هر ساله با نزديک شدن به ايام نوروز، بازار مسافرت های زميني، ريلي و هوايي رونق دوباره ای می گیرد و در کنار آجيل فروشي ها، ميوه فروشي ها و شيريني فروشي ها، بازار آژانس های مسافرتي نیز آنچنان داغ مي شود و ايام نوروز را به فرصت مناسبي برای افزايش قيمت ها تبديل مي کند. تا جايي که گاهي قيمت تورهای داخلي با برخي از تورهای خارجي برابری مي کند. اما ظاهرا امسال رکود حاکم بر بازار، گريبانگير اين آژانس ها هم شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶ 08 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، هم اكنون بيش از ۳ هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و زيارتي در سراسركشور وجود دارد. از اين تعداد بيش از هزار و ۸۰۰ واحد در شهر تهران قرار گرفته اند كه نوعي توسعه نيافتگي، تمركزگرايي و بي نظمي را نشان مي دهد و يكي از علائم كشورهاي توسعه نيافته يا در حال توسعه است كه سري بزرگ و اندامي نحيف و نامتقارن دارند، اين سخن را حميد اميني، معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي اصفهان بيان کرد و گفت: اين به آن معناست که پايتخت ها بزرگ، بي در و پيكر و محل انباشت همه امكانات هستند و ديگر شهرها و نقاط به آن ميزان رشد نيافته اند. اما هم اكنون در استان اصفهان بيش از ۱۶۰ دفتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و زيارتي داراي مجوز هستند.
به گفته اميني، همه دفاتري كه هم اكنون در اصفهان در حال فعاليت هستند، داراي يك، ۲ و يا هر ۳ مجوز بندهاي الف (فروش بليت هواپيما و قطار)، ب (تورگرداني) و يا پ (انجام سفرهاي زيارتي) هستند و چنانچه دفتري بدون مجوز، اقدام به فعاليت کند، فورا از مجاري قانوني با آن برخورد مي شود و از فعاليت آن ممانعت به عمل مي آيد.
افزايش قيمت تورهای خارجي کمتر از داخلي
به گفته مريم احمدی که در يکي از آژانس های مسافرتي مشغول به کار است، امسال استقبال مردم از تورهای داخلي و خارجي ايام عيد، تا حدود ۳۰ درصد کاهش يافته است. البته وی به اين موضوع هم اشاره کرد که با وجود اين که قيمت ها در ايام نوروز تا ۲ برابر افزايش مي يابد، اما قيمت ها با پارسال به ويژه در مورد تورهای خارجي تفاوت چنداني نکرده است. هر چند که در اين ايام برخي از تورهای خارجي به صرفه تر از داخلي است. مثلا تور کيش در هتل ۵ ستاره برای ۴ شب با تور آنتاليا برای ۷ شب قيمت يکساني دارد.
کامران محمدی، کانتر يکي ديگر از اين آژانس ها نيز تور زميني رامسر را در ازای ۳۰۰ هزار در ايام عيد پيشنهاد داد و گفت: در ايام عيد تور کيش و قشم کمتر از ۷۰۰ هزار تومان پيدا نمي شود و حتي تورهای کيش به شبي يک ميليون تومان هم مي رسد.
وی در مورد تفاوت قيمت ها نسبت به سال گذشته گفت: افزايش قيمت اتوبوس و هتل ها در ايام عيد باعث مي شود که قيمت ها نسبت به عيد پارسال بيشتر باشد.
حالا ببينيم آژانس های مسافرتي با هزينه يک ميليون تومان برای هر نفر چه پيشنهاداتي را ارائه مي دهند. مينو نصيری يکي از کارکنان آژانس های مسافرتي ديگر است. به گفته وی، تور کيش در ايام عيد آنچنان گران مي شود که قيمت آن تقريبا با تور دبي برابری مي کند و به همين علت مقرون به صرفه نيست. اما از نيمه های عيد به بعد، قيمت تورها کاهش پيدا مي کند. نصيری تور قشم برای ۳ شب و ۴ روز با هتل ۳ ستاره و با قيمت ۸۰۰ هزار تومان را پيشنهاد داد اما، اين را هم گفت که در اين صورت حد توقع نبايد بالا باشد. البته وی علت افزايش قيمت ها در ايام نوروز را استقبال زياد و محل اقامت کم دانست.
به گفته علي صادقي، مدير يکي ديگر از آژانس های مسافرتي نيز، استقبال از تورها نسبت به سال گذشته در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. همچنين، افزايش قيمت نسبت به پارسال جزئي و کمتر ۱۰ درصد بوده است که آن هم به علت افزايش قيمت بليت هواپيما و اتوبوس اتفاق افتاده است. از طرفي به علت وضعيت اقتصادی مردم نمي توان افزايش آنچناني در قيمت ها داشت، چراکه در اين صورت درآمدها کاهش پيدا مي کند.
استقبال بالای تورهای خارجی به دلیل برابریقیمت با تورهایداخلی
وی با بيان اينکه در ايام نوروز به علت برابری قيمت تورهای داخلي و خارجي، استقبال از تورهای خارجي بيشتر مي شود، گفت: به علت اينکه ايام نوروز اوج استقبال از مسافرت ها است، آژانس ها برای جبران ايامي که مسافر کم است و تورها خالي مي ماند، چاره ای جز افزايش قيمت ها ندارند که البته با استقبالي که اکنون مشاهده مي شود، اين انتظار تاکنون برآورده نشده است.
معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي اصفهان نيز در مورد وضعيت قيمت تورها در ايام نوروز امسال، گفت: قيمت خدمات گردشگري تابعي از شرايط كلي اقتصاد كشور و شرايط و روابط بين الملي است. امسال اما، قيمت تورهاي داخلي به سبب افزايش ناگهاني و ۳۰ درصدي بليت هواپيما و افزايش قيمت خدمات از جمله اقامت در مقاصدي همچون جزيره كيش، مشهد و برخي شهرهاي شمالي تا ۲۵ درصد گران تر براي گردشگران آب مي خورد.
اميني ادامه داد: در مورد تورهاي خارجي نيز، به خاطر حرفه اي بودن و اتخاذ تدابير ايرلاين هاي خارجي و رقابت بين آنها كه ثبات نسبي قيمت بليت را در پي دارد، كمتر شاهد افزايش قيمت اين نوع تورها هستيم و افزايش ۱۰ درصدي اين تورها صرفا بخاطر افزايش فاصله بين نرخ دلار و پول ملي ماست.
به اعتقاد امینی همه مقاصد مشتريان خود را دارند. به هرحال سفرهاي نوروزي به يك سنت تبديل شده و اكثرا تلاش مي كنند در اين ايام يك جابجايي و سفر داشته باشند، حتي اگر اين سفر VFR (ديدار از دوستان و بستگان) باشد.
معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي اصفهان افزود: مردم ما به ويژه در نوروز، كمتر عادت كرده اند كه در قالب تور سفر كنند و غالبا با خودروي شخصي مسافرت مي كنند. با اين حال تورهاي خارجي و داخلي هر كدام مخاطب خود را دارند و به علل و دلايل مختلف مخصوصا دلايل سوق دهنده انتظار مي رود كه بر حجم و تعداد سفرها افزوده شود.
افزايش غيرمنطقي قيمت تورها، يعني رواج سوداگري فرصت طلبانه
معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي اصفهان در مورد نحوه نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي، گفت: اين دفاتر ملزم به ارائه گزارش كار از تورهاي خود به صورت منظم به سازمان ميراث فرهنگي هستند. از طرفي، بازديدهاي منظم و مستمر از دفاتر در تمام فصول و ماه هاي سال توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صورت مي گيرد، به شكايت ها در كوتاه ترين زمان ممكن رسيدگي مي شود و قبل از آغاز تعطيلات طي ابلاغ بخشنامه هاي واصله از سازمان مركزي و صادره توسط خود اداره كل، بر رعايت قواعد و اصول تورگرداني، قيمت ها، كيفيت خدمات رساني و به موقع بودن سرويس دهي ها تاكيد مي شود.
امیني ادامه داد: بنده شخصا به نهادينه سازي سيستم خودكنترلي اعتقاد بيشتري دارم و بر اين باورم كه تمام ارائه دهندگان خدمات گردشگري بايد به مرحله اي از رشد برسند كه بجاي انديشيدن به سود فوري، در بلند مدت به سود و منفعت خود برسند و با كيفي سازي خدمات خود بتوانند بر عنصر وفاداري در نزد مشتريان خود تمركز كنند و به مشتري مداري و چه بسا به مشتري محوري برسند. نه اينكه شاهد باشند که مسافر از سفر با آن ها ابراز پشيماني كند.
وی افزود: متاسفانه بسياري از مردم ما ازحقوق خود آگاهي ندارند، به عنوان مثال نمي دانند كه دفتر خدمات مسافرتي موظف به عقد قرارداد با آنان است و چون اين موضوع اتفاق نمي افتد، هنگام خلف وعده آژانس به انجام تعهداتش، مسافران مدركي براي اثبات ندارند.
در مجموع به گفته معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي اصفهان، براي اينكه دفاتر خدمات مسافرتي، جهانگردي و زيارتي در تعطيلات نوروز به نحو شايسته و مطلوبي خدمات رساني كنند، رعايت قوانين و مقررات مربوطه از طرق مختلف به آن ها گوشزد شده است و مورد بازرسي هاي منظم و سرزده قرارمي گيرند. در اين ميان نقش انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در نظارت بر اين دفاتر بسيار حائز اهميت است و خوشبختانه در استان اصفهان تعامل و پيوند انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با سازمان ميراث فرهنگي زبانزد است.
اميني افزايش دو برابری قيمت ها در ايام نوروز و برابری قيمت تورهای داخلي با خارجي را غيرقانوني دانست و گفت: در صورت وصول گزارش فورا برابر قانون با آن برخورد مي شود، چراکه افزايش غيرمنطقي قيمت تورها در تعطيلات نشانگر فعاليت افراد سودجو و متخلف و رواج سوداگري فرصت طلبانه است كه با آن به شدت برخورد مي شود.
ناآگاهي مردم، منفذی برای سودجويان
مسئله ديگری که در ايام نوروز گريبانگير مسافران مي شود، اين است که نمي توان در آژانس های مسافرتي بليت تک سفره پيدا کرد. صادقي ايرلاين ها را مقصر می داند اما، به گفته احمدی به علت اينکه آژانس ها چارتر مي کنند، بليت تک نفره پيدا نمي شود. معاون گردشگری سازمان ميراث فرهنگي، نيز اين گونه موارد را در حوزه سازمان هواپيمايي و راه آهن دانست و عنوان کرد اين معاونت خواهان اين امر است که خدمات، به صورت منصفانه، عادلانه و باكيفيت و وفور در اختيار مردم قرارگيرد و مردم بتوانند بي مشقت و آسان سفر كنند.
اميني همچنين در مورد تطابق نداشتن خدمات خريداری شده توسط مسافران با خدمات ارائه شده، گفت: مسافر مي تواند شكايت خود را كتبا و با ادله كافي به اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري تسليم كند. براي رسيدگي به شكايات كميسيوني وجود دارد و فورا به آن رسيدگي مي شود. البته بسياري از مردم از حقوق خود آگاهي كافي ندارند و اين همان منفذي است كه بسياري از سودجويان از آن وارد مي شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :