلت بوده که کشور‌های ترکیه، چین، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی و هند عمده خریداران کالای صادراتی منطقه ویژه اقتصادی لامرد از طریق این گمرک بوده اند.
فتاحی با اشاره به اثر صادرات بر توسعه منطقه افزود: صادرات غیر نفتی علاوه بر تقویت خود اتکایی کشور در زمینه تامین ارز باعث قویتر شدن اقتصادی بنگاه‌های کوچک و بزرگ خواهد شد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی در منطقه ویژه برای حفظ و توسعه بازار‌های صادراتی از مهمترین دستاورد‌های اقتصاد صادرات محور برای منطقه است گفت: این کار نیازمند عزم ملی دستگاه‌های اجرایی است و ضرورت دارد اقدامات راهبردی و موثری نیز از سمت دولت صورت گیرد تا نتایج مناسب به دست آید.
فتاحی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در این کانون صنعتی تصریح کرد: اگر امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه ویژه را فراهم کنیم، به دست آوردن بازار‌های هدف صادراتی برای سرمایه گذار خارجی خیلی راحت‌تر و آسان‌تر است و تراز تجاری کشور را نیز افزایش خواهد داد و دولت نیز مصمم است که از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره‌مند شود.
وی بیان کرد: نیروی کار ارزان، مواد اولیه قابل دسترس و نزدیکی به بازار‌های تجاری دنیا و برقراری کریدور شمال جنوب می‌تواند گره سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه را بگشاید. البته از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور نیز بسیار استقبال خواهیم کرد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به افق صادراتی منطقه ویژه گفت:قطعاً هر کالا و خدماتی که در منطقه ویژه تولید می‌شود افق صادراتی متفاوتی خواهد داشت و بنا به نوع محصول این نگاه می‌تواند متغیر و متفاوت باشد. کشور‌های همسایه و کشور‌های اروپایی می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات این منطقه باشد.
فتاحی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان ایران و همچنین موقعیت سوق الجیشی شهرستان لامرد به چگونگی سهم واقعی منطقه از صادرات اشاره کرد و افزود: ایران در منطقه‌ای واقع شده که به اذعان همه اقتصاددان‌ها و کارشناسان سیاسی شاهراه ارتباطی جهان است، از یک سو خلیج همیشه فارس و از سوی دیگر دریای خزر موقعیت در دسترس داشتن آب‌های آزاد که مؤلفه مهم در صادرات است برای ما فراهم آورده است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: شهرستان لامرد نیز به دلیل نزدیکی به دریا و امکان صادرات از چندین اسکله صادراتی نزدیک خود و همچنین ایجاد گمرک در منطقه ویژه و معافیت‌های مالیاتی منطقه برای تولید و صادرات و وجود فرودگاه بین المللی و همچنین امکان ارتباط مسیر ریلی و متصل شدن به ریل سراسری کشور مزایای بالقوه‌ای را برای منطقه فراهم کرده که مطمئناً ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب فارس و در نقطه تلاقی استان‌های بوشهر و هرمزگان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار