مدیرکل شیلات خوزستان گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۲.۴ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است که این میزان در استان ۱۸.۱ کیلوگرم به ازای هر نفر است.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ 30 December 2023

تابناک خوزستان: مرتضی سوری بیان کرد: طی سال گذشته، ۶۱ میلیون و ۷۸۷ هزار قطعه ماهی گرمابی شامل کپور ماهی و دیگر ماهیان بومی در خوزستان تولید شده است.

وی تعداد بچه ماهی‌های گرمابی رهاسازی شده در منابع آبی خوزستان طی سال گذشته را حدود ۱۱ میلیون قطعه اعلام کرد که در تالاب‌ها، سدهای تنظیمی، رودخانه ها و آب بندان ها رهاسازی شدند.

سوری به فعالیت هفت مرکز تکثیر ماهی گرمابی و یک مرکز تکثیر ماهیان بومی در خوزستان اشاره کرد و افزود: حدود ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی نیاز است که در سال گذشته با وجود قدمت این صنعت بیش از ۱۰ میلیون قطعه واردات انجام شده و همچنان نیاز به واردات بچه ماهی از استان‌های دیگر وجود دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان بیان کرد: تولید پست لارو میگو در طی سال گذشته بیش از ۸۲ میلیون قطعه بود که بخشی از آن به استان‌های میگوپرور صادر شد.

وی به وجود ۱۰ مرکز تکثیر میگو در خوزستان اشاره کرد و گفت: تمام مراکز تکثیر میگوی استان در سال‌های گذشته تعطیل بودند و در این حوزه نیز وابسته استان‌های دیگر بود؛ اکنون سه مرکز فعال و به چرخه تولید بازگشته است.

سوری با اشاره به فعالیت پنج مرکز نرسری(نوزادگاهی) میگو در استان توضیح داد: سال گذشته ۱۸۰ هزار قطعه بچه‌ماهی دریایی در خوزستان تکثیر شد که عمدتا در استخرهای خاکی مورداستفاده قرار گرفتند.

مدیر کل شیلات خوزستان اضافه کرد: این استان ظرفیت پرورش ماهی در قفس را دارد که می‌توان با فعال کردن آن حلقه‌های زنجیره تولید را تکمیل کرد.

وی به فعالیت ۲ مرکز تکثیر ماهی دریایی در خوزستان اشاره کرد و گفت: تولید آبزیان استان طی سال گذشته ۱۲۵ هزار تن بوده که از این میزان ۷۶ هزار تن معادل ۶۱ درصد تولیدات مربوط به آبزی‌پروری است.

سوری اضافه کرد: ۵۸ هزار و ۹۰۵ تن ماهی گرمابی، یک‌هزار و ۳۰۱ تن میگوی پرورشی آب شور، یکهزار و ۵۹۷ تن ماهی سردابی، ۱۴ هزار و ۶۱۰ تن منابع آبی، ۲۴ تن ماهی خاویاری، ۱۶ تن ماهی دریایی، یک‌هزار و ۷۱۵ قطعه ماهی زینتی و ۱۰۰ هزار قطعه زالو در استان طی سال گذشته تولید شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به مجتمع‌های شیلاتی بهره‌برداری شده خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر فاز یک مجتمع پرورش ماهی گرمابی آزادگان با مساحت یک‌هزار و ۷۵۰ هکتار مفید، فاز یک و ۲ مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با ۲ هزار هکتار مساحت مفید، فاز یک مجتمع پرورش ماهی سردابی سربازار اندیکا با ۳.۱ هکتار، مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا با ۳۹۱ هکتار در خوزستان فعال هستند که زمینه اشتغال چهار هزار و ۳۹۱ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده و سالانه ۲۲ هزار تن تولیدات دارند.

وی ادامه داد: عملکرد صید در استان طی سال گذشته ۴۸ هزار و ۶۰۴ تن بوده که شامل کفزیان، میگو، سطح زی درشت و سطح زی ریز بوده است.

سوری افزود: ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زیربخش شیلات خوزستان فعال هستند که از این تعداد، ۱۶ هزار نفر در بخش آبزی‌پروری و ۴۴ هزار نفر در بخش صید و صیادی فعالند.

مدیر کل شیلات خوزستان توضیح داد: استان خوزستان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان، رتبه دوم در آبزی‌پروری، رتبه اول در آبزی‌پروری بین استان‌های ساحلی، رتبه چهارم در صید آبزیان کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین گونه صید شده در خوزستان به ترتیب میگو، خارو و شانک است گفت: استان ۲۶ باب مزرعه پرورش ماهی دارد که چهار باب مربوط به ماهیان خاویاری و ۳۱ باب مربوط به ماهیان زینتی است.

سوری تصریح کرد: یکهزار و ۲۲۴ مزرعه پرورش ماهی گرمابی، ۲۰ باب مزرعه ماهی سردابی و ۴۴ باب مزرعه پرورش میگو، ۶ کارخانه خوراک آبزیان، ۱۱ کارخانه فراوری، سه کارخانه کنسروسازی و ۲ کارخانه پودرماهی در خوزستان فعال است.

مدیر کل شیلات خوزستان بیان کرد: همچنین یک‌هزار و ۷۰۴ شناور صیادی مجاز در سطح استان وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۲۴ لنج و یک‌هزار و ۷۷ قایق هستند.

سه‌هزار و ۵۰۴ قایق غیرمجاز نیز در استان فعالیت می‌کنند.

استان خوزستان با ۶۴ هزار کیلومتر مربع وسعت ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد که بیشتر آن‌ها از نظر آبزی پروری بکر است و توسعه شیلات در خوزستان نقش بسزایی در ارزآوری، امنیت و بهبود وضعیت غذایی دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار