مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: حتی دامپزشک‌ها هم از روی علائم ظاهری قادر به تشخیص بیماری «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» در دام آلوده نیستند.
کد خبر: ۱۱۶۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱ 06 May 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، حسین حیدری از تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام یاد کرد و افزود: این بیماری در دام‌ کاملاً بدون علامت بوده و با یک تب خفیف چند روزه همراه است، لذا هیچ فردی حتی دامپزشک‌ها هم از روی علائم ظاهری قادر به تشخیص بیماری در دام آلوده نیستند، در حالیکه این بیماری بسیار خطرناک بوده و می‌تواند در انسان منجر به مرگ فرد شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌تواند از دو راه به انسان منتقل شود، اظهار کرد: بیماری از طریق گزش کنه و یا تماس با ترشحات دام آلوده به این بیماری به انسان منتقل می شود، همچنین احتمال انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس دست دارای خراش و یا بریدگی با گوشت دام آلوده و حتی مصرف گوشت دام و یا فرآورده‌های دامی آلوده هم وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان با تب شروع می شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، اسهال، بی‌اشتهایی، درد شدید عضلانی و خونریزی زیرپوستی را تجربه خواهد کرد، گفت: احتمال مرگ در مبتلایان به خصوص در مرحله خونریزی زیرپوستی بالا است.

حیدری با بیان اینکه دامداران، سلاخان، دامپزشکان،کارگران کشتارگاه‌ها و دیگر افرادی که با دام سروکار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: احتمال آلوده شدن زنان خانه‌دار هم در هنگام خرد کردن گوشت آلوده به بیماری وجود دارد.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که با گوشت و دام سروکار دارند، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در زمان کار نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتماً از لباس کار و دستکش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یک راه حل آسان برای از بین بردن عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت دام آلوده وجود دارد، گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری باید گوشت دام بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد -سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد- نگهداری شود، چون در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه رخ  داده و گوشت لاشه از بیماری پاک می‌شود.

حیدری با اشاره به برنامه ریزی در جهت آشنا سازی روستاییان و دامداران استان با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و راه های انتقال بیماری به انسان در آستانه فصل گرم سال، گفت: در تلاشیم با برگزاری دوره های آموزشی و کلاس های ترویجی روستاییان را با راه های انتقال این بیماری آشنا کرده و از این طریق از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

 وی ادامه داد: همچنین در تلاشیم تا با سمپاشی جایگاه های دام احتمال شیوع بیماری در گله های دام را از بین برده و از این طریق از بروز بیماری در بین جمعیت دامی و انسانی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه از ابتدای امسال هیچ مورد انسانی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار