کد خبر: ۱۱۶۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ 09 April 2024

به گزارش تابناک گیلان ؛ دکتر اسدالله عباسی امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب گیلان در رشت با اشاره به ذخیره‌ی ۵۵۰ میلیون متر مکعبی آب پشت سد سفیدرود گفت: این ذخیره‌ی فعلی، حدود نیمی از آبی ست که در شرایط عادی پشت سد سفیدرود ذخیره می‌شود و جبران کسری آن تنها با همراهی و تعامل منطقی شالیکاران با مسئولان و برنامه ریزان تقویم زراعی محقق می‌شود.
استاندارگیلان به تنش آبی موجود همانند سال زراعی گذشته اشاره و تصریح کرد: این مشکل تنها با مدیریت درست و مصرف بهینه کنترل خواهد شد و این مهم باید دراولویت کار مجموع متولیان، فرمانداران و بهره برداران حوزه‌ی کشاورزی استان قرار گیرد.
رییس شورای حفاظت از منابع آب گیلان همچنین بر لزوم تامین به موقع بذر و کود شیمیایی مورد نیاز اراضی شالیکاری تاکید و تصریح کرد: تاکنون هزار و ۴۰۰ تن بذر اصلاح شده‌ی هاشمی با قیمت هر کیلو ۴۸ هزار تومان بین شالیکاران گیلانی توزیع شده است و جهاد کشاورزی مکلف است برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان نظارت مستمر بر عملکرد بخش خصوصی در حوزه‌ی عرضه‌ی بذر و کود شیمیایی داشته باشد.
وی همچنین از تعمیر و آماده سازی ایستگاه‌ها و ژنراتور‌های برق چاه‌های آب کشاورزی در سراسر استان خبر داد و گفت: فرمانداران به عنوان روسای شورای تامین شهرستان‌ها مکلف اند برای حفاظت بهینه از ایستگاه‌ها و ژنراتور‌های برق چاه‌ها، این تاسیسات را به مقامات محلی و روستائیان تحویل دهند و پس از پایان فصل زراعی از آنان تحویل بگیرند.
استاندار گیلان همچنین از اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت بازار برنج در سال جاری خبر داد و افزود: کشاورزان مطمئن باشند که شرایط پیش آمده در سال گذشته به هیچ وجهی امسال در بازار برنج تکرار نخواهد شد.
دکتر عباسی درادامه این نشست بر لزوم کشت تمامی شالیزار‌های تجهیز و تسطیع شده با اعتبارات دولتی، تدبیر درتامین سوخت ماشین آلات کشاورزی و تسهیل در اعطای وام سلف برای کشاورزان تاکید کرد.
صالح محمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست، گزارشی از روند فعالیت‌های شالیکاری، شخم اولیه و نحوه‌ی تامین و توزیع نهاده‌ها و بذر مورد نیاز شالیکاران ارایه کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان معادل ۴۹ درصد شخم خورده اند و روند تامین و توزیع کود شیمیایی موردنیاز برای سال زراعی پیش رو ادامه دارد.
وحید خرمی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ایی گیلان هم اعلام کرد: حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آبخور سد سفید رود هستند، که با شرایط فعلی باید ذخیره آب حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب باشد، اما درحال حاضرآب پشت سد ۵۵۰ میلیون متر مکعب است که کسری منابع آب از طریق ورودی پشت سد تامین می‌شود.
محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان نیز با ارائه گزارشی از روند بارش‌های استان در ماه‌های گذشته گفت: نقشه‌های هواشناسی گیلان حکایت از وقوع بارش‌های قابل توجه در روز‌های پیش رو در اردیبهشت ماه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار