آشنایی با پتانسیل جاذبه گردشگری کویر در یزد؛
گشت و گذار در ميان فضاهاى وسيعى که نگاه را تا دوردست مى کشاند، غافلگير شدن در چشم انداز شن هاى روان و شوره زارهاى خشک و سوزان، بناهاي تاريخى، بناهاى آجرى رنگ، سايه تک آبادی ها برای همه مردم جذاب است.
کد خبر: ۱۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲ 15 March 2015
در کــویــر باید لبخند بزنید
به گزارش تابناک یزد، در ميان منابع متنوع جهانگردى در ايران، بىشک کوير از جاذبه خاصي برخوردار است. خصوصاً اينکه بعضى از کويرهاى ايران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالبترين مناظر و ديدنىهاى دنيا محسوب مىشوند.
گشت و گذار در ميان فضاهاى وسيعى که نگاه را تا دوردست مىکشاند، غافلگير شدن در چشمانداز شن هاى روان و شوره زارهاى خشک و سوزان، بناهاي  تاريخى، بناهاى آجرى رنگ،  سايه تک آبادىها، ساختمانهاى ساده و خشن، کاروانسراها براى هر توريستي جذاب و ديدنى است.
انواع گياهان کويرى در کنار تپه هاى شن روان و بقاياى قلعه هايى که بر اثر پيشروى کوير ويران شده اند در کنار روستاهاى آباد و گزستان هايى که اينجا و آنجا پيشروى کوير را مهار کرده اند و به صورت بيشه اى در اقيانوسى  پديد  آمده اند، توجه هر تازه واردى را به خود جلب مىکنند.
جاذبه هاى اين بخش در استان يزد از طريق دو محور مورد توجه قرار گرفته است: اول محور يزد به بافق که با گذر از مسجد کهن فهرج در حاشيه کوير تا بافق ادامه پيدا مي كند. در طول راه، جنگلهاى گز که جابه جاى حاشيه هاى کوير را تسخير کرده و زيبايى و  جذابيت خاصى به اين مسير بخشيده است وجود دارد. در انتهاى مسير بافق، پارک بسيار زيباى آهنشهر وجود دارد که در حدود ۲۰ هکتار وسعت آن است و از نخل هاى کهنسال و انواع گل ها پوشيده شده است و همچون بهشتى موعود در انتهاى راه کويرى خودنمايى مىکند.
مسير ديگر، محورِ يزد، خرانق، بياضه تا خور بيابانک است که سرشار از تپه هاى گنبدى شکل شنى پوشيده از تاق و بوته هاى صحرايى و کويرى است. جابه جاى اين مسير،  رباط هايى زيبا و متعدد با پنجره هايى قوسى و معمارى شگفت انگيز قرار گرفته و مجموعه اى ديدنى و جذاب را پديد آورده است. از آن جمله قلعه بياضه که بدون شک يکى از ديدنىترين  قلعه هاى نظامى نسبتاً سالم کهن است که در کنار باغهاى زيباى آباديِ خوربيابانک در جوار درختان نخل و سنجد و انواع ميوه و مرکبات قرار گرفته است و جاذبه بىمانند اين مسير را کامل مىکند.

در کــویــر باید لبخند بزنید

قلعه بياضه که حکيم ناصر خسرو قباديانى نيز از آن ديدن کرده، يادگار دليرىها و مقاومتهاى گسترده مردم اين خطه در مقابل چپاولگران و زورمندان است. اين قلعه، از جمله مکانهايى است که از ديدگاه باستانشناختى و مطالعه احوال گذشته مردم اين ناحيه، بايد بيش از پيش مورد بررسى و تحقيق دقيق قرار گيرد. از ديدنىهاى ديگر اين محل،  درخت زيتون تناورى است که عمر آن به بيش از يک هزار سال مىرسد.  شب كوير اما چيز ديگريست، نسيمي كه مي وزد، آسماني كه صاف است و ستارگاني كه مي درخشند. انگار خدا هم نزديكتر است.

کویر ابرکوه و تاغستان
کویر ابرکوه از نظر گسترش و جذب شبکه آبی از معروفترین مناطق کویر کشور محسوب میشود که به شکل دایره ای بین دو رشته کوه قرار دارد و به فاصله کمی از آن کویر کوچک تاغستان وجود دارد. این دو رشته کوه، پیش کوه های داخلی زاگرس در جنوب شیرکوه و در شمال است که هر دو برفگیر و دارای جریانهای آبی قابل  ملاحظه ای است.

اواخر اسفند، بهار و اواخر تابستان و همچنین اوایل پاییز بهترین زمان برای حضور در کویر یزد است.

در کــویــر باید لبخند بزنید

در کــویــر باید لبخند بزنید


در کــویــر باید لبخند بزنید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار