کد خبر: ۱۱۴۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸ 13 December 2023

بدين‌وسيله پيرو انتشار مطالبي در پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک با عنوان"مدیران بازمانده از قبل چگونه دولت فعلی را ناکارآمد جلوه می‌دهند؟!" تاريخ انتشار: 8/9/1402  با كد خبر 1206143 بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات دستور فرماييد جوابيه زير، درج شود.

 

مطلب منتشرشده فوق در پایگاه اطلاع‌رسانی‌ تابناک شامل مطالب خلاف واقع در مورد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای بورسی کشور است. مطالب اعلامی در متن خبر یادشده نظیر اعلام توقف پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به دلیل عدم اتخاذ تصمیم از سوی مدیران آن، عدم تزریق نقدینگی و ... با استناد به اطلاعات و ارقام مجعول و بی‌اساس بیان شده و لازم است توضیحات زیر برای تنویر افکار عمومی و شفافیت اطلاع‌رسانی بیان گردد:

 

1-صورتهای مالی شرکت یادشده با نماد بورسی «ومعادن» به انضمام صورت‌های مالی شرکت­های تابعه در سوابق سامانه کدال سازمان بورس موجود و به سادگی قابل دسترس است. با مراجعه به آن ملاحظه می‌شود در دوره‌ی مدیریت جدید این شرکت، مبلغ 78.3 میلیون یورو و 3/4005 میلیارد تومان سرمایه­گذاری در بخش‌های مختلف معادن و صنایع معدنی کشور صورت گرفته که در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در سنوات قبل به میزان 588 میلیارد تومان، بالغ بر 13 برابر پیشرفت داشته است. فلذا ادعای درج شده در خبر، فاقد مبنای کارشناسی و کاملا خلاف واقع است.

 

2-ذکر این نکته لازم است که در دوره‌ی مدیریت جدید این شرکت، حرکت در مسیر قانونی و رعایت قوانین و مقررات ابلاغی، به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف و الزامات متولیان و مجریان شاغل در هلدینگ یادشده همواره مورد تأکید بوده است. به‌ویژه در زمینه رعایت تشریفات قانونی برای تخصیص ارز، خریدهای خارجی، اطمینان از عدم امکان تولید داخل این خریدها مطابق قانون، اخذ تمامی مجوزهای لازم همانند کارت بازرگانی برای هریک از پروژه‌های در دست اقدام و سایر موارد ضروری، علیرغم زمانبر بودن برخی مراحل، دقت کافی به‌عمل آمده است تا موضوعات، بعد از انعقاد قراردادها و تنفیذ آن با سرعت بیشتری مراحل اجرایی خود را طی کند.

3-از آنجا که درج و انتشار مطالب کذب و استناد به اعداد و آمار خلاف واقع، خواسته یا ناخواسته می‌تواند در نهایت منجر به متضرر شدن دهها هزار سهامدار مجموعه‌های اینچنینی شود، جهت تنویر اذهان عمومی، جدول و نمودارهای زیر شامل زمان أخذ کارت بازرگانی توسط مدیران شرکت‌های پروژه محور، تاریخ شروع واقعی پروژه­ها و پرداخت مبلغ اولیه پیمان در قالب پیش‌پرداخت و تنفیذ قراردادها، مقایسه میزان تزریق نقدینگی در هر یک از پروژها با نمودار میله‌ای جهت مقایسه عملکرد مدیریت محترم حاضر نسبت به قبل، ارائه می­گردد:

 

شرکت

پروژه تولیدی

تاریخ شروع قرارداد

تاریخ اخذ کارت بازرگانی

فولاد کردستان

آهن اسفنجی بیجار

04/1401

29/09/1401

فولاد سازی قروه سنندج

05/1401

29/09/1401

معدنی و صنعتی صبانور

کنسانتره

03/1402

23/07/1399

آرتاویل اردبیل

آهن اسفنجی

10/1400

25/08/1401

فولاد اقلید

آهن اسفنجی

04/1401

26/10/1401

صنایع مس جانجا

مس

02/1402

29/03/1402

 

 

جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص خبر «مدیران بازمانده از قبل چگونه دولت فعلی را ناکارآمد جلوه می‌دهند؟»

 

جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص خبر «مدیران بازمانده از قبل چگونه دولت فعلی را ناکارآمد جلوه می‌دهند؟»

4-در خصوص مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب مبنی بر کاهش ارزش بازار این شرکت از 110 هزار میلیارد تومان به 85 هزار میلیارد تومان در دوره مدیریت جدید شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بر اساس مستندات پایگاه اطلاع رسانی بورس، مناسب است بیان گردد:

 

الف )  ارزش بازار ومعادن در تاریخ 28/12/1400 به عنوان نقطه شروع به کار مدیریت محترم کنونی برابر با 100 هزار میلیارد تومان بوده، نه 110 هزار میلیارد تومان https://cdn.tsetmc.com/History/58931793851445922/20220319.

 

ب) ارزش بازار ومعادن در زمان تنظیم مطلب حاضر (تاریخ 13/09/1402)  بالغ بر 102 هزار میلیارد تومان است، نه 85 هزار میلیارد تومان.

 

همچنان‌که ملاحظه می‌شود، با وجود افت 16 درصدی قیمت های جهانی سنگ آهن و افت 28 درصدی بیلت صادراتی ایران، این شرکت در بازه‌ زمانی فوق 2% رشد داشته، که با شرایط حاکم بر بازار سرمایه و زنجیره فولاد، کارنامه‌ای بسیار قابل قبول و منطقی تلقی می‌شود. این نکته نیز لازم به ذکر است که در سال 1402 صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق­های بازنشستگی بیش از یک میلیارد سهم را به دلیل نیاز پرداختی به بازنشستگان محترم، در بازار به‌فروش رساندند که این میزان عرضه سهام در بازار، عملا قابل بازارگردانی نبوده، لیکن در ارزش پرتفوی شرکت اثرگذار بوده است.

 

ج) نوسان ارزش بازار «ومعادن» کمتر از شاخص کانه‌های فلزی (به عنوان معیار مناسبی جهت ارزیابی) و حتی نماد کگل و کچاد بوده است. این در حالی است که ارزش بازار 4 شرکت معدنی و صنعتی (شامل کگل، کچاد، کگهر و کنور) به تنهایی 70% از ارزش پرتفوی ومعادن را شامل می‌شوند و بنابراین هر تغییری بر روی آنها، اثری به مراتب بیشتر بر روی قیمت سهام «ومعادن» دارد. این موضوع نشان می‌دهد نوسان ارزش بازار ومعادن طی بازه مذکور نه یک دلیل مدیریتی آنگونه که عنوان شده، که دلایل اقتصادی و سهامداری داشته است. همچنین باید اضافه نمود که حفظ ارزش بازار سهام یک شرکت بیش از اینکه متوجه ناشر(شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات) باشد، بر عهده سهامداران عمده شرکت است.

توجه به نمودار زیر، تبیین مطالب یادشده را سهل‌تر خواهد نمود:

جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص خبر «مدیران بازمانده از قبل چگونه دولت فعلی را ناکارآمد جلوه می‌دهند؟»

در خاتمه، انتظار دارد پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک و سایر رسانه‌های محترم، قبل از انتشار هر گونه مطلب به ویژه در خصوص مجموعه‌های بورسی، با مراجعه به منابع معتبر و کاملا قابل دسترس نظیر سامانه اطلاع رسانی سازمان بورس صحت مطالب را، هر چند به صورت ابتدایی و سطحی مورد بررسی اولیه قرار دهند تا علاوه بر منافع دههاهزار سهامدار، اعتبار و رسالت رسانه خود را خدشه دار نسازند.

این شرکت، در راستای حفظ منافع سهامداران، همچنان حق پیگرد قانونی در خصوص مطلب منتشره یادشده را برای خود محفوظ می‌داند.

 

 

روابط‌عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار