میدانی که خودروها را دور زد؛
تابناک: در آغاز اجرای این طرح مسئولان بیان می داشتند اگر این طرح با رضایت کسبه و مردم همراه باشد دائمی خواهد شد که به دلیل استقبال مردم و نیز بازاریان اصفهان این طرح به قوت خود ادامه یافت.
کد خبر: ۱۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹ 14 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، "با آغاز سال نوی خورشیدی، از نخستین ساعات بامداد روز یکم فروردین، ورودی میدان تاریخی نقش جهان اصفهان به روی وسایل نقلیه بسته شد." این یکی از خبرهای خوش سال گذشته بود که همزمان با آغاز بهار توانست دل بسیاری از مردم اصفهان به ویژه دوستداران میراث فرهنگی را شاد نماید.

این طرح یکی از آرزوهای دیرینه میراث دوستان و به ویژه افرادی بود که نگرانی های خاصی در مورد حفظ بناهای تاریخی اصفهان به ویژه میدان چهارصد ساله این شهر داشتند که با اجرای طرح ممنوعیت عبور وسایل نقلیه از میدان امام این بیم به امید تبدیل شد.

این طرح یکی از طرح های موفق شهری اصفهان طی سالهای گذشته در حوزه محافظت از بناهای تاریخی با همکاری بسیاری از نهادها و ارگان های شهری و حتی نظامی بود.

طرحی که موفقیت اجرای آن بر کسی پوشیده نیست و برخی نگرانی ها در مورد تغییر مسیر اتوبوسها و تاکسی ها نیز با تدبیر مسئولان شهری برطرف شد و سعی شد مسیرهای جدید با حداقل تفاوت طول مسیر با مسیرهای قبلی جایگزین شود تا زمینه عبور و مرور شهروندان به مرکز شهر همچنان با وسایل حمل و نقل عمومی باقی بماند.

در زمان آغاز اجرای این طرح مسئولان بیان می داشتند اگر این طرح با رضایت کسبه و مردم همراه باشد دائمی خواهد شد که به دلیل استقبال مردم و نیز بازاریان اصفهان این طرح به قوت خود ادامه یافت.

البته نکته حائز اهمیت در مورد این طرح، لزوم استفاده از خودروهای برقی در این میدان بود که از همان ابتدای اجرا نیز زمزمه های استفاده از آنها در خود میدان از سوی مسئولان به گوش رسید اما با تعللی چندماهه از سوی شهرداری اجرایی شد.

به هرروی اجرای طرح ممنوعیت ورود خودرو به میدان امام (ره) نه تنها سبب حفاظت از بناهای تاریخی واقع در این مدان شده است بلکه آسایش خاطر مردم را به سبب عدم عبور وسایل نقلیه از میان این میدان و جلوگیری از پارک خودرو در محوطه میدان که در سال های گذشته این میدان را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده بود، فراهم آورد.

حالا در آستانه یکسالگی اجرای این طرح و با رضایت قریب به اکثریت مدیران، مسئولان، مردم و بازاریان انتظار می رود این الگوی موفق از سوی مسئولان شهری در دیگر بافت های تاریخی و در معرض آسیب اصفهان از جمله در محوز چهارباغ عباسی نیز پیاده سازی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار