کد خبر: ۱۳۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 25 November 2015
  

به گزارش تابناک از خرم آباد ،استان لرستان با داشتن ثروت های طبیعی و جاذبه های گردشگری در کنار توانمندی های دانشگاهی ظرفیت بالایی برای کارآفرینی و توسعه و اشتغال دارد تا بتواند در مسیر آغازی دوباره در جهت رونق کسب و کار و توسعه قرار گیرد.


بنا بر نظر کارشناسان و مسوولان لرستان،طی سالیان گذشته تا کنون بیکاری یکی از مشکلات عمده در این استان به شمار می رود که امروز این مشکل را می توان با کارآفرینی و خوداشتغالی و استفاده از توانایی های بخش خصوصی حل کرد، روندی که طی چند سال اخیر در لرستان به آن بیشتر توجه شده است.
یکی از اقدامات موثری که طی سال های اخیر در راستای تقویت کارآفرینی در لرستان انجام شده ایجاد مراکز کارآفرینی دانشگاهی است تا بتوان روحیه کارآفرینی و خود اشتغالی را در دانشجویان و تحصیل کرده های دانشگاهی تقویت کرد.
طی چند سال اخیر تقویت بخش خصوصی ، ایجاد زمینه های کارآفرینی و حمایت از طرح ها و ایده های کارآفرینی به عنوان نسخه شفابخش توسعه استان در دستور کار قرار گرفته است، مسیری که قطعا با توجه به سخت بودن ماهیت کارآفرینی بخصوص در استان لرستان می تواند با چالش های و مشکلاتی هم مواجه باشد اما امکان پذیر است.
* پنجره کسب و کار گشایشی برای کارآفرینی 
بنا بر گفته هوشنگ بازوند استاندار لرستان، استان لرستان باوجود داشتن ثروت زیادی در زمینه های اقتصادی و جاذبه های گردشگری و با کمک بخش خصوصی ظرفیت بالایی برای توسعه و اشتغال دارد و مرم باید تلاش کنند با گرایش به این بخش علاوه بر رونق اقتصاد استان، فرصت های شغلی جدید را نیز فراهم نمایند.
به گفته وی، با راه اندازی پنجره واحد کسب و کار در استانداری لرستان مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در استان که پیش از این چندماه طول می کشید یک روزه صادر می شود پیش از این سرمایه گذاران برای دریافت مجوزهای لازم بین سه تا شش ماه در دستگاههای اجرایی مختلف رفت و آمد می کردند.
بازوند اظهار داشت: هر سرمایه گذار باید دست کم از 15 دستگاه مختلف، مجوزهای لازم را دریافت کند که با راه اندازی این پنجره نمایندگان تام الاختیار دستگاهها در این واحد مستقر شده و نسبت به صدور مجوزهای لازم سرمایه گذاری اقدام می کنند.
* تناسب رشته های دانشگاهی با بازار کار اولین گام کارآفرینی
علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروزه یکی از ویژگی های اصلی اقتصاد تغییر است که با سرعت قابل توجهی روبرو است که در چنین شرایطی باید ، قابلیت ، استعداد و توانمندی خود را پیش برد،یکی از راهها استفاده از ظرفیت و توانمندی دانشگاهی استان است که علاوه بر اینکه ما از طرح های نوآور حمایت می کنیم دانشگاه نیز باید در راستای نیازسنجی بازار کار استان رشته های تحصیلی را ارایه دهد که منطبق به نیازهای بازار کار استان باشد.
وی با بیان اینکه بخش عمده بیکاران جویای کار در استان فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند گفت: نیاز سنجی آموزشی و ارایه رشته های آموزشی متناسب با بازار کار در استان و برقراری ارتباط بین دانشگاه و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری اقدامی موثر در راستای کاربردی کردن تحصیلات دانشگاهی است.
آشتاب با بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: خیلی از بنگاه های اقتصادی استان با مشکلاتی اعم از مشکلات مدیریتی ، بازاریابی و یا تولید مواجه هستند که دانشجویان با ظرفیت علمی و توانمندی های تخصصی خود می توانند به آنها کمک کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: استفاده از ظرفیت های آموزش مهارتی مراکز فنی و حرفه ای می تواند راهکاری مناسب در این جهت باشد تا دانشجو جنبه تئوری و نظری رشته تحصیلی خود را به بعد عملی ارتقا دهد، تحقیقات و کارهای پژوهشی دانشگاهی نیز باید به سمتی پیش رود که دانشجو به دنبال خلق کارآفرینی و ثروت باشد و با کارهای تحقیق و پژوهشی به دنبال ایجاد فرصت های شغلی پیش رود.
آشتاب با اشاره به لزوم رشته های تحصیلی متناسب با نیاز و بازار کار استان گفت: دانشگاه با تربیت فارغ التحصیلان ماهر و متناسب با نیاز استان از جمله کشاورزی می تواند موثر باشد و انجام فعالیت های جمعی و گروهی از جمله آموزش های تولید محور، تورهای گردشگری علمی و یا برگزاری نمایشگاه های کارآفرینی می تواند به توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان کمک کند.
وی با اشاره به تشکیل پنجره واحد کسب و کار در لرستان افزود: این پنجره کسب و کار ترکیبی از دستگاههای مختلف، بانکها، تشکلهای کارآفرینی است که در قالب آن مشاوره های تخصصی به افرادی که قصد راه اندازی واحدهای تولیدی را دارند ارائه می شود و راه اندازی این پنجره در تسریع اخذ مجوزهای لازم، جلوگیری از بروکراسی اداری و تسهیل در شرایط سرمایه گذاری تاثیر گذار است.
* چالش های کارآفرینی از زبان کارآفرینان
در حال حاضر کارآفرینی یک ضرورت است زیرا سالانه هزاران نفر از دانشگاههای کشور فارغ التحصیل می شوند، تنها 20 درصد فارغ التحصیلان شانس ورود به بدنه دولت را خواهند داشت.
کارآفرینی اما همواره با سختی ها و چالش ها و مشکلاتی هم همراه است که این فراز و نشیب ها را خود کارآفرینان و برترین ها این عرصه بهتر می توانند صادقانه و واقعی بیان کنند تا همین تجربیات و بازگو کردن پستی و بلندی ها خود راهکاری موثر تر و کاربردی تر باشد برای کارآفرینان، دکتر روح اله فکوری یکی از کارآفرینان برتر استان لرستان در جشنواره های مختلف کارآفرینی است.
وی در خصوص چالش های کارآفرینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اولین چالش برای کارآفرینان تورم است ؛ تورم یعنی ارزش پول ملی در یک کشور کم می شود و افراد برای اینکه دچار تبعات این مشکل نشوند تصمیم می گیرند سرمایه خود را در خرید کالاهایی همچون زمین و طلا و دلار متمرکز کنند که ارزش خود را از دست نمی دهند و همین عاملی می شود از روی گردانی از تولید و روی آوردن به دلالی و واسطه گری ، حال تصور کنید کارخانه داران و تولید کنندگان به این نتیجه برسند که از تولید به سمت واسطه گری بروند که نتیجه آن بیشتر شدن تورم می شود.
به گفته وی پنج کشور تورم بالای 10 درصد دارند که ایران هم یکی از همین کشورهاست که البته با تغییر در سیاست های اقتصادی دولت جدید، این نرخ تورم از 45 درصد به 15 درصد رسیده است.
رئیس کانون کارآفرینان استان لرستان اضافه کرد: رکود اقتصادی یکی دیگر از چالش های پیش روی کارآفرینی در عرصه اقتصاد کشور است، رکود به این معنا که رشد اقتصادی یا صفر یا منفی است که نتیجه آن بیکاری و تبعات بیکاری طیف متنوعی دارند از جمله تبعات اجتماعی آن شامل اعتیاد ، طلاق و بزهکاری
است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش های اقتصاد کشور تامین نقدینگی است گفت: نقدینگی همانند رودخانه است اگر به شوره زار رسید محال است بتواند نتیجه بخش و مثمر باشد باید بستر فراهم شود به عنوان مثال ؛ با وجود درآمد های حاصل از فروش نفت که بیش از صد سال فروش نفت کشور در دولت نهم و دهم بود اما چون بستر فراهم نبود نه تنها اقتصاد شکوفا نشد بلکه در عین حال رکود و تورم بیشتر شد. 
به گفته وی آنچه که به کارآفرینی در استان بیشتر کمک می کند این است که به جای وام ارزان، هزینه های تولید را کاهش داد و یا اینکه طرح هایی ارایه داد که به عنوان مثال برای ترویج کارآفرینی ، برای چند سال لرستان را معاف از مالیات کنیم و یا تغییر در قانون کار است؛ در قانون کار، کارفرما همواره موظف شده است و هیچ جا نگفته است کارفرما حق دارد در حالیکه با در نظر گرفتن مقرراتی در حمایت از کارفرماها می توان به بهبود فضای کسب و کار کمک کرد.
این کارآفرین برتر یادآور شد: در فضای امروز استان لرستان کارآفرینی کاری سخت اما امکان پذیر است و همین که فضای گفتمان جامعه و استان به سمت اقتصاد رفته است اتفاق خوب و امید بخشی است اما این را بدانید هیچ کسی جز خودتان چاره درد بیکاری در این استان را نمی داند و هیچ نماینده ای با وعده و وعید هایش نمی تواند راهکار بدهد.
* کارآفرینی راهی برای بارور کردن فرهنگ کار
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه برای رونق کسب و کار به خصوص در جایی که بیکاری در آن ریشه صد ساله دارد، آنچه که منطقی تر به نظر می رسد خود اشتغالی و کارآفرینی است گفت: اینکه گفته شود مردم فرهنگ کار ندارند حرف صحیحی نیست بلکه فرهنگ کار در این استان غنی نشده ،آموزش و مهارت داده نشده و سرمایه گذاری صورت نگرفته است تا مردم با کار و تنوع در بازار کار آشنا شوند. 
فرهاد طهماسبی معاون امور اجتماعی استانداری لرستان اضافه کرد: استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاری رویه ای است که در استان آغاز شده است روندی که با توجه به قابلیت های استان در بخش های مختلف اعم از صنایع مرتبط با معادن سنگ، شیلات،گردشگری و کشاورزی می تواند برای تحول در بازار کسب و کار و توسعه استان امید بخش باشد.
کارآفرینی یعنی خلق ثروت و خلق ارزش افزوده و هر عملیاتی که بتواند خلق ثروت و ارزش افزوده کند ، فرایند کارآفرینی است و در این روند کارآفرین کسی است که خلاقیت داشته باشد و برای مسایل عادی و معمول ، روش های نوین ارایه دهد و در کنار خلاقیت و متفاوت بودن تلاش و پشتکار زیادی داشته باشد تا در صورت شکست ، ناامید نشود و همچنان به کار خود ادامه دهد تا به خلق ثروت و ارزش افزوده برسد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار