رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر آمادگی کامل برای مقابله با وقوع پدیده ال نینو وجود نداشته باشد، این پدیده در شهر تهران مشکل آفرین می شود.
کد خبر: ۱۲۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 08 November 2015
مهدی چمران در دویست و چهارمین جلسه غیر علنی شورای شهر تهران با اشاره به وقوع پدیده ال نینو در کشور گفت: پیش بینی وقوع این پدیده سبب شده تا ستاد بحران کشور تشکیل شود.
وی با بیان اینکه در این جلسه ستاد بحران بر آمادگی هر چه بیشتر سازمان ها و ارگان های ذی ربط تاکید کردیم، اظهار کرد: بررسی هواشناسی نشان می دهد که باید آمادگی همه جانبه برای مقابله با این پدیده در شهر تهران وجود داشته باشد.

چمران تاکید کرد: وضعیت سایر شهرها ممکن است خطرناک تر از تهران باشد.

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به لزوم آمادگی در مقابل پدیده ال نینو گفت: شهرداری های مناطق به ویژه منطقه های یک و 20 باید آمادگی کامل برای بروز این پدیده را داشته باشند.

وی گفت: ضرورت کنترل بندهای حوزه های آبریز در این شرایط وجود دارد. 

محسن سرخو عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز افزود: دو نقطه آسیب پذیر در زمان وقوع این پدیده در شهر تهران وجود دارد.

وی گفت: مناطق مسکونی اطراف مسیل ها برای مقابله با خطر احتمالی باید آزاد و کنترل شود.
سرخو بافت های فرسوده ریز دانه و نفوذ ناپذیر شهر تهران را از نقاط آسیب پذیر شهر تهران در برابر این پدیده دانست و گفت: گروه های امدادی باید در این مناطق مستقر شوند تا در موقع لزوم بتوانند امداد رسانی کنند.

وی پیشنهاد کرد: شهرداری تهران ظرف مدت زمان مشخص آسیب های احتمالی این پدیده را بررسی و برنامه مشخص برای رفع خطرات احتمالی را به شورا ارائه کند.

ال نینو پدیده بزرگ مقیاسی است که نوعی شرایط دوقطبی در دو سوی اقیانوس آرام و هند ایجاد می کند و از تنگه تاهیتی در استرالیا تا سواحل پرو در غرب آمریکا را در بر می گیرد.

در زمان وقوع پدیده ال نینو رودباد جنب حاره در نیمکره شمالی به عرض های پائین تری منتقل شده و در واقع جانب شمالی سلول هدلی در موقعیتی نزدیکتر به استوا قرار می گیرد.

در چنین حالتی پر فشارهای جنب حاره ای در منطقه خاورمیانه به عرض های پائین تری جابجا شده و امکان نفوذ موج بادهای غربی را در دوره سرد به منطقه مدیترانه و دریای سرخ افزایش می دهند؛ نتیجه این فرآیندها افزایش بارش زمستانی ایران و بطور کل خاورمیانه در سال های ال نینو خواهد بود. 

تقریبا تمام تحقیقات انجام شده در ایران نیز رخداد ال نینو را با افزایش بارش های فراگیر در دوره سرد سال مرتبط می دانند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار