در کنار همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادراتی مازندران اگرچه گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است اما مشکلات همچنان باقی است و راهکارهای جدید توسعه صادرات و مدیریت بازارهای تولید و هدف در این زمینه نیاز جدی در استان است.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳ 23 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، تولیدات استان مازندران به فراخور موقعیت جغرافیایی و طبیعی از وفور و فراوانی ویژه‌ای به ویژه در بخش کشاورزی برخوردار است.
در حوزه تولیدات صنعتی نیز در سال‌های اخیر مازندران توانسته است دریچه‌های جدیدی برای رقابت با استان‌های صنعتی کشور بگشاید.
از دیگر توانمندی‌های صادراتی مازندران در حوزه صنایع دستی و دست‌ساخته‌ها است که وفور محصولات چینی رقیب در این بخش نشان می‌دهد که می‌توان در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری کرد اما...
عدم توانایی رقابت محصولات استان مازندران به ویژه در بخش کشاورزی با محصولات کشورها و حتی استان‌های رقیب، نبود راه‌های ارتباطی پروازی و ریلی به خارج از کشور از مقصد مازندران و عدم توانایی استان در برندسازی بر کمرنگ بودن صادرات مازندران صحه گذاشته است.
 پیش‌بینی افزایش صادرات با برداشته شدن تحریم‌ها
 استاندار مازندران در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران که در اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: صادرات استان در جایگاه خود قرار ندارد و وظیفه ما این است که از خدمتگزاران و صادرکنندگان حمایت کنیم.
ربیع فلاح افزود: صادرکنندگان نمونه نمایندگان استان در کشورهای مختلف هستند که از نظر اقتصادی از استان و کشور صیانت می‌کنند.
استاندار مازندران با اشاره به واردات یک میلیون 250 هزار تن واردات از لحاظ وزنی و از لحاظ ارزشی 450 میلیون دلاری در 7 ماهه سال جاری، تصریح کرد: در هفت ماهه امسال، 633 هزار تن که دو برابر وزن واردات به ارزش  270 میلیون دلار صادرات از حوزه گمرکات استان انجام شد.
وی با بیان اینکه هر کشور برای خود ضوابط خاصی در حمایت از تولیدات دارد، افزود: مهمترین موضوع در اقتصاد پایداری اقتصاد است که از دولت گذشته هنوز پابرجاست.
فلاح با اشاره به مشکلات تحریم در روند صادرات، اظهار کرد: تا موضوع تحریم حل نشود صادرات رونق نخواهد گرفت اما امیدواریم تا دو ماه آینده تحریم ها برداشته است.
وی افزود: مازندران به عنوان دروازه تجارت بین کشورهای همسایه مطرح است و در حال حاضر کشور هندوستان از بندر امام به صادارت کالا می‌پردازند.
استاندار مازندران با اشاره به حضور چندین باره استاندار منگنستائو قزاقستان به مازندران برای افزایش تبادلات خارجی تصریح کرد: در یکی و دو سال اخیر اقداماتی انجام شده و باید تلاش کنیم این اقدامات افزایش یابد.
وی افزود: صادرکنندگان نباید منفعل باشند و بیم آن است که  اگر در بازاریابی تلاش نکنند رقبای دیگر جای آنها را خواهند گرفت.
فلاح با بیان اینکه بندر امیرآباد 95 درصد ویژگی‌های بندر آزاد را دارد، گفت: متاسفانه از ظرفیت‌های بندر بهره گیری شایسته لازم انجام نمی شود.
وی افزود: خوشبختانه بانک‌های استان به ویژه در زمینه توسعه صادرات متعهد شد و  تسهیلات ارزان‌قیمت تری به صادرکنندگان پرداخت خواهند کرد.
استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران جزو 50 برند بین المللی در لبنیات است، عنوان کرد: مازندران امادگی لازم را برای برند شدن بسیاری از تولیدات دارد و باید از تجارب شرکت‌های موفق بهره بگیریم.
وی افزود: خوشبختانه  مازندران در افزایش  صادرات فرآورده‌های گوشتی 122 درصد و در لوله و پروفیل 20 درصد افزایش داشته داشته است.
فلاح گفت: در صادرات سیمان مشکلاتی وجود دارد و برخی شایعات حاکی از آن است که استان‌های دیگر به استان مازندران سیمان وارد می کنند و سیمان استان مازندران روی دست تولیدکنندگان مانده است.
وی افزود: امیدواریم در پسا تحریم در فضای رقابتی تولیدکنندگان با دیگر تولیدکنندگان دیگر رقابت کنند.
استاندار مازندران اظهار کرد: مازندران ظرفیت زیادی در صادرات فنی مهندسی، ساختمان و کشاورزی دارد و کشت فرامرزی هم یکی از راهکارهایی است که می توان با رایزنی با کشورهای دیگر وارد این نوع فعالیت‌ها شد.
افزایش تسهیلات بانکی برای رونق اقتصادی
مسئول هماهنگی بانک‌های استان مازندران نیز در سخنانی گفت: توسعه اقتصادی آرمان همه مردم در دنیا است که این اتفاق نمی افتد مگر در فعالیت‌های  تولید فروش و صادرات دقیق بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه تولیدات باید قدرت رقابت‌پذیری داشته باشند، افزود: به نمایندگی از شبکه بانکی  در ایجاد سرمایه‌گذاری، تولید و بروز کردن تکنولوژی و نوسازی به تولیدکنندگان کمک می‌کنیم.
رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان مازندران با اشاره به مشکلات ناشی از اشکال پرداخت تسهیلات بیان کرد: برخی از سرمایه گذاری‌ها بهره‌برداری لازم را نداشته یا نیمه تمام مانده یا تولید آن راه‌اندازی نشده است.
وی افزود: در سال 94 کارگروه های متعددی صورت گرفت و شر ایطی مهیا شد تا سرمایه در گردش  فعالان اقتصادی فراهم شود.
ویسی اظهار کرد: تسهیلات فعالان اقتصادی بانک‌ها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته  1.5 برابر افزایش داشت  که  70 درصد این مبلغ  سرمایه در گردش و 30 درصد تکمیل طرح های نیمه تمام است.
وی افزود: بخش صادرات با توجه به حمایتی که از تولید دارد دارای اهمیت است و مقرر شد برای تسهیل امر صادرات مبالغی در اختیار صادرکنندگان قرارگیرد.
به گزارش ایسنا، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز گفت: روند صادرات  در کشور و استان مازندران خوشبختانه رو به افزایش است و آمار 5 ساله استان مازندران در بخش صادرات حکایت از این موضوع دارد.
وی افزود: در بخش کشاورزی از سال 89 که 10 هزار تن صادرات محصولات کشاورزی در مازندران رخ داده است در سال 93 به 151 هزار تن رسید که از لحاظ ارزشی در سال 93 رشد قابل توجهی داشته است.
 مزیت‌های صادرات محصولات کشاورزی مازندران
 رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در سال گذشته  5 میلیون و 528 هزار تن کالا با ارزش 6 میلیارد و 740 میلیون دلار واردات صورت گرفته است.
وی افزود: با رقم رو به افزایش صادرات مشخص شد توانایی لازم برای افزایش صادرات وجود دارد و دولت باید زمینه را متناسب با پتانسیل کشور فراهم کند.
حیدرپور با بیان اینکه مازندران با مزیت ویژه در گل زینتی، پرورش طیور، و کیوی جایگاه ویژه ای در بین استان‌ها دارد، افزود: با توجه به ظرفیت های موجود باید حمل و نقل هوایی را فعال کنیم تا صادرکننده  بتواند این پتانسیل ها را به فعلیت درآورد.
وی افزود: در تولید محصولات نقدینگی که متناسب با ظرفیت تولید و بخش کشاورزی باشد مورد نیاز است و تسهسیلات با سود 24 درصد نمی تواند موجب کاهش قیمت تولید و حضور صادرکنندگان در بازارهای جهانی باشد. لذا در مرحله اول صادرات نیاز به حمایت دولت احساس می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران اظهار کرد: باید با حمایت‌های دولت به صادر کنندگان قدرت رقابت در بازارهای خارجی بدهیم.
 ضرورت کاهش وابستگی صادرکنندگان به دولت
 وی با اشاره به اینکه باید مشکل حمل و نقل را حل کنیم تا راحت تر محصولات صادر شود، افزود: مشوق صادراتی به ازای هر کیلوگرم مرغ به کشورهای همسایه 500 تومان  داده می‌شود.
حیدرپور گفت: صادرکنندگان ما در کشورهای هدف با یکدیگر رقابت نکنند و باید رعایت کیفیت محصول به گونه ای باشد که بازار ایران در این بخش دچار چالش نشود.
وی افزود: هر چند دولت حمایتهای لازم را انجام می دهد ولی سعی شود ولی شرکت ها و صادرکنندگان سعی کنند وابستگی خود را نسبت به دولت کم کنند.
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار