اگر چه محرومیت محمدعلی گرایی ملقب به شاهین ایران از سوی اتحادیه جهانی کشتی بخشیده شده اما حضورش در المپیک پاریس با توجه به شرایط فعلی به اما و اگر کشیده شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ 04 March 2024

تابناک فارس به نقل از مهر:  تیم ملی کشتی فرنگی دو تورنمنت بین‌المللی وهبی‌امره و نیکولای پتروف را به‌صورت همزمان در دو کشور ترکیه و بلغارستان پیش رو دارد و فرنگی‌کاران فردا (سه‌شنبه) عازم این مسابقات خواهند شد.

برای حضور در تورنمنت جام وهبی امره، پویا دادمرز و محمدمهدی شعبانی در ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد، امیررضا ده‌بزرگی و محمدمهدی غلامپور در ۶۰ کیلوگرم، سعید اسماعیلی و محمدجواد رضایی در ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در ۷۲ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد، امیر عبدی، علی اسکو و محمدرضا مختاری در ۷۷ کیلوگرم، رسول گرمسیری و عباس مهدی‌زاده در ۸۲ کیلوگرم، محمدحسین محمودی در ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی و مهدی بالی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده و فردین هدایتی در ۱۳۰ کیلوگرم با هدایت حسن رنگرز و حسن حسین زاده به عنوان کمک مربی عازم آنتالیا خواهند شد.

 

در مسابقات جام وهبی امره در وزن ۷۷ کیلوگرم چهار کشتی‌گیر روی تشک می‌روند و با توجه به اینکه کشتی فرنگی در وزن ۷۷ کیلوگرم هنوز موفق به کسب سهمیه نشده است، نتایجی که این چهار کشتی‌گیر در این مسابقه کسب می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تکلیف این وزن را تا حدودی برای مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک که فروردین ماه سال جاری برگزار می‌شود، تا حدودی مشخص خواهد کرد. با توجه به بازگشت گرایی از فروردین ماه سال آینده این موضوع حساسیت دو چندانی پیدا کرده است.

مهم‌ترین موضوع این روزهای کشتی فرنگی بازگشت محمدعلی گرایی و بخشیده شدن محرومیت او از سوی اتحادیه جهانی است. محمدعلی در جریان مسابقات جهانی در حین کشتی برادرش محمدرضا گرایی، با انجام یک حرکت غیراخلاقی از سوی اتحادیه جهانی کشتی محروم شد. محمدعلی زمانی که برادر کوچک‌ترش در جریان مسابقات جهانی مقابل حریف ژاپنی خود کم آورده بود با پرتاب بطری به داخل تشک برای او زمان خرید تا برادر کوچک‌تر با اندکی استراحت بتواند نتیجه این مسابقه را به سود خود به پایان برساند.

با اعتراض ژاپنی‌ها به این حرکت، اتحادیه جهانی محمدعلی را به یک سال از تمامی مسابقات محروم کرد. اما با پیگیری فدراسیون و وکیل این پرونده محرومیت او بخشیده شد و تنها فدراسیون به پرداخت ۷ هزار فرانک جریمه محکوم شد. حالا گرایی می‌تواند از ۱۳ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ روی تشک برود. پس از بخشیده شدن محرومیت گرایی مهم‌ترین موضوع بازگشت او به تمرینات تیم ملی و حضور در مسابقات پیش رو است.

 

البته حسن حسین زاده  تصمیم‌گیری بازگشت محمدعلی گرایی را به نتایج دیگر کشتی‌گیران در مسابقات پیش رو موکول کرد و گفت: باید ببینیم در وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات پیش رو کشتی‌گیران چه نتایجی کسب می‌کنند و پس از آن کمیته فنی و اعضای کادر فنی در مورد این وزن چه تصمیمی می‌گیرند. محمدعلی به مسابقات جهانی صربستان اعزام شد و باید به چرخه تیم ملی وارد شود، البته باید ببینیم دیگر کشتی‌گیران چه نتایجی کسب خواهند کرد. واقعاً وضعیت کشتی فرنگی در وزن ۷۷ کیلوگرم خوب نیست، ما باید عملکرد کشتی‌گیران را بررسی کنیم و پس از آن در جلسه با رئیس فدراسیون و اعضای کادر فنی و کمیته فنی تصمیم نهایی را بگیریم.

بازگشت محمدعلی در گرو اما و اگرها

بخشیده شدن محرومیت گرایی اتفاق خوشایندی برای او خواهد بود، چرا که او در روزهای آخر ورزشی خود است و قطعاً در چنین شرایطی دوست دارد یک بار دیگر حضور در المپیک را تجربه کند. اما قطعی شدن حضور او در المپیک پاریس به موارد زیادی بستگی دارد. او بعد از مسابقات جهانی با محرومیت از سوی اتحادیه جهانی روبه‌رو شد و به گفته مربی تیم ملی کشتی فرنگی مدت‌ها از اردوی تیم ملی هم به دور بوده و تنها در شیراز تمرینات خود را پیگیری می‌کرده، بنابراین از وضعیت بدنی و آمادگی جسمانی او اعضای کادر فنی بی‌خبر هستند. ضمن اینکه محمدعلی در این چند سال اخیر کارنامه ناکامی داشته، او در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دو باخت پیاپی را تجربه کرد. در المپیک توکیو هم به دیدار رده‌بندی رفت و پس از باخت مقابل حریف خود از المپیک توکیو هم حذف شد.

او در این دو مسابقه بین‌المللی حضور ندارد و باید دید نفراتی که در این وزن به این دو مسابقه اعزام می‌شوند چه نتایجی به دست می‌آورند. با توجه به صحبت‌های مربی کشتی فرنگی به نظر می‌رسد نتایج مدعیان وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات بین‌المللی و قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به این نتایج به احتمال زیاد انتخابی بین این نفرات برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار