کد خبر: ۱۱۶۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۴ 10 April 2024

فطریه که در روایات از آن با عنوان «زکاة الفطر» یاد می‌شود، سبب پاکی انسان از آلودگی‌های گناهان و خطاها می‌شود و از این جهت فرصت مناسب برای آن دست از روزه‌دارانی است که احساس می‌کنند خطاهای آنان در ماه مبارک رمضان مورد بخشش قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عید فطر در کنار عید قربان و عید غدیر از مهم‌ترین اعیاد شیعه محسوب می‌شود.امام هادی‏ علیه‌السلام در روایتی فرمود «إنَّمَا الأعیادُ أربَعَةٌ لِلشّیعَةِ: الفِطرُ و الأضحی و الغَدیرُ و الجُمُعَةُ»؛ یعنی شیعیان فقط چهار عید دارند: فطر، قربان، غدیر و جمعه. از مهم‌ترین آداب این روز دادن زکات فطره و نماز این روز است. طبق روایات، زکات فطره سبب تکمیل روزه مؤمنان می‌شود، همچنان که صلوات در نماز سبب تکمیل نماز می‌شود.

اما از جهت معنوی، فطریه که در روایات از آن با عنوان «زکاة الفطر» یاد می‌شود، سبب پاکی انسان از آلودگی‌های گناهان و خطاها می‌شود و از این جهت فرصت مناسب برای آن دست از روزه‌دارانی است که احساس می‌کنند خطاهای آنان در ماه مبارک رمضان مورد بخشش قرار نگرفته است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی ذیل آیات 14 و 15 سوره اعلی یعنی «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اِسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى»،‌ بی تردید کسی که خود را پاک کرد، رستگار شد» فرمود: این تزکیه همان صدقه دادن در عید فطر است؛ إِنَّهُ اَلتَّصَدُّقُ بِصَدَقَةِ اَلْفِطْرِ. ( فقه القرآن, ج1,  ص261) امام صادق علیه‌السلام نیز ذیل همین آیه فرمود أَدَّى زَکَاةَاَلْفِطْرَةِ وَ ذَکَرَ اِسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى یَعْنِی صَلاَةَ اَلْعِیدِ فِی اَلْجَبَّانَةِ. یعنی منظور آیه، ادای زکات فطره و منظور از «وَ ذَکَرَ اِسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى» نماز عید در صحرا است. (مستدرک الوسائل، ج7 ، ص147)

این دو روایت گویای آن است که انسان مؤمن با پرداخت زکات فطریه در واقع به این آیه از قرآن عمل می‌کند و خود این زکات سبب تزکیه و پالایش روح انسان می‌شود و بعد با ادای نماز عید فطر، در جهت تحقق آیه15 سوره اعلی حرکت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار